1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار دلار؛ جایگزین خودروهای ارزان داخلی می شود؟

خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار دلار؛ جایگزین خودروهای ارزان داخلی می شود؟

31 خرداد 1401
  • 4

وزیر صمت با اشاره به اینکه طرح واردات خودرو در دولت در حال بررسی است، گفت: از زمان تصویب شدن طرح به مدت سه ماه بعد، این تصمیم عملی خواهد شد و صحبت هایی در رابطه با واردات خودروهایی پایینتر از قیمت 10 هزار دلار از سمت اروپا انجام شده است.

فاطمی امین در رابطه با آیین نامه واردات خودرو نیز تشریح کرد: آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مطرح‌شده و دارای ۱۰ بند است، در خصوص یکی از بند‌های آن در هیئت دولت ابهاماتی وجود داشت و لازم بود به کمیسیون اقتصادی برگردد.وی در ادامه گفت که برای بازگشت دوباره به دولت باید ۳ مرحله طی می‌کرد و اکنون طرح آماده این است که در دولت مطرح و بررسی شود.

وزیر صنعت در رابطه با ویژگی خودرو‌های وارداتی گفت: تأکید ما بر واردات خودروی اقتصادی است؛ یعنی خودرو‌هایی که پایینتر از ده هزار دلار قیمت داشته باشند. از آنجا که در نظر داریم پژو، سمند و تیبا را از رده خارج کنیم و خودرو‌هایی مانند تارا و شاهین که قیمت‌های بالاتری نسبت به خودرو‌های اقتصادی دارند را جایگزین کنیم، لازم است برای قشری از جامعه که خودرو‌هایی ارزان‌تر می‌خواهند محصول داشته باشیم، بنابراین در این آیین‌نامه بر واردات خودرو‌های اقتصادی ارزان‌تر تمرکز ویژه ای کرده ایم تا هم به نیاز مردم پاسخ دهند و هم بتوانیم به سمت ساخت محصول تولید داخل برویم و نقص ترکیب محصولات داخلی را با از رده خارج کردن خودرو‌هایی باقیمت پایین، اما بی‌کیفیت و جایگزین کردن یک خودروی اقتصادی باکیفیت، برطرف کرده و سبد محصولات را کامل کنیم.

وی افزود: خودرو‌های وارداتی تنها خودرو‌های چینی نیستند و خودرو‌های اقتصادی اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار نیز وجود دارد و مذاکراتی برای انجام این کار آغازشده است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه شرکت های روسی هم به شدت علاقه مند به واردات قطعه از ایران هستند ادامه داد: پس از تحریم‌هایی که بر روسیه اعمال شد، جلساتی با شرکت‌های روسی برگزار شد گفتگو‌ها بین شرکت‌های ایرانی و روسی در حال انجام بوده و نقش وزارت صمت در آن تسهیلگری است.

برخی کارشناسان معتقدند که واردات خودروی اروپایی، هر چه باشد دست دلالان خودرو از سودهایی که بین قیمت کارخانه و قیمت بازار ایجاد می شود، کوتاه می کند. به نظر می رسد در واردات خودرو باید منتظر ماند که در شرایط تحریم ها به جز کشورهایی که اعلام آمادگی قبلی برای واردات خودرو به کشور کرده اند، خودروهای اروپایی که با بعد صرفه اقتصادی در نظر گرفته شده اند، در چه سطحی از کیفیت قرار گرفته و زمینه ساز رقابت با خودروهای ساخت داخل خواهد بود؟

 


نظرات

  • Mahyar Mahyar (1 تیر 1401 ساعت 10:45)

    هیچ ماشین صفر کیلومتر اروپایی زیر 10 هزار دلار وجود نداره، ارزون ترین هاش رنو ساندرو ( 12 هزار پوند ) سیتروئن c3 ( قیمت 13 هزار پوند ) فیات پاندا ( 13 هزار و 600 پوند ) فولکس آپ ( 14 هزار پوند ) قیمت دارن ، و البته پوند 1.2 برابر دلاره
    سر کاریم دیگه؟؟؟

  • تاسف تاسف (1 تیر 1401 ساعت 08:29)

    دلتون رو خوش نکنید!!
    قرار نیست قرار نیست تو این طرح مصرف کننده های عادی سودی برسه!!
    ماشین های صفر کیلومتر و با کیفیت برای همون قشر مرفح هست که الان هم برای تهیه ماشین مشکلی ندارن.
    اما برای اقشار کم درآمد قراره *ماشینهای دست دوم!* که به اسم ماشین ها اقتصادی هستن، وارد بشه و به قیمت ماشین صفر کیلومتر بهشون فروخته بشه..........

  • محمد محمد (1 تیر 1401 ساعت 07:14)

    ازکدام خودروی ارزان سخن میگویید ؟؟!!! پراید بنجل دوهزاردلاری که چندبرابرتحمیل میشود ویا پژو دبلیوسی فرانسه ازرده خارج فرانسه ملعون وازاون بدترکسی که ایم خیانت را به مردم کردواین اشغال هارا به مزدم تحمیل کرد خدا هرگز نمیگذره ونخواهد گذشت حق الناس خیلی بارسنگینی داره اه مردم دامن مسببانش راخواهدگرفت ..همین الان خودرو ژاپنی وکره ای کارکرده بسیار بسیار بهترازصفرما موجوداست باسه هزاردلار امروز وبسیارخودروی خوب وعالی اگرواقعا راست گویند ودلسوزمردم بسم الله

  • محمد محمد (1 تیر 1401 ساعت 01:45)

    اولا خودروی ارزان نداریم خیلی هم گرونه ارزانترین شما ، دوما قرار بشه هرزونای اون شورها رو بخریم کارخونه هاشون رونق بگیره کارخونه های ما ورشکسته میشن اونوقت ، کیفیت رو باید برد بالا نه که بیایی ات اشغال خارجی رو وهرد کرده و دو برابر قیمتش به مردم انداخت ،