1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تام هنکس فیاتی را که از لهستانی‌ها کادو گرفته به خیریه می‌دهد

تام هنکس فیاتی را که از لهستانی‌ها کادو گرفته به خیریه می‌دهد

16 اسفند 1400
  • 0

به نظر می‌رسد برخی از لهستانی‌ها تام هنکس را خیلی دوست دارند. در سال 2017 ساکنین شهر لهستانی بیلسکو-بیالا به مناسبت تولد تام هنکس به او یک فیات ترمیم شده کادو دادند، مشخصا یک فیات 126p مدل 1974.

وقتی پنج سال پیش گروه کوچکی از مردم لهستان با کمک هم پول جمع کردند و این خودرو را برای او خریدند، برنده دو جایزه اسکار سر از پا نمی‌شناخت. ماجرا از این قرار بود که در سال 2016 ، تام هنکس که به مدت دو هفته به بوداپست در مجارستان رفته بود، بدون هیچ دلیل خاصی، به جز شاید لذتی که از دیدن خودروهایی به این کوچکی به او دست داده، چندین عکس از خودش در کنار فیات‌های 126 که کنار خیابان پارک شده بودند با کپشن‌هایی شبیه به این پست کرد:«من خیلی به خاطر ماشین جدیدم هیجان‌زده‌ام.»

CwReahVXgAAoAo3.jfif

 

همین کافی بود تا توجه مونیکا یاسکولسکا، ساکن بیلسکو-بیالا و از طرفداران هنکس به این موضوع جلب شود. وقتی که فیات 126 ساخته شد، حکومت لهستان کمونیستی بود و نسخه‌ای به نام پولسکی فیات 126p تحت لیسانس فیات در بیلسکو-بیالا تولید می‌شد. این خودرو به مایه‌ی فخر جامعه تبدیل شد‌ و وقتی یاسکولسکا دید هنکس در سفر اروپایش دارد این ماشین‌ها عکس می‌گیرد، گروهی را برای تامین مالی پروژه دور هم جمع کرد.

هنکس از گرفتن این هدیه خیلی خوشحال شد، به صورتی که حتی به بیمارستانی که یاسکولسکا در آن کار می کرد کمک مالی کرد. هنکس گفت: «این یک ماشین قشنگ است. نمی‌دانم چند مایل می‌تواند در جاده‌های کالیفرنیا راه برود، اما خیالم راحت است که می‌توانم آن را با یک پیچ گوشتی و یک کمربند زنانه درست کنم.»

حالا این خودرو در حراج Bring a Trailer به منظور جمع‌آوری پول برای بنیاد الیزابت دُل و کمپین قهرمانان پنهان به فروش گذاشته شده است، که این دومی توسط هنکس اداره می شود. قیمت فعلی آن 55555 دلار است که احتمالاً بیش از همه‌ی قیمت‌هایی است که تا به حال برای یک فیات 126p پرداخت شده است. این خودرو با توان 23 اسب بخاری و گشتاور 29 پوند فوتی، یک خودروی سرعتی نیست، البته هدف آن نیز هرگز این نبوده است.

منبع درایو


نظرات