1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نیسان توسعه اکثر موتورهای بنزینی خود را متوقف می کند

نیسان توسعه اکثر موتورهای بنزینی خود را متوقف می کند

20 بهمن 1400
  • 0

بر اساس گزارش ها، برند ژاپنی نیسان قصد دارد که توسعه بیشتر موتورهای بنزینی جدید خود را در اکثر بازارها به نفع خودروهای الکتریکی پایان دهد. تصمیمی که در پیروی از اقدام مشابه هیوندای و بسیاری از برندهای دیگر گرفته شده است.

به گزارش «نیکی آسیا» (Nikkei Asia)، نیسان که قبل تر توسعه موتورهای بنزینی جدید را برای اروپا متوقف کرده بود، به زودی توسعه این نوع موتورها را برای بازار چین و ژاپن نیز متوقف خواهد کرد و ایالات متحده تنها بازاری خواهد بود که موتورهای کاملاً جدید بنزینی نیسان کماکان برای آن طراحی می شوند. با این حال، توسعه موتورهای احتراقی برای سیستم‌های هیبریدی و هیبریدی قابل شارژ ادامه خواهد یافت.

خودروساز ژاپنی علاوه بر موارد فوق، به بهینه تر کردن خانواده موتورهای احتراق داخلی موجودش برای وسایل نقلیه آینده ادامه خواهد داد. تولید موتورهای بنزینی و دیزلی بدون برنامه ریزی برای تعطیلی کارخانه تا آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت. اگرچه در این گزارش مستقیما به افت تولید موتورهای دیزلی یاشاره نشده است، اما به نظر می رسد با توجه به اینکه تقاضا برای سوخت دیزل حتی سریعتر از بنزین در حال کاهش است، بعید است که موتورهای دیزلی تا مدت زیادی در سبد تولید نیسان باقی بمانند.

اینکه این تصمیم نیسان برای توقف توسعه بیشتر موتورهای احتراقی خود چه تاثیری بر شرکای متحدش، رنو و میتسوبیشی می‌گذارد، هنوز در هاله ای از ابهام است. چرا که موتورهایی که قدرت اکثر خودروهای نیسان را تامین می‌کنند با برندهای فوق مشترک هستند و این شرکت‌ها تاریخی را برای پایان توسعه این موتورها اعلام نکرده‌اند.

nissan-engine.jpg

نیکی آسیا گزارش می دهد که نیسان قصد دارد که بخش اعظمی از بودجه سالانه حدود 4/3 میلیارد دلاری خود را که تا کنون برای توسعه خودروها و موتورهای بنزینی صرف می شده، به سمت وسایل نقلیه الکتریکی هدایت کند.

مقررات جدید آلایندگی یورو 7 از اوایل سال 2025 در اروپا به اجرا در خواهد آمد، به گفته نیسان «هزینه توسعه موتورهای احتراق داخلی را تا سطح ضرردهی افزایش می دهد

اواخر سال گذشته، نیسان متعهد شد تا سال 2030 دو تریلیون ین ژاپن (حدود 17 میلیارد دلار) را برای توسعه 15 وسیله نقلیه الکتریکی جدید سرمایه‌گذاری کند. این تصمیم در راستای طرحی است که بر اساس آن خودروهای هیبریدی و الکتریکی باید 50 درصد از فروش جهانی نیسان (به علاوه برند لوکس اینفینیتی) را تا سال 2030 تشکیل دهند.

nissan-concept-evs.jpg

نیسان قصد دارد تا اوایل سال 2028 فناوری باتری های حالت جامد را معرفی کند. بنا بر گزارش ها این فناوری چگالی انرژی را دو برابر می کند، زمان شارژ را تا دو سوم کاهش می دهد و هزینه ها را به 65 دلار بر هر کیلو وات ساعت کاهش می دهد و هزینه تولید خودروهای الکتریکی را به سطح هزینه خودروهای بنزینی می رساند.

اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2030 با سرمایه گذاری 26 میلیارد دلاری، طی پنج سال آینده 35 خودروی الکتریکی جدید را به بازار عرضه کند.

منبع درایو


نظرات