وانت نیسان زامیاد که از سال 1349 توسط خودروسازی زامیاد در کشور تولید شده، طی سالهای اخیر با اما و اگرهای بسیاری در تولید همراه بوده است.
با اینحال اما هرگز کمبود استانداردهای این خودرو حریف تقاضای سنگین آن در بازار داخلی نشد و تا امروز همچنان تولید این خودرو بهرغم دوری آن از فناوریهای روز همچنان ادامه دارد. این خودرو زندگی 50ساله خود را در ایران مدیون ظرفیت بالای حمل بار در کنار قیمت پایین نسبت به سایر محصولات مشابه است که تقاضای بسیاری را برای این وانت در این سالها به ارمغان آورده، این در حالی است که هیچ وانتی طی این سالها نتوانسته بخشی از بازار نیسان آبی را به خود اختصاص دهد. با این تفاصیل اما مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بهتازگی از توقف تولید این خودرو پرطرفدار بازار داخلی تا پایان سال خبر داده و اعلام کرده است وانت پادرا محصولات زامیاد جایگزین این مدل خواهد شد.
نیسان آبی اخیرا مشکلات فراوانی را برای اخذ پلاک از طرف نیروی انتظامی تجربه کرده است و به علت آلودگی بیشتر از حد مجاز هوا سازمان استاندارد مجوز لازم برای شماره گذاری را به نیروی انتظامی نمی داد ، ولی به وسلیه ارتباطات و رایزنی های زیاد بین سایپا و دولت این مجوز همیشه کسب شده است ولی با دردسرهای فراوان برای سایپا دیزل.
تولید نیسان آبی متوقف میشود
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گزارش خود به سهامداران در مجمع عمومی عادی سالانه این خودروساز، از رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای تجاری در شرکتهای زامیاد و سایپادیزل خبر داد و افزود: «تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند نیز تا پایان سال متوقف میشود و محصول پادرا پلاس با توان فنی و امکانات بهروز جایگزین آن خواهد شد.» وی همچنین به پروژه تولید اتوبوسهای برقی و دیزلی اشاره کرد و گفت: «تولید این خودروها بهزودی در این دو شرکت آغاز میشود و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شده است و بهزودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد.»
پادرا با قیمت نزدیک به نیسان آبی
با توجه به سابقه 50ساله حضور نیسان جونیور در کشور و تقاضای بالا برای این خودرو، ورود یک مدل بهعنوان جایگزین، مستلزم آن است که بتواند طرفداران این خودرو را به خود جذب کند. در همین راستا، نخستین مزیت پادرا برای جایگزینی با نیسان آبی باید در زمینه قیمت باشد. این خودرو باید توان رقابت قیمتی با پادرا را داشته باشد. آخرین قیمتهای مربوط به نیسان آبی نشان از آن دارد که این محصول قدیمی زامیاد در سه مدل بنزینی، دوگانهسوز و دیزلی عرضه میشود و قیمت آنها در نمایندگیها به ترتیب برابر با 207، 222 و 278 میلیون تومان است. با توجه به آن که پادراپلاس در چهارماهه سال جاری با قیمت 266میلیون تومان عرضه شده، بهنظر میرسد اختلاف قیمتی این دو خودرو چندان متفاوت نیست و پادراپلاس از نظر قیمتی میتواند جایگزین مناسبی برای نیسان جونیور باشد.
پادرا با داخلیسازی 70درصدی
رقابت قیمتی تنها موضوع مهم در جایگزینی پادرا پلاس با نیسان آبی نیست. وانت نیسان در سالهای عرضه خود به بازار داخلی، با وفور قطعه همراه شده و دسترسی به قطعات آن به سادگی امکانپذیر است. بخش اعظمی از این خودرو در تمام 50 سال حضورش در کشور، به دست قطعهسازان داخلی، بومیسازی شده و همین دلیل وفور قطعات این خودرو و دسترسی آسان به آنهاست. سال گذشته اعلام شد پادرا پلاس زامیاد با حجم داخلیسازی به میزان ۷۰ درصد به بازار داخلی عرضه میشود. از این رو به نظر میرسد این خودرو نیز مانند نیسان آبی، مشکلی درخصوص تامین قطعه نداشته و در این زمینه هم فضای مناسبی برای جایگزینی آن با وانت نیسان فراهم باشد.
همآوردی پادرا پلاس با نیسان آبی
موضوع دیگری که نیسان آبی را برای متقاضیان وانت در کشور به یک خودرو بدون رقیب تبدیل کرد، توان حمل بار این خودرو است؛ عددی که به گفته مالکان این خودرو در عمل نسبت به وزن2.1تنی درجشده روی کاغذ و مشخصات فنی خودرو بسیار بالاتر به نظر میرسد! همین جذابیت باعث شد در سالهای اخیر وانتهای ساخت داخل توان رقابت خود را با نیسان آبی از دست بدهند. پادرا پلاس اما در توان پیشرانه و ظرفیت حمل بار و ابعاد و حجم اتاق بار با نیسان آبی همآوردی دارد.
نیسان؛ محصولی با چند نام مختلف
نسل سوم نیسان جونیور که در ایران با نامهای زامیاد ۲۴، نیسان آبی و سایپا آبی شناخته میشود، یک خودرو وانت است که برای اولینبار در سال ۱۳۴۹ توسط خودروسازی زامیاد تولید شد و سپس در سال ۶۵ با تغییر نام با عنوان سایپا۲۴ تولید و عرضه شد. نام جونیور (JUNIOR) به یکسری از پیکاپهای میانسایز کمپانی نیسان اطلاق میشد؛ پیکاپهایی که از سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۲ میلادی در مدار تولید بودند. سومین نسل یا آخرین نسل از جونیور کماکان در ایران در حال تولید است و از سال ۱۳۸۹ نوع دیزلی آن با عنوان زامیاد ۲۸nb برای اولینبار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش درآمد.