1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. قانون واردات خودرو به دولت ابلاغ شد

قانون واردات خودرو به دولت ابلاغ شد

17 خرداد 1401
  • 5

محمدباقر قالیباف، قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. با گذشت چندسال از بسته ماندن پرونده واردات خودرو به کشور، سرانجام در هفته های اخیر، کلیات طرح واردات خودرو در جلسات دولت تصویب شد و دوباره مجلسی ها از واردات خودرو سخن به میان آوردند. مسئولیت اجرای این طرح، به وزارت صنعت، معدن و تجارت و در رأس آن به فاطمی امین سپرده شده بود.

 

وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد که به زودی شرایط واردات خودرو را به اعلام عمومی می گذارد. این طرح که با هدف ایجاد رقابت در بازار داخلی و ایجاد رونق در میان خودروسازان داخلی مطرح شده بود، بعد از آن با شروطی روبرو شد که وارادات خودرو را منوط به درنظر گرفتن این شروط اعلام می کرد. 

 

دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ واردات خودرو را با اعلام چند شرط آزاد اعلام کرد و بعد از آن با مخالفت هایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام روبرو شد. بعد از پیگیری های مجلس،  مجوز واردات بر اساس سه شرط تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تامین ارز توسط دولت، عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت و همچنین رعایت شرایط رقابتی، به تصویب رسید. 

 

براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط رئیس مجلس ابلاغ شد وزارت صمت باید آیین نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند. براساس مواد ۵، ۶ و ۷ این قانون، تکالیف و الزامات جدیدی برای افزایش کیفیت خودرو‌سازی های داخلی به دولت ابلاغ شده است، از جمله شماره گذاری خودرو‌ها منوط به تایید سازمان استاندارد شده و همچنین عدم اعلام قیمت تمام شده خودرو به شورای رقابت جرم محسوب شده است.

 

ابلاغ قانون واردات خودرو به دولت.jpg

 
منبع ایسنا


نظرات

  • احمد احمد (25 خرداد 1401 ساعت 00:56)

    واردات خودرو طرحی برای سرگرمی مردم وحرفی که تنورش راباپاس کاری بین قوا گرم نگه می دارند خودشان می دانند قرارنیست وارداتی انجام بشود..

  • علی علی (19 خرداد 1401 ساعت 13:34)

    فقط بگید با این اوضاع تعاملات خارجی و برقراری تحرین ها و با این قیمت دلار چطور میخواین واردات و تامین قطعات رو همزمان انجام بدید؟ آیا فقط میخواین یه چند ماهی رو سر کنین بعد بگین نشد

    صالح صالح (24 خرداد 1401 ساعت 21:13)

    طبق معمول ، از چین و روسیه + خودرو های دست دوم از دوبی و قطر توسط دلال ها که تحریم رو بلدن دور بزنند

  • Reza Reza (18 خرداد 1401 ساعت 07:48)

    بهترین شاسی دنیا ۲۹ هزار دلاره ، که با دلار ۱۰۰۰ تومانی سال ۸۷ میشد ۲۹ میلیون .
    همون سال سمند رو ایران خودرو میداد ۱۴ میلیون .
    الان هم که توان خرید لوازم خانگی رو نداریم چه برسه خودرو خارجی .

  • محمد محمد (17 خرداد 1401 ساعت 15:34)

    سوال اینه اینا چجور می تونن حریف مافیای خودرو بشن حتی اگر می خوان خودرو چینی وارد کنن الان تیگو ۸ به قیمت کارخانه ۱.۷ میلیارد تومن در صورتی که قیمت جهانی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومن داره ! اینا نمی تونن پولی که مدیران خودرو به عنوان وام ۱۳۰۰۰ هزار میلیارد تومن گرفته و نمی ده رو ازش پس بگیرن چجور تو روز روشن با اجازه این مافیا خودرو با قیمت پایین وارد کنن!؟