1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. طرح واردات خودرو، فردا در جلسه هیئت دولت تعیین تکلیف می شود

طرح واردات خودرو، فردا در جلسه هیئت دولت تعیین تکلیف می شود

11 تیر 1401
  • 2

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم روز ملی صنعت، معدن و تجارت گفت: آیین نامه واردات خودرو فردا تعیین تکلیف می شود.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم روز ملی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آخرین وضعیت آیین نامه واردات خودرو اعلام کرد که آیین نامه واردات خودرو در دستور کار هفته گذشته دولت داشته است، اما به علت تعدد برنامه ها در هفته گذشته، فرصتی برای بررسی این موضوع فراهم نشده است. طبق اعلام وزیر، آیین نامه واردات خودرو، سرانجام فردا یکشنبه، ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱، در جلسه هیئت دولت تعیین تکلیف می شود.

وزیر صمت همچنین با اشاره به این که در تولید خودروی متناسب با قدرت خرید مردم هنوز نقص وجود دارد، بیان کرد که در سال‌های گذشته این خلاً با فروش خودروی پراید و در حال حاضر، تا حدودی با خودروی تیبا جبران می‌شود.

با این حال، وی اذعان کرد که چنین محصولاتی کیفیت مناسبی را دارا نیستند و نیاز است که به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم؛ این به معنی ورود خودرو‌هایی است که هم قیمت مناسبی است که با قدرت خرید مردم سازگاری دارند.

وزیر صمت همچنین افزود که این احتمال وجود دارد که خودرویی با قیمت واقعی و معقول عرضه شود، ولی با این وجود هم، برخی مردم قادر به خرید این محصولات نیستند و این نقصی است که در صنعت خودروسازی کشور ما وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در آیین نامه واردات خودرو هم امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی قائل شده ایم تا این خودروها به تعداد بیش تری وارد کشور شوند، اظهار کرد: سقف قیمتی می بایست به گونه‌ای باشد که افراد بیش تری توانایی خرید این خودروها را را داشته باشند. به گفته وزیر صمت چنین خودر‌وهای وارداتی هم باید طبق یک برنامه به تدریج داخلی سازی شوند.

وزیر صمت همچنین در خصوص قیمت خودرو افزود : در حال حاضر با چند نوع قیمت روبرو هستیم، اولین قیمت، قیمت بازار است که بسیار بالاتر از قیمت کارخانه ای بوده و علت این موضوع هم، سوداگری در بازار خودرو است. از آنجا که عرضه با تقاضا اختلاف دارد، قیمت بازار ۵۰ تا ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه قرار می گیرد. از سوی دیگر، قیمت فروش کارخانه قرار می گیرد که براساس قیمت تمام شده تعیین می‌شود که در سال جاری، با خودروسازان توافق کرده ایم که قیمت تمام شده را کاهش دهند تا زیان آن‌ها هم کم تر شود.

وزیر صمت در ادامه گفت که ۹۸ درصد از برنامه تولید خودروسازان در سه ماهه نخست سال جاری محقق شده است و اظهار کرد: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است. این برنامه که وزارت صمت از خودروسازان گرفته است، معادل تولید بیش از 1.5 دستگاه در سه ماهه نخست است.
وی اظهار کرد: در سه ماهه ابتدای سال 1401، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص انجام شده و به ثبت رسیده است. 
عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین افزود: همان‌طور که قبلاً هم اعلام شده است، وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده است که در سال جاری، قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، برخی رسانه‌ها این عبارت را به درستی منتقل نکرده اند. همانگونه که از ابتدا هم مقرر نبوده که از همان آغاز سال جاری، قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این موضوع مهم، اتفاق خواهد افتاد.
وزیر صمت اشاره کرد که برای حذف قرعه‌کشی، نیاز است که تعدادی کار انجام شود که نخستین کار، ارتقای تولید است؛ به این دلیل که عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل، تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی باعث شده است که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم شود.
فاطمی امین با اشاره به اینکه هر چه قدر به انتهای سال ۱۴۰۱ نزدیک می شویم، تولید خودرو نیز بیش تر شده و شکاف بین عرضه و تقاضا نیز کم تر خواهد شد، افزود: در سال 1401 تولید تعداد بیش تری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار قرار گرفته است و خودروی تارا و شاهین نیز، چهار برابر بیشتر از سال گذشته عرضه می شود.

 
منبع تسنیم


نظرات

  • ایرانی ایرانی (13 تیر 1401 ساعت 11:48)

    کلا هشون فاسدن و فکر جیب خودشونن همینا باعث شدن مردم دلال شن و سر همو واسه هرچیزی کلاه بزارنو دروغ بگن...

  • ایرانی ایرانی (12 تیر 1401 ساعت 12:05)

    کلا این سایت تو کار خبرهای جعلی و امیدوار کننده ست