1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نیسان در پروند رسوایی «غُصن» مجرم شناخته شد و ۱.۷ میلیون دلار جریمه شد

نیسان در پروند رسوایی «غُصن» مجرم شناخته شد و ۱.۷ میلیون دلار جریمه شد

15 اسفند 1400
  • 0

نیسان این هفته از دادگاه توکیو حکم مجرمیت دریافت کرد. این حکم در ادامه رسوایی مربوط به «کارلوس غُصن» مدیر عامل سابق این شرکت و «گرِگ کِلی» یکی از اعضای هیئت مدیره چند سال پیش این شرکت است. پرونده ای که همانطور که همه می دانیم، منجر به فرار مدیر عامل سابق نیسان از ژاپن به یک شیوه عجیب و غریب شد.

با اینکه تحقیقات در مورد نحوهٔ فرار او همچنان ادامه دارد، بنا بر اداعای رسانه‌های ژاپنی غصن از طریق یک جعبه بزرگ که منفذهایی برای ورود و خروج هوا برای آن تعبیه شده، وارد یک جت اختصاصی شده‌ و از آنجا به استانبول ترکیه و سپس از استانبول نیز با یک جت خصوصی دیگر به لبنان رفته است. غصن دارای تابعیت لبنانی است و بیشتر دوره ای جوانی خود را در آنجا گذرانده است.

box-ghosn-fled.jpg

جعبه ای که غصن در آن از ژاپن فرار کرد

برای یادآوری، نیسان در ماه سپتامبر 2019، تخلفی را به رهبری رئیس سابق خود و با کمک دیگران گزارش داد. تحقیقات داخلی که توسط نیسان و وکلای خارجی انجام شد نشان داد که کارلوس غصن، مدیرعامل لبنانی الاصل زاده برزیل این شرکت با تبانی گرگ کلی درآمد غصن از اوراق بهادار سالانه نیسان را کمتر از عدد واقعی گزارش کرده بودند.

بر اساس این یافته‌ها، آژانس خدمات مالی ژاپن در تاریخ 27 فوریه 2020 به دلیل تحریف موثر در گزارش‌های سالانه اوراق بهادار گذشته، جریمه مالی اداری را بر این شرکت اعمال کرد. این جریمه به خاطر نقض قانون ابزارهای مالی و مبادلات بود که نیسان پذیرفته که غیرقابل انکار است.

بر این اساس، نیسان در تاریخ 3 مارس 2022 حکم مجرمیت را دریافت کرد و به پرداخت جریمه 1.7 میلیون دلاری محکوم شد. نیسان پس از بررسی دقیق جریمه اصلی و یافته‌های حکم، تصمیم گرفته که درخواست تجدیدنظر ندهد. این شرکت همچنین گفت که اقداماتی را برای تقویت حاکمیت شرکتی و اصلاح فرهنگ خود انجام داده است تا از تکرار چنین رفتارهای نادرستی جلوگیری کند.

غصن که گفته می شود اکنون در لبنان به سر می برد، حکم بازداشت دائمی اینترپل را به خاطر رسوایی مذکور بیخ گوش خود می بیند. رئیس سابق اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی کماکان یک فراری محسوب می شود.

ghosn-house-in-lebanon.jpg

محل سکونت غصن در لبنان

غصن با وجود شرایط سختی که در حال حاضر در آن به سر می برد، در انتقاد از کارفرمای قبلی خود کوتاهی نمی کند! وی یک بار در سال 2020 گفته بود که این شرکت طی دو تا سه سال آینده ورشکسته خواهد شد. او همچنین سال بعد، گفت که شرکت «خسته کننده» و «متوسط» شده است.

منبع موتور ۱


نظرات