1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران خودرو، آریسان ۲ را به نمایش گذاشت

ایران خودرو، آریسان ۲ را به نمایش گذاشت

31 خرداد 1401
  • 1
  • 4926

ایران خودرو خراسان، اخیراً تولید نسخه جدیدی از وانت آریسان را آغاز کرده است. نسخه جدید آریسان، از نظر مشخصات فنی و بعضی ویژگی های دیگر، از نسخه قبلی متفاوت است و به نظر می رسد که به زودی وارد بازار شود.

آریسان 2 نسبت به نمونه قبلی تفاوت هایی دارد از جمله اینکه در تولید آن به جای پیشرانه قبلی، از پیشرانه XU  استفاده شده است. بنابراین نسخه جدید آریسان با موتور ۱.۸ لیتری پژو و ساختار دیفرانسیل جلو روانه بازار می شود. بنابراین برخلاف نمونه قبلی،  محور عقب محسوب نمی شود و محور محرک آن چرخ های جلو این خودرو است. همچنین در این نسخه، قدرت تولیدی این پیشرانه و توان خودرو نسبت به نسخه قبلی ، تغییر بسیاری داشته است.

 

یکی دیگر از ویژگی هایی که این خودرو را از نسخه قبلی متفاوت می کند، قابلیت گازسوز بودن خودرو است که با مخزن مخفی در بخش زیرین محفظه بار، قرار گرفته است. 

در برخی تصاویر نسخه ی سفید رنگ این خودرو، در نمای جانبیِ آریسان ۲ برچسب های مشکی رنگ نصب شده است تا نمای ظاهری این خودروی کار و تجاری سبک، قدری نسبت به قبل متفاوت به نظر برسد؛ اما ااگر تفاوت های ظاهری گسترده تری حداقل در بخش دماغه خودرو و کابین برای آریسان دیده می شد، می شد در همان نگاه اول، هر بیننده ای متوجه تغییر این خودرو نسبت به نمونه اولیه بشود. به همین دلیل اگرچه تغییرات فنی آریسان ۲ مثبت تلقی می شوند، اما این تغییرات صرفا برای دارندگان خودرو و یا افراد اهل فن، ملموس خواهند بود و عموم جامعه همچنان از به روز رسانی های آریسان بی اطلاع هستند.

وانت آریسان سری نخست جهت ایمنی به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز شده و از کولر و بخاری بصورت تهویه مطبوع دستی بهره می‌برد.

از دیگر امکانات این وانت نیز می‌شد به پخش‌کننده CD به همراه پورت USB، ترمز ABS، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) و سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری اشاره کرد.

داخل وانت آریسان شباهت فراوانی به داخل خودروی پژو پارس دارد .غربیلک فرمان آن متعلق به خودروی سمند است. کابین وانت مذکور بسیار راحتر و دلنشین تر از خودروی وانت پیکان است

آریسان ۲ قرار است تا با پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به بازار عرضه شود. این پیشرانه که نسخه ارتقا یافته XU7 است و با نام XU7 پلاس تولید می شود، قدرتی نزدیک به ۱۰۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر تولید می کند و همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم دریافت کرده است. این پیشرانه جدید نسبت به پیشرانه قبلی آریسان، حدود ۱۷ اسب بخار قوی تر است و از سویی نزدیک به ۱۷ نیوتن متر هم گشتاور بیشتری را تولید می کند. در آریسان جدید از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می شود و توان را به چرخ های جلو می رسد. این در حالی است که آریسان قبلی، وانتی دیفرانسیل عقب به حساب می آمد.

پیشرانه XU7 پلاس که بر روی آریسان ارتقا یافته نصب می شود، قابلیت دوگانه سوز را به صورت استاندارد دارد و قرار است تا نمونه جدید این وانت اقتصادی با مخزن CNG به دست خریداران برسد. در آریسان قبلی، باک بنزین ظرفیت ۵۲ لیتری را داشت و ظرفیت مخزن گاز CNG هم ۷۰ لیتر بود. اما حالا ظرفیت مخزن CNG در آریسان ارتقا یافته به ۷۵ لیتر رسیده است، اما ظرفیت باک بنزین کاهش ۱۲ لیتری داشته و باک ۴۰ لیتری در این وانت نصب می شود.

در ساخت آریسان ۲ برای افزایش ایمنی، باک بنزین و زاپاس به زیر بدنه منتقل شده اند. مدیران پروژه آریسان ارتقا یافته می گویند که همچنان ظرفیت بار مجاز این وانت ۶۰۰ کیلوگرم است. اما در نسخه جدید ظرفیت تاب آوری به یک تن رسیده است.

 می توان گفت که این وانت اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو، همچنان به امکاناتی مانند دو کیسه هوا، ترمز دیسکی و کاسه ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS و EBD ، شیشه های برقی، سیستم پخش بلوتوث، فرمان هیدرولیک، تهویه دستی و… مجهز خواهد بود.

منبع : اسب بخار




نظرات

  • طاها طاها (31 خرداد 1401 ساعت 14:50)

    وانت دیفرانسیل جلو یعنی بکسباد در سر بالایی جاده خاکی.