1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. احیای خودروی به اصطلاح «افسانه‌ای» دوران شوروی پس از خروج رنو از این کشور

احیای خودروی به اصطلاح «افسانه‌ای» دوران شوروی پس از خروج رنو از این کشور

28 اردیبهشت 1401
  • 0

«مسکویچ»، خودروی مشهور دوران شوروی سابق، در موقعیتی است که شاید بازگشت غافلگیرکننده‌ای به روسیه امروزی داشته باشد. این موضوع پس از آن مطرح شده است که مسکو دارایی‌های متعلق به رنو را پس از خروج این خودروساز فرانسوی از این کشور در اختیار گرفت. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، پس از اینکه رنو اعلام کرد در پی آغاز درگیری ها در اوکراین، کسب و کار خود را در این کشور واگذار می کند، گفت که کارخانه خودروسازی رنو را در این شهر ملی خواهد کرد.

کارخانه ای که به گفته سوبیانین دارای «تاریخی طولانی و باشکوه» است، برای تولید خودروهای سواری با برند مسکویچ (Moskvich) که آخرین نمونه از آن دو دهه پیش تولید شده بود، تغییر کاربری خواهد داد. سوبیانین در وبلاگ خود در این باره گفت: «مالک خارجی تصمیم گرفته است کارخانه رنو مسکو را ببندد. آنها این حق را دارند که این کار را انجام دهند، اما ما نمی توانیم اجازه دهیم هزاران کارگر بیکار بماننددر سال 2022 صفحه جدیدی در تاریخ مسکویچ باز خواهیم کرد.

 

مسکویچ که به معنای «بومی مسکو» است، برای اولین بار در اتحاد جماهیر شوروی تولید شد و قرار بود یک خودروی سواری مقاوم، مقرون به صرفه و ساخته شده با استفاده از قطعات ساخت روسیه و آلمان شرقی کمونیستی باشد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این خودروساز خصوصی شد و بعداً هم اعلام ورشکستگی کرد.

طبق گزارش آژانس تحلیلی «اوتو استات» (Autostat)، حدود 200,000 خودروی مسکویچ هنوز در روسیه ثبت شده اند که از این میان 46,000 خودرو بیش از 35 سال قدمت دارند. سرگئی تسلیکوف، مدیر اوتو استات گفت: «برای سوبیانین، که مسکویچ را «افسانه ای» نامیده است، بازگشت آن ممکن است در عمل واقعا دشوار باشد. توسعه یک خودروی جدید حداقل به دو سال زمان و یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد

سوبیانین همچنین گفت که کارخانه احیا شده مسکو در ابتدا خودروهای معمولی با موتورهای احتراقی تولید می کند، اما در آینده خودروهای الکتریکی تولید خواهد کرد. او گفت که با وزارت بازرگانی روسیه همکاری می کند که تا جای ممکن قطعات خودرو را از روسیه تامین کند و کامیون ساز روسی کاماز نیز در نقش شریک فنی اصلی این کارخانه عمل خواهد کرد.

کاماز در بیانیه ای اعلام کرد که با وجود اینکه از تصمیم شهردار حمایت می کند، مسائل مربوط به همکاری های فناورانه همچنان در حال بحث و بررسی است و پس از حل و فصل این مسائل بیانیه رسمی خود را منتشر خواهد کرد.

روسیه اقدامات خود را در اوکراین «عملیات ویژه» برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست ها می خواند. اوکراین و غرب می گویند اتهامات فاشیستی بی اساس است و جنگ یک اقدام تجاوزکارانه بی دلیل است.

 
منبع اتوبلاگ


نظرات