1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تولید خودروی ناقص متوقف شد

تولید خودروی ناقص متوقف شد

1 خرداد 1401
  • 0

قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اینکه در صورت تولید خودروهای بدون کسری، محصولات کامل و بدون نقص قطعه، مستقیماً به بخش فروش روانه می شود، تأکید کرد که این موضوع منجر به صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت بخش زیادی از هزینه های تولید محصول خواهد بود. 

کیانوش پورمجیب، قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: از 31 اردیبهشت ماه، یعنی زودتر از موعد مشخص شده برای متوقف شدن تولید خودروهای ناقص، این هدف محقق شده است. به این معنی که به طور کلی ۲۷۵۱ دستگاه خودرو کامل سواری و ۴۱ دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه سنگین و جمعاً تعداد ۲۷۹۲ دستگاه خودرو تولید شده است. 

به گفته پورمجیب، افزایش تعداد سندهای صادر شده از ابتدای سال جاری تاکنون، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 45 درصد رشد را تجربه کرده است. وی با تأکید بر اینکه در سال جاری، محصولات بیشتری به بازار عرضه کرده ایم، رقم کل سندهای صادر شده را 76هزار و 715 دستگاه، عنوان کرد. 

پورمجیب در تأکید بر اهمیت حذف تولید خودروهای ناقص اضافه کرد : در صورت محقق شدن این موضوع در سال جاری، پنج درصد جلوتر از برنامه تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری در سال ۱۴۰۱ خواهیم بود.
قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که موضوع تولید ناقص، جز دو یا سه سال، در سال های اخیر ایران خودرو وجود داشته، گفت: اگر در سال ۱۴۰۰ تولید بدون کسری و عبور مستقیم داشتیم، در بدترین حالت شاید ۱۵ هزار دستگاه کم‌تر خودرو تولید می‌کردیم، اما چهار هزار میلیارد تومان کاهش هزینه رقم می خورد و شاخص‌های کیفیت ۲۵ درصد افزایش می‌یافت و این حجم از تنش و درگیری و صرف هزینه‌های معنوی و مادی نیز اتفاق نمی‌افتاد.

وی تشریح کرد در صورتی که در سال  گذشته نیز، تولید کامل و بدون کسری دنبال می شد، امکان داشت که نزدیک به 15 هزار دستگاه خودرو کمتر تولید می شد. با این حال، علی رغم کاهش رشد در تولید خودرو، توسعه به صورت کیفی صورت می گرفت. ما شاهد بهبود 25 درصدی شاخص های کیفیت بوده و ناچار به صرف هزینه های معنوی و مادی ناشی از تولید خودروهای ناقص نیز نبودیم. 

این مسئول شرکت ایران خودرو با بیان این که این شرکت با بهره گیری از سیاستگذاری های آقای فاطمی امین و رویکردهای مدیرعامل ایران خودرو به دستاوردهای کنونی نائل شده است، به دفاع از آنان پرداخت و گفت: برنامه توسعه محصولات ایران خودرو و فرآیند طراحی تا تولید خودرو، 18 ماه تعریف شده که این مدت زمان برای پروژه پروژه TF21 که اکنون در حال توسعه است، از طراحی تا تولید انبوه محقق خواهد شد. 

با این حال باید پرسید زیانی که به دلیل نقص فنی خودروها در طی سال های گذشته بر سرنشینان محصولات این خودروسازی مترتب شده است، با ادعاها و تصمیمات جدید برای رفع این نواقص جبران خواهد شد. گفتنی است که این ادعاها در حالی مطرح می شود که به گفته طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ایران خودرو، 90شرکت زیرمجموعه دارد که برخی از آنها یک کار را انجام می دهند، زیان ده هستند و به صورت فامیلی اداره می شوند. 



نظرات