بوگاتی - Bugatti نام کمپانی خودروسازی فراملیتی است، این شرکت تولیدکننده علاقه مند به تولید لوکسترین و کلکسیونیترین خودروهای دنیا بوده وترکیبی از اصالت ایتالیایی، هنر فرانسوی و مدیریت آلمانی را در خود جمع کرده است.
در ظاهر، بوگاتی یک شرکت فرانسوی است؛ اما در واقع، توسط یک فرانسوی با اصالت ایتالیایی تأسیس شد. اولین کارخانه و دفتر طراحی شرکت بوگاتی هم، در منطقهی دورلیشایم تاسیس و آغاز به کار کرد که هنگام افتتاح بوگاتی، تحت مالکیت کشور آلمان بود. این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط نابغهای ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس شد و نهایتا پس از طی دورانی پر افتخار و گذر از دو جنگ جهانی، در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس واگن خریداری شد و تولید بسیار محدودی دارد.
هیچ برند دیگری در صنعت خودروسازی جهان، بهاندازهی بوگاتی در ساخت مدلهای کلکسیونی و تولید محدود، محبوب نیست. این شرکت، خصوصا از اوایل قرن بیستم، نوآوریهای بسیاری در بحثهای تجاری و مهندسی خودرو، پدید آورد تا ثابت شود تفاوتهایی اساسی و با فاصله زیاد بین بوگاتی و دیگر خودروسازان جهان وجود دارد. ساخت اولین خودروی جادهای دنیا با نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت (۱۰۰ مایل برساعت) در سال ۱۹۱۲ و رسیدن به سرعتهای بیش از ۴۰۰ کیلومتربرساعت با یک خودروی استاندارد در سال ۲۰۰۷، بخشی از افتخارات فراموشنشدنی بوگاتی هستند. همچنین، تولید خودرو با پیشرانهای که بیش از هزار اسببخار، قدرت داشته باشد هم، بعد از بوگاتی ویرون، معمول شد.
هم اکنون پس از حدود 7 سال که از تولید و عرضه بوگاتی شیرون می گذرد این شرکت برنامه خود برای ادامه راه این سوپراسپرت استثنایی را اعلام کرد: کمتر از ۴۰ دستگاه دیگر برای تکمیل برنامه تولید ۵۰۰ دستگاهی بوگاتی شیرون باقی مانده است.
این خودروساز اعلام کرده تقاضا برای هایپرکار خود در سهماهه سوم ۲۰۲۱ افزایش یافته و میزان فروش این خودرو در چین دو برابر شده است. شیرون ابتدا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ و به عنوان جانشین مورد انتظار ویرون معرفی شد. اولین نمونه این خودرو در مارس ۲۰۱۷ به دست مشتری رسید و تا می ۲۰۱۸ بوگاتی صدمین دستگاه از شیرون را به مشتریان تحویل داده بود. سیصدمین دستگاه از این هیولا نیز مارس ۲۰۲۱ کارخانه را ترک کرده است.
تنها نسخههای شیرون که هماکنون میتوان سفارش داد از نوع پور اسپورت و سوپر اسپورت هستند. پور اسپورت در مقایسه با مدل اولیه روی هندلینگ تمرکز داشته و با وزن آن ۵۰ کیلوگرم کمتر بوده و سیستم تعلیق نیز تنظیمات سفت تری دارد. مدل سوپر اسپورت روی قدرت بیشتر تمرکز داشته و خروجی آن با افزایش حدود ۹۹ واحدی به ۱۵۷۸ اسب بخار رسیده است.
بوگاتی اوایل سال جاری میلادی با سازنده هایپرکارهای الکتریکی یعنی ریماک ادغام شد و البته پورشه نیز در این معامله حضور داشت. گفته میشود بوگاتی آیندهای خیالانگیز خواهد داشت اما احتمالاً این تغییر و تحولات به معنی پایان تولید خودروهای درونسوز بوگاتی خواهد بود. شایعاتی هم درباره تولید اولین ثمره همکاری بوگاتی و ریماک در سال ۲۰۲۴ به گوش رسیده است. قطعاً چنین خودرویی گرانتر از ۱ میلیون دلار خواهد بود و مشتریان بوگاتی این خودرو را پیش از معرفی رسمی در پشت دربهای بسته خواهند دید. متأسفانه فعلاً جزئیاتی از این پروژه در دست نیست.
با توجه به مشخصات ریماک نورا میتوان درباره محصول بعدی بوگاتی هیجانزده شد. هایپرکار الکتریکی ریماک قدرت ۱۹۱۴ اسبی و گشتاور ۲۳۶۰ نیوتون متری داشته و برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت تنها به ۱.۸۵ ثانیه زمان نیاز دارد. باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی این هیولا نیز شعاع حرکتی ۵۵۰ کیلومتری دارد. سقف تولید ریماک نورا تنها ۱۵۰ دستگاه است.