دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها اعلام کرد: عوارض عبور از آزادراه ها به زودی 20 درصد افزایش یافته و نرخهای جدید اعلام می شوند.
خدایار خاشع گفت: میزان عوارض، براساس تعداد خودروهای عبوری تعیین می شود؛ اما درحال حاضر و بعد از گذشت ۲۵ سال، نرخ عوارض اولین آزادراه غیر دولتی و مشارکتی، تنها ۱۵ برابر افزایش یافته است؛ در حالی که بهای احداث آزادراه ۵۰۰ برابر برآورد می شود.
خاشع اظهارکرد: آزادراه قزوین-زنجان ۶ خطه بوده و با احتساب بهای مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه، هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه با این مشخصات، چیزی در حدود ۶۰ میلیارد تومان است، در حالی که کل آزادراه قزوین - زنجان در دهه ۷۰ با ۱۰۲ میلیون تومان ساخته شده است.
خاشع با اشاره به اینکه سرمایه گذار جدیدی به حوزه آزادراه سازی اضافه نشده است، تشریح کرد: صنعت آزادراه سازی ایران ۶۰ ساله است و در این ۶۰ سال، ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شده است، به این معنا که سالی ۴۵ کیلومتر آزادراه ساخته شده است، این در حالی است که چین ۲۲ سال بعد از ما وارد حوزه آزادراه سازی شده است، اما الان ۱۰۳ هزار کیلومتر آزادراه دارد. همچنین ترکیه در ۱۰ سال گذشته چند هزار کیلومتر آزادراه احداث کرده است. با سرعت فعلی آزادراه سازی ما، ۳۰۰ سال طول میکشد تا برنامه شبکه آزادراهی کشور تکمیل شود.
وی درباره قیمت قیر گفت: نرخ قیر در ۳۰ سال گذشته تُنی ۲۰۰ تومان بود اما الان به تنی ۱۲ میلیون تومان رسیده و قیمت آن ۶۰ هزار برابر شده است.
وی با اشاره به افزایش ۳ برابری قیمت قیر در دو سال گذشته گفت: در این دو سال نرخ عوارض آزادراهی افزایش نیافته است. ضمن اینکه با درآمدهای فعلی آزادراهها، امکان تعمیر و نگهداری محور و روکش آسفالت یا خط کشی سطح آزادراهها وجود ندارد. این موضوع به کاهش کیفیت راهها و افزایش کشتههای تصادفات جادهای میانجامد.
این فعال صنعت راهسازی تصریح کرد: چیزی به اسم قیر رایگان نداریم بلکه بر اساس قانون بودجه، قرار است نرخ قیر با قیمت بورس کالا به پیمانکار داده شده ولی مابه التفاوت قیمت قیر در بورس کالا با نرخ مذکور در قانون بودجه، از لیست هزینههای پیمانکار کسر میشود.
وی درباره نرخ عوارض عبور از آزادراهها اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ عوارض آزادراهی تغییری نکرد اما قرار است به زودی نرخ جدید عبور از آزادراهها ابلاغ شود؛ پیشنهاد شرکتهای آزادراههای غیر دولتی افزایش ۲۰ درصدی نرخ عوارضیها بود که با موافقت وزیر راه روبه رو شده است. مثلاً آزادراه خرم آباد پل زال که ۸ هزار تومان است به ۱۰ هزار تومان افزایش مییابد؛ هر چند اعدادی که اما محاسبه کرده ایم، بسیار بیشتر از این ۲۰ درصد است.
خاشع گفت: اگر نرخ عوارض بیش از ۲۰ درصد رشد کند، مردم استقبال نمیکنند و از محورهای جایگزین تردد میکنند.
به گفته دبیر انجمن شرکتهای آزادراهی، نرخ جهانی عبور از آزادراهها در دنیا، کیلومتر ۷ تا ۲۲ سنت که به طور میانگین ۱۰ سنت یعنی حدود ۳ هزار تومان است ولی در ایران متوسط نرخ عوارض عبور از هر یک کیلومتر آزادراه، ۱۰۰ تومان است.
خاشع درباره عوارضهای الکترونیکی بیان کرد: زیرساختهای الکترونیکی شدن عوارضیها هنوز فراهم نشده است. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه امسال وزارت راه مکلف به الکترونیکی کردن همه عوارضیها تا پایان خرداد امسال شده است.
وی افزود که راهور و بیمه گرها هنوز زیرساختهای مربوطه را ایجاد نکرده اند و قانون عوارضی الکترونیکی تا پایان خرداد اجرا نمی شود.