1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت کارخانه ای خودرو حذف می شود؟

قیمت کارخانه ای خودرو حذف می شود؟

25 بهمن 1400
  • 6

چند وقت پیش بود که رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت از حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده خبر داد در حالی که درباره طرح جایگزین فروش خودرو صحبتی به میان نیاورد؛ حالا اما با گذشت چند روز، برخی اعضای کمیسیون صنایع مجلس خبر می دهند که طرح احتمالی وزیر، حذف قیمت کارخانه و تک نرخی شدن بهای خودرو است!

قرعه کشی خودرو و البته شکاف زیاد بین قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد سال‌هاست که اعتراض زیاد خودروسازان را به دنبال داشته؛ حالا اما رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت رییسی پا پیش گذاشته و از حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده سخن گفته است.

وزیر اما از طرح جایگزین صحبتی به میان نیاورده، هرچند که وعده داده که تولید خودرو سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد! این عدد حتی از تیراژ تولید سال های پیش از تحریم نیز بیشتر است! در آن سال‌ها که خودروسازی کشور در بهترین دوران تاریخ خود از نظر تیراژ تولید بود، در بهترین حالت، میزان تولید خودرو به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرورسید. البته در مقابل، تقاضای سالانه بازار خودروی ایران هم حدود یک میلیون دستگاه برآورد شده است. 

حالا اما حدود یک ماه دیگر تا پایان سال 1400 باقی مانده و هنوز مشخص نیست که شیوه عرضه خودرو سال آینده چه تغییری خواهد داشت. هرچند که برخی اعضای کمیسیون صنایع مجلس از طرح جایگزینی صحبت می کنند که هنوز نهایی نشده است. 

فرهاد طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس طرح جایگزین احتمالی را حذف قیمت کارخانه ای خودرو و تک نرخی شدن بهای آن می داند و توضیح می دهد: وزارت صمت سازوکاری را پیش بینی کرده که مردم بتوانند عادلانه تر به محصولات تولیدی دسترسی داشته باشند که این طرح جایگزین قرعه کشی خودرو می شود. هرچند که جزییات آن هنوز نهایی نشده اما من فکر می کنم با برنامه دولت برای بازار خودرو، بحث دلال بازی و واسطه گری و همچنین مجموعه ایراداتی که قرعه کشی با خود به همراه دارد از بین خواهد رفت.

طهماسبی در واکنش به اینکه آیا خودرو با نرخ بازار آزاد تک نرخی می شود؟ می گوید: تاکید کمیسیون صنایع به وزیر صمت بر این است که برنامه ای تدوین کند تا قیمت خودرو کمتر شود و حتی الامکان خودرو با نرخ واقعی یعنی با قیمت تمام شده کارخانه به دست مردم برسد. 

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم درباره مدل جایگزین قرعه کشی خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید: من به طور دقیق در جریان جزییات مدل جایگزین قرعه کشی خودرو نیستم اما اگر تولید خودرو با تقاضا برابر شود و بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت چشمگیری وجود نداشته باشد نیاز به قرعه کشی از بین می رود.

او در ادامه افزود: به نظر من حذف قرعه کشی اقدام فوق العاده ای است  که باید از خیلی وقت پیش به سمت آن حرکت می کردیم و اگر موضوع عرضه و تقاضا سر و سامان بگیرد و قرعه کشی حذف شود و خودرو به اندازه نیاز مردم موجود باشد قیمت ها برابر می شود همچنین تحویل خودرو نیز به روز خواهد شد. بنابراین حذف قرعه کشی حتما اتفاق خوبی خواهد بود.

پیش از این احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان کشور درباره خبر حذف قرعه‌کشی خودرو به اقتصاد آنلاین گفته بود: من از حذف قرعه‌کشی خودرو استقبال می‌کنم اما متاسفانه امکان حذف آن با روند قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد.

او در ادامه تاکید کرده بود: در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای پژو پارس ۱۷۰ میلیون تومان است؛ همین خودرو در بازار ۳۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی با یک محاسبه ساده می‌توان گفت تقریبا حدود دو برابر قیمت یک خودرو رانت وجود دارد. بنابراین حذف قرعه‌کشی خودرو فی النفسه اتفاق خوبی است اما اگر قرار بر قیمت گذاری دستوری باشد، دوباره خودرو در بازار چند نرخی می شود و بساط دلالی تدوام خواهد داشت.



نظرات

  • عماد عماد (26 بهمن 1400 ساعت 10:13)

    آقای نعمت بخش قیمت خودرو 405 چراغ عوض کرده شما با توجه به قدیمی و از رده خارج بودن هیچوقت به 1000دلار هم نمیرسه شما و عده ای سود جو از نیاز مردم به خودرو دارید نهایت سواستفاده رو میکنید هر وقت خودرو با تعرفه صفر درصد واردات به کشور آزاد شد بعد راجع به قیمت خودرو اظهار فضل بفرمایید

  • محمدی محمدی (25 بهمن 1400 ساعت 20:55)

    زمانی که میلیونها نفر برای چند هزار خودرو در صف خرید قرار می گیرند، دل بستن به افزایش تولید و بی تفاوتی به این تقاضای کاذب شدید و درمان آن، همانند گذشته راه به جایی نمی رود و به ندرت خودرو با قیمت مناسب به متقاضی واقعی می رسد واختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه، به جیب دلالان سرازیر می شود، سوال این است ،به فرض آن که شرکتهای خودرویی توان تولید میلیونها خودرو اضافی دیگر داشته باشند، آیا خیابان ها وجاده ها جا برای تردد آنها دارد و هوای پاکی دیگر می ماند؟ به نظر می رسد بایستی استفاده از خودرو شخصی و نگه داشتن آن به عنوان کالای سرمایه ای هزینه بر شود تا عطش تقاضا کاهش پیدا کند، در این صورت است که شرکتهای خودرو یی برای فروش بر فرض میلیونی خود، چند هزار متقاضی بیشتر نداشته و باید در صف فروش قرار گیرند.

  • حسین حسین (25 بهمن 1400 ساعت 19:59)

    یکی نیست از این خودروسازها بپرسه ناهار خوردن یا نه؟!!!!

  • مهدی مهدی (25 بهمن 1400 ساعت 15:09)

    این شکاف قیمت و خود خودروسازها درست کردن حالا میخوان از این آب گل‌آلودی که سال هاست برا درست کردندنش زحمت کشیدن! ماهی بگیرن.

  • mohsen7360 mohsen7360 (25 بهمن 1400 ساعت 12:39)

    هیج کس جرات نمیکنه قیمت خودرو آزاد کنه طبعات امنیتی داره مثه گرونی بنزین

  • عدالت عدالت (25 بهمن 1400 ساعت 11:13)

    چرا انجمن سالخوردگان بازنشسته که تقریبا همگی هم افسردگی حاد دارند با عنوان مجمع تشخیص که حتی مصلحت فردی خودشون را هم نمیدونن مانع واردات خودرو است؟