1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. کاربرد ورق آهن برش خورده در صنعت خودرو

کاربرد ورق آهن برش خورده در صنعت خودرو

7 تیر 1401
  • 0

ورق‌های آهنی برش خورده از محصولات پرکاربردی هستند که از آن‌ها در صنایع مختلفی همچون خودروسازی استفاده بسیاری می‌شود. ورق‌ها، فلزاتی مسطح و نازک می‌باشند که به علت شکل‌پذیری بالا و قابلیت برش مناسب آن‌ها، کاربرد فراوانی در صنعت دارند.

خودروسازی یکی از صنایعی است که فعالیت آن بدون ورق‌های فولادی امکان‌پذیر نیست. این‌که چه ورق‌هایی در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر یک از آن‌ها چه کاربردی دارند، موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

با توجه به اهمیت به کارگیری ورق‌های برشی در خودروسازی، موضوع چگونگی برش ورق‌های آهنی مطرح می‌شود. چراکه هرقدر متریال ساخت یک محصول باکیفیت‌تر باشد، خروجی آن نیز از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

برای اطلاع از چگونگی برش ورق‌های آهنی، خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.

در این مطلب قصد داریم شرکتی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از به‌روزترین تجهیزات، برش ورق‌های آهنی را انجام می‌دهد. اگر قیمت روز انواع ورق برش خورده برای شما اهمیت دارد، رسانه‌های آنلاین این مجموعه را دنبال کنید.

https://shahinfelezsepahan.com/hot-rolled/

 

چه ویژگی‌هایی منجر به استفاده فراوان از ورق های برش خورده می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌‌تر گفته شد، شکل‌پذیری و قابلیت برش مناسب، از عواملی است که منجر به افزایش کاربرد این ورق‌ها می‌شود. به جز آن، ویژگی‌ها و مزیت‌های دیگری نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مقاومت بالا
  • ابعاد دقیق
  • سطح صاف
  • هزینه مقرون به صرفه

در صنعت خودروسازی، کدام یک از انواع ورق مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در خودروسازی همان‌طور که بررسی کردیم، ورق‌های آهنی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اکثر خودروهای سنگین مانند لودر و بولدوزر و دیگر موارد مشابه، با استفاده از ورق‌های آهنی تولید می‌شوند و درحقیقت فلزات، مواد اولیه در صنعت خودروسازی به حساب می‌آیند. میان انواع ورق‌ها، ورق سیاه، گالوانیزه و گالوالوم از پرکاربردترین ورق‌‌ها در این صنعت هستند. هر یک از این ورق‌ها در قسمت‌های مختلف یک خودرو به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به شرح کامل آن می‌پردازیم.

ورق سیاه

یکی از ورق‌های برش خورده پرمصرف در خودروسازی، ورق‌ سیاه است. این ورق را به علت آن‌که از ضخامت و استحکام بالایی برخوردار می‌باشد، در ساخت بدنه خودروها، شاسی و قسمت‌های زیرین خودرو به کار می‌برند.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه از مهم‌ترین ورق‌های مصرفی در خودروسازی است؛ تا آن‌جایی که 80 درصد بدنه و شاسی خودروها از ورق‌های گالوانیزه تهیه می‌شود. علت کاربرد بسیار ورق گالوانیزه، به ویژگی‌های منحصر به فرد این ورق برمی‌گردد. در ادامه به شرح مزایای این ورق می‌پردازیم:

  • خاصیت ضدزنگ بودن ورق گالوانیزه
  • استحکام بالا
  • کیفیت بالای سطح ورق
  • پوشش یک‌دست و یک‌نواخت در کلیه سطوح و لبه‌های ورق
  • بهبود خواص مکانیکی ورق

بیش‌ترین کاربرد این ورق در خودروسازی، شامل ورق‌های گالوانیزه کششی و فوق‌کششی است؛ که در ساخت قطعات و بدنه خودرو به کار برده می‌شوند.

به کارگیری این ورق در سقف و بدنه خودرو، منجر به افزایش استحکام و عدم خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات با قرارگیری در آب و هوای مرطوب، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد خورنده اسیدی و قلیایی می‌شود. یکی از دیگر مزایای این ورق که کاربرد آن را افزایش داده است، قابلیت رنگ‌پذیری و کیفیت سطحی مناسب آن می‌باشد.

ورق گالوالوم

یکی دیگر از ورق‌های مصرفی در صنعت خودرو، ورق گالوالوم است. در این ورق، ترکیب آلومینیوم و روی منجر به ایجاد ریز ساختار می‌شوند. در پوشش گالوالوم علاوه بر موارد ذکر شده، مقداری سیلیکون نیز وجود دارد. باتوجه به وجود مقادیر بالا از آلومنیوم، ورق می‌تواند دمایی تا 400 درجه سانتی‌گراد را بدون تغییر رنگ و تا 650 درجه سانتی‌گراد را بدون اکسید شدن زیاد و پوسته شدن تحمل کند. به همین دلیل در محیط‌های با حرارت بالا مانند اگزوز خودرو، محیط‌های در معرض حرارت در وسایل خانگی و غیره گالوالوم کاربرد بسیاری دارد.

برش ورق آهن را چگونه انجام می‌دهند؟

ورق‌های آهن در کارخانه‌ها با روش‌های مختلفی برش داده می‌شوند. برش فلزات از 2 طریق حرارتی و مکانیکی انجام می‌‌شود. یکی از روش‌های برشکاری ورق آهن که جزو برشکاری به صورت مکانیکی است، برش با دستگاه اسلیتر می‌باشد. چگونگی عملکرد این دستگاه، موضوع مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برشکاری ورق آهن با دستگاه اسلیتر (Slitter)

 

دستگاه نواربری (اسلیتر).jpg

 

باتوجه به اهمیت و لزوم استفاده از ورق آهن در خودروسازی، مهم است که برشکاری آن نیز از طریق درستی انجام بگیرد. یکی از دستگاه‌های مجهز و پیشرفته که برشکاری ورق آهن را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد، دستگاه اسلیتر است. این دستگاه نواربری، متناسب با ضخامت‌هایی که امکان برش آن‌ها را دارد، به 3 دسته خطوط نواربری نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود.

فرآیند رشته بری چگونه انجام می‌شود؟

آغاز این فرآیند با قرارگیری کویل آهن روی کویل‌گیر به جهت حمل آسان، همراه است. پس از آن‌که ورق‌ها به‌واسطه ضربه‌های قسمت سرشکن به داخل دستگاه وارد شدند، دو عدد غلتک برای از بین بردن انحنای موجود در ورق، روی آن‌ها می‌چرخند.

در زمان‌هایی که سر ورق دچار خرابی یا کج‌شدگی بشود، گیوتین را به کار می‌گیرند. قبل از برش ورق‌، ضروری است که از لحاظ نداشتن موج و هرگونه نقص بررسی شوند. پس از قرارگیری سر ورق مابین تیغه‌ها، توسط 2 عدد شفت که بر سطح خود تیغه‌های برنده دارند، برش می‌خورند. درنهایت ورق‌ها به صورت رول جمع‌آوری می‌شوند و مورد مصرف قرار می‌گیرند.

در دستگاه اسلیتر چه ورق‌هایی را برشکاری می‌کنند؟

انواع مختلفی از کویل‌های ورق‌ را به کمک دستگاه اسلیتر برش داده و نواربری می‌کنند. این موارد به صورت زیر هستند:

  • ورق سیاه
  • ورق روغنی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق رنگی
  • ورق گالوالوم یا آلوزینک

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان دستگاه اسلیتر یا نواربری، با فناوری جدید و منحصر به فرد، برای اولین بار در ایران امکان برش ورق با ضخامت‌های گوناگون را به کمک تنها یک دستگاه دارا است و تلفیقی از سایزهای مختلف را با یک اسلیتر و بدون هیچ‌گونه ناهمواری و یا انحنا انجام می‌دهد.

 

کارخانه شاهین فلز سپاهان.jpg

 

ضخامت و عرض ورق‌هایی که در رشته‌بری مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ترتیب مابین 0.4 تا 12 میلی‌متر و 40 سانتی‌متر تا 2 متر است. دستگاه نواربری (اسلیتر) با پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تجهیزات، توسط مهندسین بخش ماشین‌سازی این کارخانه طراحی و ساخته شده است.

این دستگاه منحصر به فرد، انواع ضخامت‌های کم، متوسط و ضخیم از ورق را برش می‌دهد. برش‌های دستگاه نواربری این شرکت به صورت یک‌نواخت انجام شده و در انتهای فرآیند برش کاری، نوارها مجددا به صورت کویل جمع‌آوری می‌شوند.

کلام آخر

در این محتوا افزون بر بررسی کاربردهای ورق آهن برش خورده در صنعت خودروسازی، به معرفی یکی از مجهزترین کارخانه‌های برش ورق‌های آهنی نیز پرداختیم. کارخانه شاهین فلز سپاهان به کمک نیروهای متخصص و مجرب خود، این خدمت را با بهترین کیفیت ممکن و مجهزترین دستگاه‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ورق مصرفی برای نواربری در جنس، ضخامت و عرض‌های مختلف، با توجه به سفارشات و نیاز مشتریان قابل اجرا است. اگر شما نیز قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.

تلفن:  03145273010

وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com
آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 14/1



نظرات