1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. با رفتن رنو از روسیه احتمالا دیگر خبری از لادا نیوای جدید نخواهد بود

با رفتن رنو از روسیه احتمالا دیگر خبری از لادا نیوای جدید نخواهد بود

16 اردیبهشت 1401
  • 0

لادا نیوا، این پیرمرد ابدی که برای اولین بار 4 آوریل 1977 به بازار عرضه شد، اوایل ماه جاری 45 ساله شد. لادا نیوا یا همان واز 2121 (VAZ-2121) هنوز در حال تولید است و این در حالی است که انتظار می رفت طول عمر آن محدود تر باشد و رنو یک نیوای «جدید» جایگزین آن کند.

اما اخباری دیروز منتشر شد مبنی بر اینکه گروه رنو در حال آماده شدن برای تحویل سهام خود در آوتوواز، بزرگ ترین خودروساز روسیه و سازنده لادا به مؤسسه علمی روسیه است و بنابراین، احتمالاً این پایان رویای تولید نیوای جدید خواهد بود.

رنو که در کارخانه تولید لادا در شهر تولیاتی روسیه، به عنوان بخشی از سهام مالکیت خود در آوتوواز سرمایه گذاری کرده بود، به دنبال نوسازی خطوط تولید لادا با استفاده از پلت فرم های مشترک رنو و نیسان در آینده بود.

رنو-لادا-جدید.webp

طرحی از لادا نیوای جدید

قرار بود Niva 2024 بر پایه پلت فرم CMF-B نیسان جوک جدید ساخته شود، که خونی تازه در رگ های برند روسی تزریق می کرد و مسیری هموار تر برای ادامه تولید و فروش Niva فراهم می کرد. اما اکنون بدون حضور رنو، بعید است که این اتفاق بیفتد.

این اولین بار نیست که برنامه‌ تولید نیوای «جدید» به دلیل یک سرمایه‌گذاری مشترک ناموفق با این برند روسی به بن بست می خورد. در سال 2014، جنرال موتورز کانسپت مدل 2016 Chevy Niva را ارائه کرد که توسط استودیوی طراحی GM در ملبورن تهیه شده بود. با این حال، این همکاری به تعویق افتاد و همزمان با سرمایه گذاری رنو در سال 2017 روی آوتوواز، روابط با شرکت آمریکایی تیره تر شد.

در سال 2020، آوتوواز سهامی را که توسط جنرال موتورز در سال 1998 گرفته شده بود مجدداً به GM اختصتص داد و Chevy Niva به لادا نیوا سفری (Lada Niva Travel) فعلی تبدیل شد.

لادا-نیوا-سفری.webp

لادا نیوا سفری

رنو این گزینه را دارد که طی پنج تا شش سال آینده، سهام خود را در اتوواز مجدداً خریداری کند (که بدون شک قیمتی بیش از یک روبل فعلی خواهد داشت) و بنابراین این احتمال وجود دارد که Niva جدید بالاخره پا به عرصه هستی بگذارد.

با این حال، از آن جایی که هیچ نشانه ای از کاهش یا توقف تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دیده نمی شود، احتمالا هدف رنو از فروش سهام خود، فاصله گرفتن بیشتر از روسیه بوده است.

تنها نکته مثبت این اتفاقات این است که نیوای اصلی کلاسیک ممکن است پنجاهمین سالگرد خود را هم تجربه کند!

منبع درایو


نظرات