1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. کیــا اسپورتیج شاسی‌بلند کارکرده رقیب چــینی های صفر کیلومتر در بازار

کیــا اسپورتیج شاسی‌بلند کارکرده رقیب چــینی های صفر کیلومتر در بازار

7 مهر 1400
  • 0

نسل چهارم کیا اسپورتیج نیز با مدل 2017 به‌بازار کشور ما راه پیدا کرد. اما حدود یک‌ سال بعد، واردات خودرو ممنوع شد و این خودرو به‌هیچ‌عنوان نتوانست موفقیت نسل قبلی خود را تکرار کند تا کماکان نام Kia Sportage برای هموطنان ما بیش‌تر یادآور نسل سوم این خودرو باشد.

2.jpg

کیا اسپورتیج به‌عنوان یکی از پرسابقه‌ترین کراس‌اوورهای دنیا از سال 1993 تاکنون روی خط تولید قرار دارد و شرکت کیاموتورز در این 27 سال، چهار نسل از این خودرو محبوب را تولید کرده است که به‌جز نسل اول، بقیه نسل‌ها به‌بازار کشور ما نیز راه پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به‌ سراغ بررسی کیا اسپورتیج SL برود تا شرایط خرید این شاسی‌بلند محبوب دست‌دوم را در بازار بررسی کند. این درحالی است که در بازار خودرو فعلی، اسپورتیج SL را باید رقیبی برای خودروهای چینی دانست.

3.jpg

سال 2008 بود که شرکت اطلس‌خودرو نسل دوم Kia Sportage را نیز کنار دیگر برادرانش همچون کیا سورنتو، کیا سراتو و کیا اپیروس در بازار ایران عرضه کرد. این نسل از این خودرو تا پایان عمر خود یعنی سال 2010 در بازار کشور ما عرضه شد و هرچند آمار فروش نسبتا قابل ‌قبولی را ثبت کرد، اما هرگز نتوانست به‌تهدیدی جدی برای رقیبی همچون هیوندای توسان تبدیل شود. اما آغاز محبوبیت این خودرو نزد ایرانیان با شروع عرضه نسل سوم این خودرو در سال 2011 بود و این نسل از Sportage که با نام «Sportage SL» شناخته می‌شود، به‌دلایلی همچون طراحی ظاهری زیبا و امکانات رفاهی کامل، توجهات زیادی را به‌خود جلب کرد و برای مدتی در صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران قرار گرفت.

7.jpg
معرفی کیا اسپورتیج SL

این خودرو نخستین‌بار در سال 2010 معرفی و با مدل 2011 در بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو جزو نخستین محصولات شرکت کیا بود که از زبان طراحی جدید این شرکت بهره می‌گرفت و از این‌رو، طراحی ظاهری آن نسبت به‌نسل قبلی کاملا متحول شده بود و می‌توان گفت از نظر زیبایی و هماهنگی، چند سروگردن بالاتر از پدر خود قرار داشت. نخستین‌سری از این خودرو، هم‌زمان با بازارهای جهانی و درمدل 2011 به‌بازار ایران عرضه شد. این نسل، به‌رغم افزایش قابل‌توجه قیمت نسبت به‌نسل قبلی، با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی خریداران مواجه شد و توانست انتقام شکست نسل قبلی خود را از هیوندای توسان بگیرد. اسپورتیج SL در سال 2014 یک فیس‌لیفت مختصر را تجربه کرد و درنقاطی همچون جلوپنجره، مه‌شکن‌های جلو، رینگ‌ها و گرافیک چراغ‌های عقب به‌روز شد. عرضه این نسخه فیس‌لیفت با برخی آپشن‌های جدید نیز جایگاه این خودرو را در بازار کشور ما بیش از پیش تثبیت کرد.

4.jpg

تقریبا 99 درصد از کیا اسپورتیج‌های اس‌ال موجود در بازار ایران مجهز به‌یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس‌طبیعی هستند؛ اما تعداد انگشت‌شماری از این خودرو با پیشرانه‌های دولیتری توربو و دولیتری تنفس‌طبیعی نیز به‌کشور ما وارد شده‌اند. نسخه‌های توربو را می‌توان از روی وجود دو عدد اگزوز بیضی‌شکل کرومی در طرفین سپر عقب شناسایی کرد. نسخه‌های مجهز به‌پیشرانه دولیتری تنفس‌طبیعی نیز رینگ‌های کوچک‌تری دارند و مجموعه چراغ جلو آن‌ها فاقد دی‌لایت است. کیا اسپورتیج SL نیز جزو آن دسته از خودروهایی است که از مبادی مختلف و به‌صورت رسمی و غیررسمی به‌کشور ما وارد شده است. از این ‌رو، تیپ‌های مختلفی از این خودرو در بازار موجود است که بعضا توسط واردکنندگان دست‌کاری نیز شده‌اند و تعدادی آپشن‌های غیراصلی مثل گرم‌کن صندلی، مانیتور و کی‌لس استارتر روی آن‌ها نصب شده است؛ اما اکثر نسخه‌های موجود در بازار ایران از نوع فول‌آپشن هستند و نسبت به‌سال تولید، امکانات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. درادامه مقاله به‌بررسی مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی اس‌ال خواهیم پرداخت.


امکانات رفاهی کیا اسپورتیج SL

زمانی که اسپورتیج SL برای نخستین‌بار پا به‌بازار کشورمان گذاشت، هنوز آپشن‌هایی همچون سقف پانوراما، سردکن صندلی و دی‌لایت روی خودروهای آسیایی فراگیر نشده بود. از این‌رو، این خودرو نزد خریداران ایرانی بسیار جذاب جلوه می‌کرد. درحال حاضر نیز هرچند آپشن‌های این خودرو زرق‌وبرق گذشته را ندارد، اما کماکان می‌توان وضعیت این خودرو را مناسب و قابل‌رقابت با خودروهای چینی گران‌قیمت و صفرکیلومتر بازار دانست. اکثر کیا اسپورتیج‌های SL موجود در بازار کشور ما مجهز به‌آپشن‌هایی همچون سقف پانوراما، کروزکنترل، کی‌لس استارتر، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه و تنظیم برقی صندلی راننده هستند؛ اما امکانات خاصی مثل گرم‌کن صندلی‌های عقب، سردکن صندلی‌های جلو و سیستم صوتی حرفه‌ای تنها روی برخی از نسخه‌ها موجود است. این خودرو به‌دلیل تفاوت در مبدا واردات و همچنین نصب آپشن‌های غیرفابریک، تیپ‌بندی‌های متعدد و گیج‌کننده‌ای دارد. جالب این‌جاست که تقریبا تمام فروشندگان این خودرو نیز معتقدند که خودروهای آن‌ها فول‌ترین نسخه موجود در بازار کشور است!


ایمنی کیا اسپورتیج SL

این خودرو درنسخه‌های فول‌آپشن به‌امکاناتی همچون سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش، پشت‌سری‌های فعال‌شونده صندلی‌های جلو و شش عدد ایربگ مجهز است. هرچند امروزه با وجود تجهیز شدن بسیاری از خودروهای روز دنیا به‌امکاناتی همچون هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط و ترمز اضطراری، آپشن‌های ایمنی Kia Sportage SL ‌چندان خاص به‌نظر نمی‌رسند، اما کماکان می‌توان این خودرو را در زمره کراس‌اوورهای ایمن بازار خودرو کشور دانست. البته تعداد نسبتا بالایی از نسخه‌های ساده‌تر این خودرو نیز به‌کشور ما وارد شده‌اند که از نظر ظاهری تفاوت خاصی با نسخه‌های فول‌آپشن ندارند؛ اما فاقد سیستم‌های کنترل پایداری هستند و تنها از دو عدد ایربگ بهره می‌برند. این خودرو در ابتدای معرفی خود، تست ایمنی موسسه EURO NCAP را نیز با کسب پنج ستاره ایمنی پشت سر گذاشته است.

8.jpg
جمع‌بندی

درمجموع می‌توان گفت که کیا اسپورتیج SL یک کراس‌اوور با طراحی ظاهری متناسب و عامه‌پسند است که امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا کاملی را ارائه می‌دهد. همین دو نکته سبب شده است این خودرو آمار فروش بسیار خوبی را در بازار ایران ثبت کند و کماکان نیز اوضاع بازار خریدوفروش نسخه‌های کارکرده و همچنین قطعات یدکی آن مناسب باشد.بنابراین می‌توان این خودرو را به‌عنوان یک گزینه معقول و کم‌ریسک در بازار خودروهای کارکرده معرفی کرد؛ اما این خودرو هم قطعا نقاط ضعفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به‌وجود آپشن‌های غیراصلی دربسیاری از نسخه‎‌ها، سواری نسبتا خشک و کابین نه‌چندان باکیفیت اشاره کرد.



نظرات