1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رنو نمی خواهد از روسیه خارج شود، چرا که از ملی شدن آوتوواز می ترسد

رنو نمی خواهد از روسیه خارج شود، چرا که از ملی شدن آوتوواز می ترسد

24 اسفند 1400
  • 0

در حالی که بسیاری از خودروسازان تولید خود را در کارخانه های روسی متوقف کرده اند یا در شیوه تجارت خود با این کشور تغییراتی را ایجاد کرده اند، رنو به سرعت در حال تبدیل شدن به آخرین خودروسازی است که رابطه خود را با روسیه تغییر نداده است.

البته این اتفاق بی دلیل نیست، چرا که رنو 68 درصد از سهام «آوتوواز» (AvtoVAZ)،‌ خودروساز روسی تولید کننده برند لادا را که در روسیه بسیار محبوب است، در اختیار دارد. به لطف این سهام داری، رنو تقریباً 30 درصد از بازار خودروی روسیه را در اختیار دارد و برای 40,000 نیروی کار محلی کارآفرینی کرده است. چیزی که وضعیت را پیچیده تر می کند این واقعیت است که دولت فرانسه 15 درصد از سهام رنو را در اختیار دارد و بازار روسیه هم حدود 10 درصد از درآمد رنو را می سازد.

«اخبار خودرو» (Auto News) به نقل از منابعی ادعا کرده که رنو به دلیل هزینه‌های زیاد، تمایلی به خروج از روسیه ندارد و مایل است از ملی شدن AvtoVAZ جلوگیری کند.

دولت فرانسه در مورد روابط مستمر رنو با روسیه موضع خود را به صراحت اعلام کرده است. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، گفته که شرکت‌های خصوصی آزادند که در مورد تجارت خود با روسیه تصمیم بگیرند، اما به شرطی که «به شدت و با جدیت به تحریم‌ها پایبند باشند».

شرکت تحقیقاتی «آلفا ولیو» (Alphavalue) مدعی شده است که «احتمال کمی» وجود دارد که رنو سهام خود را در AvtoVAZ کنار بگذارد. این شرکت تحقیقاتی همچنین ارزیابی خود را از ارزش سهام آوتوواز کاهش داده و گفته که ارزش این سرمایه گذاری اکنون به صفر رسیده است، چرا که «به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای طولانی مدت تحریم های غرب بر اقتصاد روسیه، تقاضای خودرو در این کشور در سال های آینده به شدت کاهش خواهد یافت».

تولید در کارخانه رنو در نزدیکی مسکو به دلیل مشکلات عرضه به طور موقت تا 18 ام مارس متوقف شده است. کارخانه های AvtoVAZ در تولیاتی و ایژفسک نیز پس از تهاجم روسیه به اوکراین به دلیل کمبود تراشه های نیمه رسانا، با وقفه تولید مواجه شده اند.

آنچه که مشخص است این است که رنو اکنون در شرایط دشواری قرار گرفته است.



نظرات