1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مرسدس بنز مسئولیت ایمنی سیستم رانندگی خودکار درایو پایلوت را می‌پذیرد.

مرسدس بنز مسئولیت ایمنی سیستم رانندگی خودکار درایو پایلوت را می‌پذیرد.

26 فروردین 1401
  • 0

خودروسازان جهان در حال رقابت برای توسعه سیستم‌های رانندگی خودکار سطح 2 و بالاتر برای وسایل نقلیه خود هستند که در بیشتر موارد، قابلیت رانندگی خودران با نظارت در بزرگراه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

اما مرسدس بنز همیشه در نوآوری در زمینه‌ی ایمنی پیشگام بوده و سیستم سطح 3 به نام «Drive Pilot» را توسعه داده است که پس از فعال شدن توسط راننده، به او اجازه می‌دهد کتاب بخواند یا حتی فیلمی را روی صفحه اطلاعات‌سرگرمی خودرو تماشا کند.

درایو پایلوت در سرعت‌های کمتر از 40 مایل در ساعت مسئولیت رانندگی را بر عهده می‌گیرد. این سیستم به ویژه در موقعیت‌های رانندگی با توقف و حرکت بسیار، مانند ترافیک سنگین در ساعات شلوغی، بسیار مفید است.

درایو پایلوت نسخه‌ی پیشرفته‌تری از پکیج کمک‌رانندگی مرسدس بنز است و برای پشتیبانی از رانندگی خودران ایمن SAE سطح 3، دارای سنسورهای اضافی روی خودرو می‌باشد.

به گزارش Road & Track، این خودروساز اعتماد بالایی به سیستم درایو پایلوت خود دارد دارد، در حدی که مرسدس بنز می‌گوید مسئولیت کامل هرگونه تصادف به خاطر استفاده از آن را می‌پذیرد.

مرسدس بنز کلاس S مجهز به درایو پایلوت دارای سیستم فرمان و ترمز اضافی کامل و همچنین یک سیستم الکتریکی اضافی است. یعنی در صورتی که هر یک از این سیستم‌های اضافی از کار بیفتند، همچنان می‌توان کنترل را به راننده بازگرداند.

مجموعه حسگرهای کلاس S شامل لیدار(رادار لیزری)، دوربین و میکروفون است. میکروفون‌ها و دوربین‌ها می‌توانند چراغ‌های آبی و آژیرهای صوتی وسایل نقلیه اورژانس را تشخیص دهند. یکی دیگر از ویژگی‌های نوآورانه‌ی سنسوری، درون چرخ کلاس S، برای تشخیص شرایط خیس جاده است، که ممکن است باعث افزایش فاصله‌ی ترمز شود.

l_61b24631c6d21.jpg

درایو پایلوت نیازی به ورودی از طرف راننده ندارد، اما انتظار می‌رود که راننده آماده باشد تا در صورت درخواست وسیله نقلیه، کنترل آن را به دست بگیرد.

در دسامبر 2021، مرسدس بنز اولین خودروساز جهان شد که مجوز ارائه‌ی آپشن سیستم رانندگی خودکار درایو پایلوت خود را، در خودروهای فروخته شده در آلمان، دریافت کرد. این آپشن در مدل‌های جدید کلاس S موجود است.

سیستم بسیار خودکار درایو پایلوت به راننده این امکان را می‌دهد که در ترافیک سنگین یا در بزرگراه‌های شلوغ، روی فعالیت‌های دیگر تمرکز کند. بلافاصله بعد از قرارگیری در وضعیت درایو پایلوت، برنامه‌هایی مانند پخش فیلم یا انجام بازی را می‌توان بر روی صفحه نمایش مرکزی خودرو فعال کرد، ویژگی‌هایی که در غیر این صورت هنگام رانندگی مسدود می‌شوند.

در آلمان، رانندگان می‌توانند زمانی که از درایو پایلوت استفاده می‌کنند، به طور قانونی از تلفن همراه خود استفاده کنند، که این نیز اولین مورد است.

هنگامی که راننده با استفاده از دکمه‌های روی فرمان درایو پایلوت را فعال می‌کند، این سیستم به صورت خودکار سرعت خودرو و فاصله تا سایر وسایل نقلیه را کنترل می‌کند و همچنین خودرو را در بین خطوط نگه می‌دارد. درایو پایلوت به موقعیت‌های ترافیکی غیرمنتظره نیز واکنش نشان می‌دهد و آنها را به طور مستقل مدیریت می‌کند، برای مثال مانورهای ترمز اضطراری.

درایو پایلوت اطلاعات مربوط به هندسه‌ی جاده، مشخصات مسیر، علائم راهنمایی و رانندگی و رویدادهای ترافیکی غیرمعمول(مانند تصادفات یا کارهای جاده‌ای) را از یک نقشه دیجیتال HD دریافت می‌کند.

به گفته مرسدس بنز، مکان دقیق کلاس S با استفاده از یک سیستم GPS بسیار دقیق که بسیار قدرتمندتر از GPS معمولی است، تعیین میشود. برای تعیین موقعیت دقیق خودرو، داده های به دست آمده از ناوبری ماهوارهایT با داده‌های حسگر و داده‌های نقشه‌ی دیجیتال HD مطابقت داده می‌شود.

مارکوس شفر، عضو هیئت مدیره گروه AG مرسدس بنز و مدیر ارشد فناوری، مسئول توسعه و تدارکات، می‌گوید: «با سیستم رانندگی خودکار مشروط سطح 3 ما، درایو پایلوت، مشتریان ما با ارزشترین دارایی را به دست می‌آورند؛ زمان. در اولین گام، ما داریم این فناوری پیشرو در جهان را به مشتریان خود در آلمان ارائه می‌کنیم، اما اگر چارچوب قانونی و نظارتی اجازه دهد، تا پایان سال جاری آن را در ایالات متحده نیز عرضه خواهیم کرد.»

البته در حال حاضر ایالات متحده فاقد یک چارچوب قانونی در مورد استقرار سیستم‌های رانندگی خودکار سطح 3 است.

همه سیستم‌های فعلی موجود در بازار، از جمله اتوپایلوت تسلا، بلو کروز فورد و سوپر کروز جنرال موتورز، جزو سیستم‌های خودکار سطح 2 در نظر گرفته می‌شوند؛ به این معنی که رانندگان باید همیشه به جاده توجه داشته باشند و در زمانی که این سیستم‌ها فعال هستند، دست‌هایشان روی فرمان بماند.

اگرچه درایو پایلوت یک سیستم سطح 3 در نظر گرفته می‌شود، اما هنوز متکی به راننده است تا آماده باشد در صورت درخواست سیستم دوباره کنترل را به دست بگیرد.

اگر در صورت درخواست سیستم راننده به دلیل شرایط اضطراری پزشکی، نتواند دوباره کنترل را به دست بگیرد، سیستم خودرو را به حالت توقف کنترل‌شده می‌رساند و چراغ‌های هشدار را فعال می‌کند. پس از توقف کامل خودرو، سیستم تماس اضطراری مرسدس بنز فعال می‌شود و قفل درها و پنجره‌های خودرو به‌ صورت خودکار باز می‌شوند تا دسترسی افراد به داخل خودرو آسان‌تر شود.

سیستم‌های خودکار سطح 3 از سال 2017 در آلمان مجاز شده‌اند. طبق گفته مرسدس بنز، در آلمان بیش از 13100 کیلومتر جاده‌ی مناسب برای استفاده از درایو پایلوت وجود دارد.



نظرات