1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. افزایش خودروهای "ظاهرا ناقص" در انبارها به ۱۷۸ هزار دستگاه - نماینده مجلس: عرضه قطره چکانی در خودروساز‌ها

آخرین اخبار


افزایش خودروهای "ظاهرا ناقص" در انبارها به ۱۷۸ هزار دستگاه - نماینده مجلس: عرضه قطره چکانی در خودروساز‌ها

افزایش خودروهای ظاهرا ناقص در انبارها به ۱۷۸ هزار دستگاه - نماینده مجلس: عرضه قطره چکانی در خودروساز‌ها
17 دی 1400
  • 1
  • 2930

کمبود چیپ و تراشه در جهان خودروسازهای بین المللی را دچار مشکل کرده است و باعث شده است که تیراژ تولید آنها کاهش بیابد ولی چرا مردم  کشور ما این دلیل را در مورد خودروسازان داخلی تنها بهانه می دانند برای عدم عرضه خودرو به بازار؟

این مسئله ریشه در رفتارها و سیاست های گذشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا دارد. این دو خودروساز وقتی در مقابل عدم کسب مجوز افزایش قیمت خودرو در کارخانه از عرضه خودرو به بازار امتناع می کنند و بعد از اینکه موفق به کسب این مجوز می شوند افزایش عرضه را در پیش می گیرند، مشخص است که وقتی واقعا هم قطعه نداشته باشند کسی گوش به حرف آنها نمی دهد و این مسئله را قبول نخواهد کرد.

 

بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است.

بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر 178 هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است.

اشکان میر محمدی گفت: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تامین قطعات خودرو‌های ناقص فراهم است. ایشان افزودند: برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تامین قطعات وجود دارد. میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تامین مطلوب نبوده است، گفت: خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند.

سیدعلی موسوی - عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو گفت: خودروساز‌ها قطره چکانی خودرو‌ها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

موسوی با بیان این که مشکل همان مافیای خودروسازی است، گفت: خودرو افزایش قیمت خورد، اما با وجود تامین نقدینگی خودروساز‌ها حتی طلب قطعه ساز‌ها را هم ندادند.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با انتقاد از مدیران خودروسازی و مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو گفت: بر اساس گزارش‌ها فقط 10 درصد خودرو‌های انباشت شده نیاز به قطعاتی مثل چیپ ست دارند.

موسوی با انتقاد از سوء مدیریت اساسی در صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودرسازی ناکارآمد هستند.

عادل پیرمحمدی - مدیرعامل ساپکو نیز در ادامه برنامه با دفاع از صنعت خودروسازی همه مشکلات را متوجه تحریم‌ها و کمبود قطعات الکترونیکی در جهان و تعطیلات کریسمس و قیمت پایین خودرو‌ها دانست و گفت: از ابتدای امسال تا کنون 330 هزار خودر عرضه کرده ایم که به دلیل زنجیره تامین بوده است.

پیرمحمدی خواستار حمایت از صنعت خودرو و تولید داخلی شد و گفت: ما تولید را کاهش ندادیم و تعدادی از خودرو‌ها را از پارکینگ‌ها خارج و تجاری کردیم و تعدادی خودروی جدید تولید و جایگزین آن‌ها شده است.

او گفت: قبلا 85 هزار خودرو در پارکینگ‌ها بود که الان به 98 هزار دستگاه رسیده است و همه آن‌ها هم قطعاتی کمبود دارند که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

مجید کاغذگریان - کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو و تعجب از زیان انباشته و کمبود همیشگی نقدینگی در این صنعت گفت: اگر بنا بر کمبود قطعه است پس چرا سایر خودروساز‌های دنیا مشکل ندارند. بخشی از قطعات خوردو‌های خودروساز‌های بزرگ دنیا هم وارداتی است و خودشان تولید نمی‌کنند.

سعید موتمنی - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ارتباط تصویری با برنامه گفت: این آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو حاصل عرضه کم خودرو در بازار است.

او گفت: در پنج ماه اخیر که عرضه خودرو کم شده است با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شده ایم.

منبع تسنیم



نظرات

  • Ali Ali (17 دی 1400 ساعت 10:00)

    جالب است که همه و همه البته جز خود گاریسازان، دلیل افزایش قیمت و نابسامانی بازار خودرو را خیانت این دو خودروساز می‌دانند اما عملا کاری برای رفع این ظلم انجام نمی‌شود.
    همه چیز دست خود مردم است که با تحریم و نخریدن این خودروهای بی‌کیفیت و گران و بعضا ارابه‌های مرگ به این خیانت پایان دهند.