1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آلفا 5 ؛ خودرویی از « بازگشت به آینده »

آلفا 5 ؛ خودرویی از « بازگشت به آینده »

13 خرداد 1401
  • 0

دلوریَن (DeLorean) اولین تصاویر رسمی را از خودروی الکتریکی آینده اش منتشر کرد و از اسم این مدل نیز پرده برداشت: آلفا ۵ (Alpha5).
دلورین اصلی در سال 1981 عرضه شد و از آن تنها حدود 9000 دستگاه ساخته شد. این خودرو به عنوان ماشین زمان مورد استفاده در فیلم «بازگشت به آینده» که در سال 1985 ساخته شد، معروف شد.«دلوریَن آلفا ۵»؛ یک کوپه اسپرت با درهای شبیه بال مرغ دریایی که صفر تا 140 آن 4.35 ثانیه است!

2023-دلورین-آلفا ۵-1.webp

اما این رستاخیز جدید از دلورین که توسط شرکت دلورین موتورز معرفی شده، در واقع هیچ ارتباطی با شرکت اصلی دلورین ندارد که توسط جان دلورین در سال 1975 تأسیس شد و در سال 1982 ورشکست شد. 
شرکت جدید که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شده، آرم و انبار قطعات باقیمانده شرکت قدیمی را خرید و از آن زمان تاکنون بیشتر در نقش یک شرکت خدماتی، مشغول تعمیر و ترمیم خودروهای قدیمی DeLorean بوده است.
شرکت دلورین موتورز جدید، چندین سال است که از علاقه اش به خودروسازی خبر داده است، اگرچه اولین شایعاتی که در مورد دلورین الکتریکی شنیدیم حدود ۵ ماه پیش منتشر شد. 

2023-دلورین-آلفا ۵-4.webp


مدیر عامل آن، ژوست دو وری (Joost de Vries)، یک کهنه‌کار صنعت خودروهای برقی است که خدمات رودستر را در روزهای اولیه ورود تسلا به بازار ارائه می‌کرد و سپس به عنوان معاون فروش به کارما (Karma) پیوست و اکنون نیز مدیر عامل دلورین است.
با اینکه DeLorean یک شرکت کاملاً جدید است، توانسته با ایتال دیزاین (Italdesign)، یعنی شرکتی که طراحی دلورین اصلی را انجام داده، برای طراحی Alpha5 به توافق برسد. نتیجه این همکاری، خودرویی با درهایی به سان بال مرغ دریایی و شیشه‌ی عقب کرکره ای است که ادای احترام مختصری است به نسخه اصلی دلورین. با این حال، شباهت‌ها به همین جا ختم می‌شود.
برای مثال، نسخه اصلی یک خودروی دو سرنشینه بود، اما آلفا 5، گنجایش 2+2 سرنشین را دارد. با اینکه هر دو نسخه قدری خوابیده و نزدیک به زمین طراحی شده اند، اما در نسخه جدید، هیچ نشانه ای از طراحی زاویه‌دار نسخه اصلی به چشم نمی خورد؛ با این حال، مطمئناً نسخه جدید مطابقت بیشتری با معیارهای زیبایی شناسی مدرن دارد. به علاوه، ضریب درگ آن نیز 0.23 است که نشان دهدنده یک پیشرفت خارق العاده نسبت به نسخه اصلی است.

2023-دلورین-آلفا ۵-2.webp


با وجود شهرت نسخه اصلی به عنوان ماشین زمان سری فیلم‌های «بازگشت به آینده»، این خودرو در دنیای واقعی از یک موتور بسیار معمولی ۶ سیلندر استفاده می کرد. با وجود این، در فیلم ها، این ماشین زمان خیالی، الکتریکی بود و از نیروی 1.21 گیگاواتی با منشا انرژی هسته‌ای بهره می برد.
اکنون، نسخه واقعی دلورین جدید، هشت سال بعد از آینده ای که در فیلم تصویر شده است، به بازار معرفی شده و به جای بنزین نیز با برق هدایت می‌شود. البته هنوز نمی دانیم که این خودرو چقدر قدرت خواهد داشت، اما تقریباً مطمئن هستیم که این عدد 1.21 گیگاوات نخواهد بود!
صفر تا صد آن اعلام نشده است، اما عددی که تخمین زده شده حدود 3 ثانیه است. اگر به دنبال سفر در زمان هستید، طبق تخمین های سازنده، 0 تا 88 مایل (140 کیلومتر) بر ساعت آن، یعنی سرعتی که بر اساس فیلم ها برای رفتن به آینده لازم دارید، 4.35 ثانیه طول می کشد. توان خودرو از یک باتری 100 کیلووات ساعتی تامین می شود که برای پیمودن بیش از 480 کیلومتر کافی است و حداکثر سرعت آن را نیز به 250 کیلومتر بر ساعت می رساند.
البته این اعداد برای مدل پایه اعلام شده است و به نظر می رسد مدل‌های دیگری از آن با شتاب و عملکرد حتی بهتری هم معرفی شود. دلورین پورشه تایکان را به عنوان الگوی عملکردی خود، هدف قرار داده است و بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که خودروی توانایی باشد.
هنوز قیمت دقیق آن مشخص نشده اما تخمین ها در محدوده ۱۰۰ هزار دلاری است.

منبع electrek.co


نظرات