1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. افزایش 2 درصدی خودرو در کشور؛ تولید یک میلیونی،همچنان آرزو!

افزایش 2 درصدی خودرو در کشور؛ تولید یک میلیونی،همچنان آرزو!

16 بهمن 1400
  • 0

این روزها بحث کیفیت پایین خودروهای داخلی و عدم پیشرفت خودروسازان در چند سال اخیر نقل هر محفلی است و هرکس از راه می رسد، سعی در ارائه راهکاری برای خروج از این وضعیت می پردازد...، انگار نه انگار در سال های اخیر هم از این راهکارها، بسیار شنیده ایم بی آن که نتیجه ای داشته باشد، اما علیرغم کیفیت پایین خودروهای سواری، خودروهای سنگین و تجاری، بویژه سنگین‌های باری در بحث کمیت و کیفیت عملکرد خوبی داشته اند، آمار تولید انواع خودروها طی ۹ ماهه اول سال جاری بیانگر این است که تولید انواع خودروهای سواری از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال 99 تنها ۲.۱ درصد بیشتر شده است؛در سمت مقابل اما، تولید خودروهای سنگین باری بالغ بر ۷۵ درصد و سنگین‌های مسافری بیش از ۲۱ درصد افزایش تولید یافته که آماری قابل قبول بنظر می رسد.

طبق آمارهای وزارت صمت، در ۹ ماهه سال جاری، خودروسازان داخلی ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو  تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۶۵۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تولیدی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، تنها۲.۱ درصد بیشتر است.

تا پایان ۹ ماه از سال جاری تولید خودروهای سواری به ۷۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده و در آذر ماه نسبت به ماه پیش از آن (تا پایان آبان ماه امسال  ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه سواری تولید شده است) تنها ۸۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه سواری تولید شده است؛ ضمن اینکه همه این ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولیدی ۹ ماهه ۱۴۰۰ قابلیت عرضه به بازار  و تجاری‌سازی نداشته و ناقص در کف پارکینگ خودروساز می‌مانند.

براین اساس به اعتقاد کارشناسان اینطور که به نظر می‌رسد شاید تولید خودرو در کل سال ۱۴۰۰ به یک میلیون دستگاه هم نرسد و بدین ترتیب قول وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه بازهم عملی نشود. این در حالیست که کیفیت بسیار پایین خودروهای سواری نیز دیگر بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان تصور کرد این تیراژ کمِ تولید، فدای کیفیت شده است.

بیشترین رشد تولید در بین خودروها در این مقایسه آمار متعلق به کامیون، کامیونت و کشنده‌ها است که رشد ۷۵.۳ درصدی داشته است. تولید این خودروهای باری سنگین از ۴۳۴۲ دستگاه تولیدی در مجموع ۹ ماه سال گذشته به ۷۶۱۲ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

پس از آن، بیشترین رشد تولید را اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها و سپس کمباین‌ها داشته‌اند؛ به ترتیب تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون در مجموع ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۷ درصد و تولید کمباین‌ ۱۶.۴  درصد افزایش داشته است.  

از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۶۶۵ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون و ۵۰۵ دستگاه کمباین تولید شده است؛ این درحالیست که در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ آمار تولید این خودروها به ترتیب ۱۳۶۸ دستگاه (اتوبوس، مینی‌بوس و ون) و ۴۳۴ دستگاه (کمباین) ثبت شده است.

طبق آمار تولید تراکتورها نیز در مقایسه آماری ۹ ماهه سال جاری و مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵.۶ درصدی را تجربه کرده است. تولید این نوع خودرو از ۱۵ هزار و ۵۷۲ دستگاه تولیدی در 9 ماه ابتدایی سال گذشته به ۱۶ هزار و ۴۴۹ دستگاه در مدت مذکور سال جاری رسیده است.

همان بهتر که آمار تولید وانت‌های بی‌کیفیت کاهشی است

در نهایت براساس آخرین آمار وزارت صمت،  تولید وانت در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵.۴ درصد کاهش یافته است. از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه ۵۷ هزار و ۷۲۰ دستگاه وانت در داخل تولید شده است؛ در حالیکه در همین بازه زمانی در سال گذشته، تعداد وانت‌های تولیدی قریب به ۶۱ هزار دستگاه ( ۶۰ هزار و ۹۹۱ دستگاه) بوده است.

با توجه به اینکه وضعیت کیفی وانت‌های تولید داخل چندان قابل قبول نیست و وانت‌ها در دسته بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل قرار دارند، همان بهتر که از تولیدشان کاسته شود.

لازم به ذکر است علاوه بر این‌ها، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در ۹ ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته که ۲۰۱ هزار و ۸۰۰ تن بوده، به ۱۹۴ هزار و ۴۰۰ تن رسیده و افت ۱۵.۱  درصدی داشته است.



نظرات