رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به اینکه پیشتر موافقت خود را با واردات خودرو چه در رسانهها و چه به دولت اعلام کرده است، گفت: این موضوع بسیار مهم است که حتماً خودروی ایمن وارد شود. متاسفانه در برخی خبرها را شنیده می شود که تصمیم بر واردات خودروی ۶۰۰۰ دلاری از هند وجود دارد که ما قطعا مخالف چنین اقدامی هستیم.
پیشتر رئیس کمیته تجارت خارجی و سرمایهگذاری اتاق بازرگانی PHD هند و و جمعی از تجار ایران و هند در محل اتاق بازرگانی البرز در نشستی با اشاره به وجود چهارهزار شرکت قطعهسازی خودرو در این کشور گفته بود: هند میتواند نیاز صنعت خودروسازی ایران در این زمینه را تامین کند.
وی افزود: تصادف یک امر اجتناب ناپذیر است؛ اما این مهم است که کیفیت ایمنی خودرو به گونه ای باشد که جان راننده و سرنشین را حفظ کند نه اینکه بدتر آن را به خطر بیندازد.
هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو نیز گفت: ما پیش از این هم چه در رسانهها و چه به دولت اعلام کردیم که ما موافق واردات خودرو هستیم. اتفاقا یکی از مواردی که منجربه کاهش ۱۰ هزار نفری جانباختگان حوادث رانندگی از سال ۸۵ تا سال های اخیر شد همین واردات خودرو بود و در واقع خودروهایی که وارد شدند سبب شدند تا خودروسازان داخلی نیز به ایمنی توجه بیشتری داشته و در فضای رقابتی و به مرور امکاناتی که ترمز ABS کیسه هوا و ... را نیز به تولیدات خود اضافه کنند. در واقع واردات سهم زیادی در افزایش ایمنی و ارتقای کیفیت خودروسازان یا به عبارتی مونتاژکاران داخلی دارد و موجب ایجاد احساس رقابت میشود.
هادیانفر با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... که شرایط واردات خودرو را تسهیل کردند، افزود: البته این بسیار مهم است که حتما خودروی ایمن وارد شود. متاسفانه برخی خبرها را شنیده ام که می خواهند خودرو ۶۰۰۰ دلاری از هند بیاورند که ما قطعا مخالف چنین اقدامی هستیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه امروز در هیچ جای دنیا خودروی ایمن کمتر از ۱۰ هزار دلار وجود ندارد، گفت: یک خودروی ایمنی که تمام امکانات کافی را داشته باشد، حداقل بیشتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. واردات خودروی ۶۰۰۰ دلاری از هند، صرفاً اسم خودروی خارجی را دارد که ایمنی ایجاد نمی کند. اگر قرار بر این بود که همین خودروهای پراید و تیبا را داشتیم و نیازی به واردات وجود نداشت. آنگونه که شنیده ام چندین خودرو در هند دپو شده و تصمیم دارند که آنها را بیاورند. از این رو تاکید میکنم که دستورالعمل وزارت صمت برای واردات باید مناسب و متناسب باشد و شامل واردات چنین خودروهایی نشود. لازم است که حتما خودروهای ایمن وارد کشور شود.
وی ادامه داد: یک موضوع دیگر این است که شرط هایی برای واردات خودرو می گذارند که در واقع عملی نیست. به عنوان مثال می گویند که واردات خودرو باید در ازای صادرات خودرو یا قطعه انجام شود. اگر ما می خواهیم قطعات پراید را صادر کنیم؟ این شرط یعنی واردات خودرو هم انجام نشود. ما نباید شروطی بگذاریم که واردات را محدود کنیم و در این صورت قطعا اتفاق معناداری رخ نخواهد داد.
هادیانفر تاکید کرد: بار دیگر تاکید می کنم که برای واردات خودرو باید به سراغ خودروهای با کیفیت و ایمن برویم.