1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. براستی چه کسانی مانع واردات خودرو به کشور هستند؟

براستی چه کسانی مانع واردات خودرو به کشور هستند؟

18 مهر 1400
  • 1

واردات خودرو مسئله جدیدی در صنعت خودرو ایران شده است که در ظاهر همه با آن موافق هستند ولی در باطن قضیه، اقدامی درخصوص به واقعیت پیوستن آن انجام نمی دهند. مجلس طرح تصویب می کند، شورای نگهبان رد می کند و چند ایراد را مطرح می کند. از طرف دیگر راه حل رهایی از بسیاری از مشکلات بازار خودرو در کشور و رفع انحصار دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا  و نبود رقابت در بین خودروسازان از دیگر مشکلات اساسی صنعت خودرو در کشور اعلام می شود، ولی یکی از اصولی ترین راه حل های موجود که در زمان کوتاهی میتواند مفید باشد یعنی بازگشایی واردات خودروهای با کیفیت به کشور با کلی سد در جلوگیری از وقوع آن برخورد می کند.

وزیر صنعت در شرایط کنونی اقتصادی کشور این امر را محیا نمی داند و رییس جدید بانک مرکزی موافق نمی باشد. در شورای نگهبان این طرح مخالفان جدی دارد و تعدادی از نمایندگان مجلس هم طرفدار این طرح میباشند . مشخص نیست چرا حالا که همه ارگانها و سازمان ها که با هم بعد از انتخاب رییس جمهور جدید همسو شده اند نمی توانند یک تصمیم مهم برای کشور را به سرانجام برسانند.

باید از وزیر صمت و یا رییس بانک مرکزی سوال کرد که آیا راه حلی منطقی دیگری سراغ دارند که بتوانند تا حدودی زیادی از مشکلات صنعت خودرو و بازار پر نوسان خودرو در کشور را کم کنند که با این طرح مجلس موافقت نمی کنند و یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مصوبه آزادسازی واردات خودرو دو هفته قبل به مجلس برگشت تا اصلاح شود. اما به نظر می‌رسد نه کسی در دولت موافق آزادسازی واردات خودرو است و نه در شورای نگهبان و مجمع تشخیص. آخرین موضع‌گیری هم مربوط به بانک مرکزی بود که تلویحا مخالفت خود با واردات خودرو را اعلام کرد. 

بعد از مخالفت‌ شورای نگهبان و مجمع با آزادسازی واردات خودرو، بانک مرکزی هم با این مصوبه مخالفت کرده است. آنگونه که دبیر انجمن قطعه‌سازان خبر داده بانک مرکزی قاطعانه اعلام کرده که امکان تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو را ندارد و از طرفی مخالف این است که ارزهای صادراتی، صرف واردات خودرو شود.

گویا این موضع بانک مرکزی، تیر خلاصی بر مصوبه مجلس در خصوص آزادسازی واردات خودرو است. چون یکی از ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص به واردات خودرو، مساله تامین ارز مورد نیاز بود.


صف بلند مخالفان واردات خودرو

البته براساس طرح مجلس، آزادسازی واردات خودرو هیچ تعهد ارزی برای بانک مرکزی ایجاد نمی‌کرد و قرار بود واردات در ازای صادرات انجام شود. اما حالا بانک مرکزی گفته «مخالف استفاده از ارزهای صادراتی برای واردات خودرو است. چون اولویت‌های دیگری برای واردات وجود دارد.»

این موضع را وزیر صمت هم بارها اعلام کرده است. رضا فاطمی امین گفته بود تا زمانی که تعادل ارزی در کشور ایجاد نشود، واردات خودرو صحیح نیست و مخالف آن است.

مصوبه آزادسازی واردات خودرو به مجلس رفته و قرار است ایرادات این طرح در مجلس بررسی شود. حتی وزیر صمت گفته اگر واردات خودرو در مجلس تصویب شود، دولت آن را اجرا می‌کند.

اما به نظر می‌رسد مخالفان آزادسازی واردات خودرو بسیارند و بعید است این مصوبه در مجلس رای بیاورد.
چون شورای نگهبان با این طرح مخالف است. برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبه صراحتا مخالفت کرده‌اند. وزیر صمت گفته موافق واردات خود نیست. جز این بانک مرکزی هم گفته مخالف تخصیص ارز صادرات برای واردات خودرو است.

منبع car.ir


نظرات

  • مسعود مسعود (18 مهر 1400 ساعت 11:10)

    خدا بداد مردم بی پناه برسه. به کی شکایت کنند؟ به کجا پناه ببرند؟