1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. رونمایی کامیون کشنده آتامان ایران خودرو دیزل، جایگزین بنز مایلر پس از 62 سال!

رونمایی کامیون کشنده آتامان ایران خودرو دیزل، جایگزین بنز مایلر پس از 62 سال!

31 خرداد 1401
  • 10

شرکت ایران خودرو دیزل صبح روز گذشته طی مراسمی با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه از کامیون کشنده آتامان Ataman رونمایی کرد.مدیرعامل ایران خودرو دیزل در خلال برگزاری این مراسم، آتامان را جایگزینی برای کشنده های دماغ دار نارنجی رنگ بنز مایلر دانست که بیش از 60 سال است با کمترین تغییرات در حال تولید در کشور هستند!

9.webp

 

مشخصات فنی کشنده آتامان ایران خودرو دیزل

کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل از پیشرانه  OM457 LA مرسدس بنز که در ایدم تبریز ساخته می شود بهره می برد، این پیشرانه 6 سیلندر توربو دیزل، 12 لیتر حجم دارد و توانایی تولید 430 اسب بخار قدرت و 2100 نیوتن متر گشتاور را دارد، بیشینه قدرت این پیشرانه در دور 1900 و بیشینه گشتاور آن در دور موتور 1100 در اختیار راننده قرار می گیرد.

این پیشرانه مرسدس بنز که نخستین بار در سال 2003 معرفی شده بود، دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 به همراه فیلتر DPF یا یورو 5 EEV است که نوید تولید گاز های آلاینده کمتری نسبت به کشنده های دماغه دار قدیمی بنز مایلر نارنجی رنگ ترسناک می دهد.

17.webp

ایران خودرو دیزل برای انتقال قدرت این پیشرانه به محور عقب کامیون کشنده آتامان یک گیربکس دنده ای 16 دنده جلو و 10 دنده عقب ساخت ZF را بکار گرفته است.

سیستم تعلیق کشنده آتامان در محور جلو از نوع فنربندی پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیکی و میل موجگیر و در محور عقب از نوع تعلیق فنر پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیکی است.

ایران خودرو دیزل کابین کشنده آتامان را همانند دیگر کشنده های مدرن به سیستم تعلیق بادی با کمک فنر در جلو و عقب تجهیز کرده تا سواری این کشنده در جاده و مسیرهای طولانی برای راننده و سرنشین مناسب تر باشد.

19.webp

وزن خالص کشنده آتامان 8130 کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص آن 19000 هزار کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص ترکیبی آن 42000 کیلوگرم اعلام شده تا این کشنده جدید ایران خودرو دیزل در رنج کامیون کشنده های 42 تن قرار بگیرد. حداکثر وزن قابل تحمل روی اکسل جلو 7500 و حداکثر وزن قابل تحمل روی اکسل عقب این کامیون کشنده 13000 کیلوگرم است. حداکثر سرعت آتامان نیز 110 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

سیستم ترمز کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل از نوع ضد قفل ABS با سیستم ضد لغزش ASR بوده و در اکسل جلو از نوع دیسکی و در اکسل عقب کاسه ای است. این سیستم ترمز به صورت دو مداره پنوماتیکی بوده و همچنین برای کنترل بهتر کشنده در سرازیری اینتاردر یا ترمز موتور دو حالته Jacob جیکوب (ژاکوب) برای آن لحاظ شده است.

11.webp

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده آتامان

با وجود تاکید مسئولین ایران خودرو دیزل بر عرضه کشنده آتامان با قیمتی رقابتی با هدف کسب سهم مناسبی از بازار، این تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسبی را در اختیار راننده خود قرار می دهد، قبیل کابین با دو تخت خواب، سیستم تهویه مطبوع، بخاری درجا، صندلی راننده و کمک راننده بادی قابل، کروز کنترل و محدود کننده سرعت تا 90 کیلومتر بر ساعت، آینه های جانبی گرمکن دار، چراغ جلو LED، چراغ تعمیرات پشت کابین، شیشه بالابر برقی، تاخوگراف، سانروف برقی، قفل مرکزی، بوق شهری و بادی، سنسور دنده عقب، قفل دیفرانسیل، جعبه ابزار کنار کابین، گرمکن سوخت، بادگیر سقف و جانبی، فیلتر جاذب آب از سوخت، خروجی برق 12 و 24 ولت، اهرم دستی ترمز تریلر، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، سیستم صوتی با قابلیت تنظیم از روی غربیلک فرمان چراغ روشنایی در روز، چراغ های نشان دهنده سرعت خودرو از بالای کابین، سیستم ترمز مجهز به فیلتر رطوبت گیر، مخزن ادبلو 80 لیتری، شلنگ باد، جعبه کمک های اولیه، مخزن سوخت 800 لیتری و …از جمله امکانات کشنده جدید ایران خودرو دیزل هستند.

تنها آپشن ایمنی که نبود آن در کشنده آتامان جلب توجه می کند، سیستم ترمز اضطراری است که در حال حاضر بر روی کشنده های گران قیمت تر بازار کشور ارائه می شود.

7.webp

تلاش ایران خودرو دیزل برای افزایش کیفیت

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در مراسم رونمایی از کشنده آتامان اظهار کرد: " خوشحالیم و با افتخار اعلام می کنیم که امروز پس از 62 سال جایگزینی برای بنز های دماغ دار نارنجی در ایران خودرو دیزل تولید می شود. " توسلی مهر همچنین در ادامه اشاره کرد که کامیون کشنده آتامان اولین محصول ایران خودرو دیزل با لوگوی ایران خودرو است که به بازار عرضه می شود، توسلی مهر افزود آتامان روی پلتفرم مرسدس بنز توسعه یافته و از قوای محرکه مرسدس و کابین فوتون بهره گرفته است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل اعلام کرد که این شرکت در سال جاری برنامه دارد با افزایش تولید 18000 دستگاهی، 25000 دستگاه خودرو تولید کند، وی با اشاره به نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات اعلام کرد: این انتقادات را می پذیریم و تمام تلاشمان را برای اصلاح به کار خواهیم گرفت، وی همچنین اعلام کرد مطابق پایش میزان مراجعات به نمایندگی ها، شاخص کیفیت محصولات تولید شده از اسفندماه 1400 به بعد افزایشی 40 درصدی داشته است.

3.webp

توسلی مهر بیان کرد که برنامه ایران خودرو دیزل در سال 1401، تولید 500 دستگاه از کامیون کشنده آتامان  است و این شرکت پیشبینی می کند آتامان به به دلیل بهره بردن از شاسی و موتور مرسدس بنز، به سرعت به محصولی محبوب میان رانندگان بدل شود.

زور ایران خودرو دیزل به شهردار تهران نمی رسد

توسلی مهر در ادامه ضمن اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر ها با هدف کاهش آلودگی صوتی و آلودگی اعلام کرد که شهرداری تهران در حالیکه توان مالی برای پرداخت وجه اتوبوس های سفارش گذاری شده خود از ایران خودرو دیزل را نداشت، اقدام به خرید 50 دستگاه اتوبوس دست دوم از ترکیه به صورت نقد کرده است. این در حالی بوده که نزدیک به 1000 میلیارد سرمایه ایران خودرو دیزل که کف کارخانه موجود بوده در حال خاک خوردن است و شهرداری بودجه خود را صرف واردات اتوبوس دست دوم از ترکیه کرده است.

6.webp

در ادامه مراسم مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو طی سخنانی اعلام کرد این شرکت در سال 1401 برای تولید 750 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کرده که 725 هزار دستگاه در ایران خودرو و 25 هزار دستگاه در ایران خودرو دیزل تولید خواهند شد.

وی صمن قدردانی از اقداماتی که در دوره های قبل توسط مدیران عامل گذشته صورت گرفته، تغییرات در روند شرکت را برای ادامه راه با کمیت و کیفیت بهتر ضروری دانست.

خطیبی اشاره کرد که در گذشته در زمینه آمار تولید تعریف اشتباهی داشتیم. به نوعی که خودروهای ناقص را هم جزو آمار تولید لحاظ می کردیم و این در حالی بوده که خودروی ناقص اصلا جزو آمار تولیدی نیست. وی اشاره کرد که تولید از نگاه ما خودرویی بوده که به صورت کامل تولید و تجاری سازی شده باشد.

23.webp

خطیبی اعلام کرد که با این تعریف جدید ایران خودرو در سال گذشته تنها 450 هزار خودرو تولید کرده و اگر تولید 750 هزار دستگاهی در سال 1401 محقق شود، رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو اشاره کرد که تولید ایران خودرو از ابتدای خرداد 1401 به صورت 100 درصد عبور مستقیم و کامل بوده و دیگر هیچ خودروی ناقصی در این شرکت تولید نشده است. وی اظهار کرد که تیراژ تولید روزانه ایران خودرو به بیش از 2500 دستگاه رسیده و به زودی تیراژ روزانه این شرکت به 2900 دستگاه هم خواهد رسید.

خطیبی محور بعدی برنامه های خود را ارتقا کیفیت دانست که دارای 161 برنامه و 272 ریزبرنامه است. خطیبی اشاره کرد که در حال حاضر محصولات ایران خودرو نسبت به اسفند سال 1400 بنا به گزارش ISQI به میزان 40 درصد رشد کیفی داشته اند که مصداق آن کاهش 39 درصدی مراجعه به نمایندگی های این شرکت است.

رونمایی از کراس اوور K125 (ریرا) ایران خودرو طی روزهای آتی

خطیبی در میان صحبت های خود اظهار کرد که خبرهای خوشی از ایران خودرو طی روزهای آتی به گوش می رسد و این شرکت قصد دارد کراس اوور K125 (ریرا) را در که یک محصول تولید داخل با استانداردهای روز جهانی و قابل رقابت با خودروهای وارداتی و محصولات روز دنیاست را رونمایی کند. خطیبی اظهار کرد که پروژه K125 یا کراس اوور ریرا ایران خودرو در زمان مدیریت او دستخوش فیس لیفت و تغییراتی شد و طی یک یا دو روز آینده با نام ریرا رونمایی می شود.

محصول TF21 ایران خودرو در دست توسعه

پروژه دیگر ایران خودرو خودروی TF21 بوده که از ایده تا تجاری سازی آن برای اولین بار در صنعت خودروسازی ایران 18 ماه پیش بینی شده است. این خودرو یک محصول منطبق با استانداردهای جهانی بوده که قیمت آن در زمان عرضه با فرض قیمت امروزی بین 180 تا 300 میلیون تومان براورد می شود.

 
منبع car.ir


نظرات

  • مسلم مسلم (6 تیر 1401 ساعت 08:22)

    سگ ماشیانای دسته دو خارجی رو نو ایرانی می ارزه
    فقط آشغاله در حد یه اسکانیای 113قدیمی هم نمی ارزه

    مهدی مهدی (6 تیر 1401 ساعت 15:33)

    حداکثر سرعت رو نوشته، ۱۱۰ کیلومتر!!! اینکه از پیکان هم سرعت کمتری داره.

  • سعید سعید (4 تیر 1401 ساعت 07:12)

    چیزی نمیشه گفت فقط اینکه ...????????????????????????

  • مهدی مهدی (3 تیر 1401 ساعت 14:02)

    قیمت صد میلیارد تومن

  • محمد حسینی محمد حسینی (3 تیر 1401 ساعت 12:15)

    درباره این کشنده همه چیز نوشته شده الا اینکه پرسیده بشود چرا ایران‌خودرو یک نام با ریشه مغولی برای کشنده ایرانی برگزیده است؟! در سپاه خونخوار چنگیز به سردسته های سواران آتابان گفته می شد. این عنوان از راه تاتارها که ریشه مغولی دارند به سرزمین آناتولی رسید و در دورانی در سپاه عثمانی هم این عنوان بکار رفته است. آیا ما از چنگیز و یا عثمانی خیر دیدیم که حال یک نام مغولی بر محصولی ایرانی گذاشته شده است؟! این نشانه چیست؟! چرا ایران خودرو چنين خطایی بزرگی مرتکب شده است؟! در سالروز یورش وحشیانه مغول به نیشابور هستیم آیا این که نامی که برای سرکردگان سواران خونخوار چنگیز بکار می رفته را بر روی تولید ایرانی در چنین روزهایی بگذارند قابل قبول است؟! در رادیو نمایش که مزحکه تمسخر تاریخ ایران را کلید زده اند در کارخانه ای که سهم عمده آن متعلق به دولت است هم چنین کرده اند معلوم هست پشت این رفتارهای شنیع چه کسانی هستند؟!

  • علیرضا علیرضا (1 تیر 1401 ساعت 18:16)

    سیستم خنک کنده با سایر ماشین های جدید برابری دارد؟قدرت اسب بخار این ماشین برتری ندارد با ماشین های دیگه ارتقاع این ماشین با سایر ماشین های دیگه نظیر اف اچ 12خیلی ساده است سیستم ترمز چند تا دارد فرمان نیم یا تمام هید رولیک است تحمل شاسی ماشین زیر بار فوق سنگین که فقط ماک تحمل ان را دارد ایا این ماشین دارد در ضمن کسی که خریداری می کند در رقابت با سایر ماشین های دیگه بازار ارز خود را حفظ میکند

  • زباله یاب زباله یاب (31 خرداد 1401 ساعت 14:50)

    برند ایرانی، قطعات چینی، ادعای تولید ملی... و بیچاره اون مصرف کننده ی بدبخت که فکر میکنه واقعا موتور بنز داره میرونه????

  • منتقد منتقد (31 خرداد 1401 ساعت 11:05)

    چطور روتون میشه اعلان کنید بعد از 62 سال این یعنی اوج درماندگی درحالیکه دنیا در تولید کامیون قیامت به پا کرده تازه به این تولید رسیدید که هنوز امتحانش را پس نداده

  • عبدالله عبدالله (31 خرداد 1401 ساعت 03:08)

    سواره از پیاده خبر ندارد که نفسش از جای گرم در مي‌آید
    زیبنده هرکه نیست کسی مجبورش نکرده خودروی کارکرده بخرد
    امّا اینکه دلبخواهی ملّت را از داشتن خودرو محروم کنی، نازیبنده‌تر است
    و السلام

  • ایرانی ایرانی (31 خرداد 1401 ساعت 01:23)

    بله ماشین دست دوم خارجی با کیفیت زیبنده مردم ایران نیست ولی آشغالهای که به‌ اسم خودرو دست مردم میدین عالیه و زیبنده مردمه ایرانه