1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. خودروی سه چرخ «اَپترا ۳» با برد ادعایی بیش از 1600 کیلومتری رونمایی شد

خودروی سه چرخ «اَپترا ۳» با برد ادعایی بیش از 1600 کیلومتری رونمایی شد

27 بهمن 1400
  • 0

یک شرکت کوچک به نام «اَپترا» (Aptera) به تازگی از یک خودروی برقی چشم نواز رونمایی کرده است که به گفته این شرکت با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی بیش از 1000 مایل یا 1600 کیلومتر را طی کند. ادعایی که باید روی زمین سنجیده و تایید شود. اپترا ۳، یک خودروی سه چرخ با بدنه ای براق و ضریب درگ (Drag) بسیار پایینی معادل 0/13 است که به آن اجازه می دهد هوا را بشکافد و با صرف فقط 62 وات ساعت انرژی در هر کیلومتر به مسیر خود ادامه دهد.

یکی از طراحان این خودروی سه چرخ می گوید: «مایه شرمساری است که صنعت فعلی حمل و نقل این قدر غیر بهینه است. شما داخل باک خودرو بنزین می ریزید، آن را می سوزانید و فقط ۲۵ درصد از انرژی آن را استفاده می کنید. باقی انرژی دود می شود و به هوا می رود. ما بیش از صد سال پیش با درشکه های چهارچرخی که اسب ها آنها را می کشیدند شروع کردیم و اکنون به سواری ها و شاسی بلند های چارچرخ رسیده ایم. اما در صنعت خودروی امروز دیگر کسی ریسک آن را نمی کند که از این چارچوب خارج شود و به ساختن یک خودروی بسیار سبک و با آیرودینامیک عالی فکر کند که می تواند انرژی را بسیار بهینه تر مصرف کند».

مدل پرچمدار این وسیله نقلیه به یک پَک باتری بزرگ 100 کیلووات ساعتی مجهز شده است که با استفاده از آن توانایی طی کردن برد 1600 کیلومتری خود را به دست می آورد و همچنین با پنل های خورشیدی روی سقفی عرضه می شود که می توانند برد آن را تا 64 کیلومتر در یک روز آفتابی افزایش دهند. اگر خریداران، آپشن پنل های خورشیدی اضافی روی کاپوت و صندوق را نیز انتخاب کنند، 38.8 کیلومتر دیگر به برد آن اضافه می شود.

aptera-solar.png

نسخه های اقتصادی تری از اپترا ۳ با باتری های کم قدرت تر نیز عرضه خواهد شد. نسخه ای مجهز به باتری 25 کیلووات ساعتی که با یک بار شارژ می تواند مسافت 402 کیلومتری را طی کند و همچنین دو مدل 40 و 60 کیلووات ساعتی که به ترتیب برد پیمایش 644 کیلومتری و 966 کیلومتری را خواهند داشت.

هنوز ارقام دقیقی از قدرت و گشتاور این وسیله نقلیه ارائه نشده است، اما تخمین زده می شود که مدل پرچمدار این سه چرخ، بتواند تنها در کمتر از 4 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. نکته کلیدی در عملکرد حیرت انگیز این خودروی برقی این است که حتی پرچمدار 100 کیلووات ساعتی آن نیز وزنی کمتر از 1000 کیلوگرم دارد. همچنین سازگاری این خودرو با شارژ سریع DC به این معنی خواهد بود که با یک ساعت شارژ توان طی کردن 800 کیلومتر را به دست خواهد آورد.

aptera-3-top.jpg

قیمت Aptera 3 از 25900 دلار شروع می شود و بسته به انتخاب آپشن ها به بیش از 46000 دلار نیز می رسد.



نظرات