1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. با ادامه تهاجم به اوکراین، روسیه ممکن است دارایی های خودروسازان خارجی را مصادره کند!

با ادامه تهاجم به اوکراین، روسیه ممکن است دارایی های خودروسازان خارجی را مصادره کند!

9 فروردین 1401
  • 0

تهاجم روسیه به اوکراین به جز ویرانی این کشور، همچنان زندگی مناطق خارج از درگیری را هم مختل می کند. در دنیای خودرو، خودروسازان اروپایی مجبور به کاهش تولید یا حتی تاخیر در عرضه مدل‌های جدید شده‌اند، زیرا همانطور که همه ما در دو سال گذشته به خوبی آموخته‌ایم، کارایی همیشگی زنجیره‌های تامین قطعات، یک فرض بدیهی نیست.

هنگامی که تهاجم آغاز شد، این واقعیت که اوکراین بخش مهمی از سیم کشی را برای خودروسازان اروپایی تامین می کند، ناگهان اهمیت پیدا کرد. فولکس واگن این هفته گفت که عرضه ID.5 را یک ماه عقب می اندازد، چرا که نمی تواند سیم کشی کافی را برای تولید مدل های نمایشی از این خودرو تامین کند. ID.5 یک نسخه SUV کوپه از ID.4 است که قرار بود در ماه آوریل در اروپا عرضه شود. یکی از سخنگویان فولکس واگن به Automotive News گفت که این راه اندازی به هفته اول ماه می موکول شده است. این در صورتی است که این خودروساز تا آن زمان بتواند سیم کشی کافی را تامین کند.

خودروسازان صاحب شراکت یا دارایی در روسیه نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند، به ویژه رنو. این خودروساز فرانسوی کنترل 69 درصد از سهام آوتوواز (AvtoVaz) را که بزرگترین خودروساز روسیه است، در اختیار دارد. این هفته، پس از فشارهای زیاد بین المللی، رنو تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کند و در توییتر نوشت که «مسئولانه در قبال 45000 کارمند خود در کشور عمل می‌کند» و این شرکت «قبلاً اقدامات لازم را برای پیروی از قوانین بین‌المللی انجام داده است».

توقف فعالیت های رنو جدیدترین و بزرگترین ضربه به بازار خودروی داخلی روسیه است که اکنون در صورت تداوم تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی و همسو با غرب با تغییرات بالقوه عظیمی مواجه خواهد شد.

به گزارش رویترز آوتوواز روز پنجشنبه اعلام کرده که به ساخت وسایل نقلیه ادامه خواهد داد، اما زنجیره تامین تحریم شده به این معنی است که این کار دشوار خواهد بود. این شرکت در بیانیه ای که به رویترز داده شده است، گفت: «اقداماتی برای جایگزینی برخی از اجزای حیاتی وارداتی با راه حل های جایگزین در حال انجام است. این شرکت همچنین در حال تهیه نسخه‌های ویژه ای از برخی مدل‌های لادا با کاهش وابستگی به قطعات وارداتی است که در ماه‌های آینده در اختیار مشتریان ما قرار خواهد گرفت

لادا اوایل این ماه میلادی مجبور شد ساخت خودرو را متوقف کند. گامی بزرگ رو به عقب برای برندی که در سال 2021، 21 درصد از کل خودروهای صفر را در روسیه به فروش رساند. با توجه به اینکه رنو حداقل اولین گام را برای خروج از این شرکت برداشته است، سوال بزرگ تری این است که در ادامه چه اتفاقی می افتد. همانطور که Automotive News و دیگران گزارش داده اند، رئیس جمهور این کشور ولادیمیر پوتین در حال بررسی ملی کردن کارخانه های تولید و سایر دارایی های خودروسازان جهانی در روسیه است. جدای از رنو، فولکس واگن، استلانتیس، فورد و مرسدس بنز خودروسازانی خواهند بود که بیشترین خسارت را از هر اقدامی برای ملی کردن دارایی‌ها متحمل خواهند شد. اقدامی که گاهی توسط مقامات دولتی روسیه به عنوان «مدیریت از خارج» توصیف می‌شود.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در اوایل این ماه به سی ان ان گفت: «اگر مالکان خارجی شرکت را به طور غیرمنطقی ببندند، در چنین مواردی دولت «مدیریت از خارج» را پیشنهاد می کند. بسته به تصمیم مالک، سرنوشت آینده بنگاه اقتصادی تعیین می شود».



نظرات