1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مشتریان دست به نقد سهام مدیریتی ایران خودرو و سایپا

مشتریان دست به نقد سهام مدیریتی ایران خودرو و سایپا

25 خرداد 1401
  • 0

گفته می شود که بالاخره قرار است در راستای خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور اقداماتی صورت بگیرد و سهم دولت در این گروه های صنعتی به بخش‌خصوصی واگذار شود.

طبق گزارش های موجود، به ترتیب 40 و 25 درصد از سهام دولت در خودروسازی های و ایران‌خودرو به بخش خصوصی واگذار شود. قطعه‌سازان که یکی از مشتریان اصلی و قدیمی سهام این دو شرکت هستند، تصمیم گرفته‌اند که با تشکیل یک کنسرسیوم بزرگ، نسبت به خرید سهام خودروسازان اقدام کنند. بنابراین قرار است که شرکت‌های «کروز»، «آذین‌خودرو» و «سندن‌ایرانیان» برای خرید سهام این دو شرکت پیشقدم شوند. احتمالاً خرید این سهام توسط قطعه‌سازان بزرگ پیامدهای بسیاری در صنعت خودرو خواهد داشت و منشأ تحولات جدیدی در این صنعت باشد.

به جز کنسرسیوم قطعه‌سازان داخلی، گروه مالی «پاسارگاد» نیز برای این مساله اظهار تمایل کرده است. این گروه مالی که درعرصه‌های بانکداری، بیمه، سرمایه‌گذاری، ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی، انرژی، معادن و صنایع معدنی فعالیت کرده است و زیرمجموعه‌های متنوع آن در بورس حضور دارند، اینبار تصمیم گرفته است که با خرید سهام مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور، به صنعت خودرو نیز به‌عنوان یکی از صنایع مادر کشور ورود کند، حال باید دید باتوجه به منابع مالی عظیمی که این گروه از آن برخوردار است، آیا نسبت به رقبا می تواند موفق باشد یا خیر؟

این واگذاری مشتری سومی هم دارد؛ کنسرسیوم بخش خصوصی شامل شرکت‌های «زر»، «میهن»، «گلرنگ» و «ماموت» است. با توجه به اینکه هلدینگ زر تصمیم گرفته است که حضور تأثیرگذاری در صنعت خودرو داشته باشد، به این حوزه ورود کرده و شرکت «ماموت» نیز باتوجه به اینکه یکی از خودروسازان بخص خصوصی بوده، با شریک شدن با شرکت‌های دیگر در این زمینه وارد شده است.

مشتری چهارم نیز شرکت «سرمایه‌گذاری‌مهر تامین‌پارس» است، ولی باید دید درنهایت بلوک مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور نصیب چه شرکت هایی خواهد شد.

 

 



نظرات