دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که دولت نمی تواند خودروی 150 میلیون تومانی وارد کند. واردات خودرو باید حداقل 4 مرتبه اسقاط شود؛ هزینه این اسقاط 25 میلیون تومان است، پس 100 میلیون برای اسقاط لازم است پس به نظر میرسد واردات خودرو 150 میلیونی به آرزو بیشتر شبیه است تا واقعیت.
مهدی دادفر با بیان اینکه مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه خودرو، واردات خودروهای کیفی مجاز هستند، گفت: یکی از دلایل گرانی خودروهای وارداتی این است که این استانداردها را پاس کند به همین علت قیمت این خودرو در ایران گران تمام می شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت که 40 درصد از استانداردهای خودرو در ایران، تنها ترجمه استانداردهای کشورهای اروپایی دانست و گفت: 30 درصد از استانداردهای داخلی دیدگاه کارشناسان سازمان ملی استاندارد و بقیه آن منطبق با سایر استانداردهای کشورهای جهان است.
وی با بیان اینکه استانداردها در ایران روند واردات خودرو از هند را با مشکل مواجه می کند،اظهار کرد: مدل استانداردها در هند 10 تا 160 گانه است. در صورتی که ما بخواهیم که خودرویی با استانداردهای 85 گانه داشته باشیم، دیگر نمیتوان با 5 هزار دلار خودرو وارد کرد و قیمت آن بالای 10 هزار دلار خواهد شد.
دادفر معتقد است که مسئولان وزارت صمت علاقه زیادی به واردات خودرو ارزان قیمت دارند و ادامه داد که استانداردها در ایراندر حد بالایی قرار دارد، اما همه این موارد در تولید رعایت نمیشود و بسیاری از این استانداردها در تولید داخلی حذف می شوند. در صورتی که دولت بخواهد خودرو را به قیمت ارزان وارد کند، این موضوع زمانی تحقق می یابد که شبیه به تولید داخلی برخی گزینههای استاندارد حذف شود. در این صورت به راحتی میتوان خودرو 5 هزار دلاری وارد کند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازی تاتاموتورز در هندوستان صاحب جگوار و لندرور است، افزود: صنعت خودروسازی درهند قوی است. سالها پیش انجمن واردکنندگان خودرو به دنبال این بود که تعاملات برای واردات خودرو از اروپا به سمت هند هدایت شود؛ اما مسئولان در آن زمان علاقهای به واردات خودرو از هند نشان ندادند و متمایل بودند خودرو از اروپا وارد کنند.
به گفته وی؛ ارزانترین و کم مصرفترین خودرو جهان به نام تاتا نانو در هند پیش فروش شده است.
دادفر توان خرید مردم در ایران را با هند منطبق دانست و افزود: نبود استراتژی معین در صنعت خودرو، این صنعت را پا چالشهای جدی درگیر کرده است سیاستگذاریها در وزارت صمت سلیقهای است به عبارت دیگر در این وزارتخانه مسئولان قائم به فرد هستند نه قائم به سیستم.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو در دولت روحانی، تاکید کرد: دولت سیزدهم همه تولیدکنندگان را مکلف کرده است که ذیل یک کنسرسیوم بروند و این مسئله به معنی بیسامانی محض در این صنعت است. البته این دیدگاه، وزارتخانه صمت در دولت روحانی را زمین زد و ما شاهد تغییر سالیانه وزیر بودیم و در دولت جدید هم این وزارتخانه زمین خواهد خورد. کسانی که گزارشهای غلط به وزیر میدهند منافع آنها در نابهسامانی وزارتخانه است و اینکه وزیر درگیر مجلس و رسانهها باشد.
وی در پایان اضافه کرد: امکان واردات خودرو 150 میلیونی برای دولت وجود ندارد. واردات خودرو با کمترین قیمت 4 مرتبه باید اسقاط شود هزینه هر اسقاط 25 میلیون تومان است پس 100 میلیون برای اسقاط لازم است پس به نظر میرسد واردات خودرو 150 میلیونی به آرزو بیشتر شبیه است تا واقعیت.