ورود

ب ام و 225L ام اسپرت نسخه لانگ ب ام و سری 2 گرند کوپه است که در ابتدا به صورت اختصاصی برای بازار چین طراحی شده بود. نسل اول ب ام و سری دو گرند کوپه برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد و نل دوم این خودرو با کد اتاق F78 5 سال بعد در سال 2024 معرفی شد، 225L وارد شده به ایران در واقع نسخه بلند یا لانگ نسل دوم این خودرو است که در ال 1404 توسط پرشیا خودرو به ایران آمد.
BMW 225L وارداتی پرشیا خودرو در تریم M SPORT به ایران وارد شده و امکانات رفاهی، طراحی ظاهری و برند این خودرو میتواند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. همچنین BMW 225L میتواند به طیف گستردهای از سلیقهها پاسخگو باشد و تجربهای لذت بخش از سواری و رانندگی را ارائه دهد.

این خودرو با توجه به اصالت طراحی و کابین اسپرت خود میتواند با بسیاری از سدانهای جدید بازار رقابت کند. همچنین پشتیبانی خدمات پس از فروش پرشیا خودرو نیز در ارزش خرید و فروش آن بی تاثیر نخواهد بود.
BMW 225L با موتور 2 لیتری کد B48 توسط پرشیا خودرو عرضه شده و بر خلاف گذشته، اکنون محور محرک آن به دیفرانسیل جلو تغییر پیدا کرده است. ب ام و برای توسعه این خودرو از پلتفرم UKL2/FAAR خود استفاده کرده است.
موتور مجرک ب ام و 225 ال یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو شارژ با کد B48 است که با قرار گیری بر روی این اتاق، قدرتی معادل 204 اسب بخار و گشتاوری معادل 300 نیوتنمتر را تولید میکند. گیربکس این خودرو یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر است که نیروی فراهم شده توسط پیشرانه را به محور جلو منتقل میکند. در این خودرو بر خلاف نسخههای قبلی خودروهای ب ام و، شاهد استفاده از جعبه دنده دو کلاچه و محور محرک جلو هستیم تا به نوعی 225L عاشقان قدیمی این برند را نا امید کند، در بی ام و 225L همچنین خبری از قابلیت تیپترونیک نیست، شاید اگر چندی قبل از معرفی یک ب ام و سدان دیفرانسیل جلو با گیربکس دو کلاچه و بدون تیپترونیک می گفتیم، به انتشار دروغ 13 متهم می شدیم، اما اکنون این اتفاق عجیب واقعا رخ داده تا با نسلی جدید در خودروهای این برندکهنه کار آلمانی آشنا شویم.
با این حال شتاب صفر تا صد BMW 225L تقریبا 7 ثانیه گزارش شده و با یکی از سریع ترین خودروهای این کلاس روبرو هستیم، راننده این خودرو نهایتا میتواند سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.
مصرف سوخت ب ام و 225L به صورت ترکیبی برابر با 7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده و استاندارد آلایندگی یورو 6 را دارد. سیستم تعلیق در محور جلوی BMW 225L از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است تا شاهد بالانسی مناسب میان نرمی و تعادل در این خودرو باشیم.
|
مشخصه فنی |
توضیحات |
|
حجم موتور |
2 لیتر |
|
نوع موتور |
توربو شارژ |
|
نوع گیربکس |
7 سرعته دوکلاچه تر |
|
قدرت |
204 اسب بخار |
|
گشتاور |
300 نیوتنمتر |
|
سیستم تعلیق جلو |
مک فرسون |
|
سیستم تعلیق عقب |
مولتی لینک |
در BMW 225L المانهای اسپرت و اصیل با یکدیگر ترکیب شدهاند و شاهد یک ظاهر جوان پسندانه و مدرن هستیم. این سدان با توجه به ظاهر و ابعاد خود به عنوان یک سدان جمع و جور و اسپرت شناخته میشود. در نمای جلوی BMW 225L، جلو پنجره کلیوی شکل محبوب ب ام و مشاهده میشود که امضای این برند است. این جلو پنجره به شکل اسپرت است و میتواند در ایجاد یک نمای تهاجمی سهم بزرگی داشته باشد. چراغهای جلو از نوع ال ای دی هستند و به صورت کشیده و باریک در کنارههای کاپوت تعبیه شدهاند. دیزاین چراغها به شکل امروزی یا مدرن انجام شده است و در بخش سپر شاهد حجم پردازیهایی هستیم که نمای جلو را جذابتر نشان میدهد. ورودی هوا با المانهای کرومی طراحی شده است و در حالت کلی نمای جلو تهاجمی، مدرن و اسپرت دیده میشود.

در نمای جانبی این خودرو به وضوح کشیدگی خودرو مشاهده میشود و با نگاه به این نما متوجه لانگ بودن خودرو خواهید شد. در واقع تفاوت بارز نسخه لانگ با نسخههای دیگر در همین نمای جانبی به وضوح قابل مشاهده است. طراحی آینهها در BMW 225 L تیپ M SPORT به صورت اسپرت انجام شده است و دستگیرهها حالت مدرنی دارند. گلگیرهای خودرو مانند بسیاری از خودروهای چینی، کرهای یا ژاپنی برجسته هستند و از رینگهای اسپرت 18 اینچی برای اسپرتتر نشان دادن این نما استفاده کردهاند. شیب سقف به سمت عقب به وضوح قابل مشاهده است و نسبت به بسیاری از سدانهای لانگ دیگر شاهد شیب بیشتری در سقف این خودرو هستیم.

نمای عقب BMW 225L نیز اسپرت به نظر میرسد و چراغهای عقب به شکل کشیده دیده میشوند. لبه صندوق عقب شکل تیز دارد و میتواند از فاصله دور شبیه به بال یا اسپویلر دیده میشود. حجم پردازیها در سپر عقب نیز لحاظ شده است و برای تقویت نمای اسپرت، از دیفیوزر مشکی استفاده کردهاند. در حالت کلی طراحی نمای عقب نیز خشن و اسپرت دیده میشود و میتواند مورد توجه بسیاری از افراد و به ویژه جوانان قرار بگیرد. نسخه پایه این خودرو طراحی محافظه کارانهتری دارد و بیشتر شبیه به خودروهای رسمی یا خانوادگی است، ولی در تریم ام اسپرت، شاهد نمای اسپرتتر، تهاجمیتر و جوان پسندانهتری هستیم.
در کابین BMW 225L از زبان طراحی جدید ب ام و استفاده شده است و با بهره گیری از المانهای مدرن تلاش کردهاند تا حس متفاوتی را ارائه دهند. فضای داخلی تا حدودی شبیه به فضای کابین شاسیبلند برقی iX3 طراحی شده است و شاهد یک کابین فناوری محور هستیم. کلاستر دیجیتالی پشت فرمان و نمایشگر مرکزی به صورت یکپارچه طراحی شدهاند و فرمان پوشش چرمی دارد. فرمان این خودرو از جمله بخشهایی است که حس اسپرت بودن را به خوبی منتقل میکند، چرا که فرم سه شاخه دارد و مخصوص پکیج M SPORT است. متریالهای داخلی این خودرو از پلاستیک نرم هستند و بر روی بخشهایی مثل داشبورد از متریال چرمی نیز استفاده شده است. تزیینات براق پیانویی در بخشهای مختلف کابین مشاهده میشود و پدالها آلومینیومی هستند. با توجه به افزایش فاصله محوری، شاهد فضای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب هستیم و صندلیها نیز میتوانند راحتی سرنشینان را فراهم کنند. ردیف عقب برای نشستن سه سرنشین بزرگسال کافی و مناسب است و در حالت کلی محدودیتی برای سر و زانوی سرنشینان عقب وجود نخواهد داشت.

BMW 225L به عنوان یک سدان کامپکت از کمپانی ب ام و شاید نتواند انتظارات را برآورده کند، چرا که به دلیل محدودیت های قیمتی، پرشیا خودرو نتوانسته نسخه فول آپشن آن را به کشور وارد کند، با این حال در این خودرو شاهد امکانات رفاهی قابل قبولی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، استارت و ورود بدون کلید، نمایشگر 10.23 اینچی لمسی و کلاستر دیجیتالی هستیم. همچنین جهت رفاه بیشتر سرنشینان روکش صندلیها با چرم داکوتا طراحی شده است و صندلیها به صورت برقی تنظیم میشوند. سیستم صوتی در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز HiFi با 8 اسپیکر است، علاوه بر امکانات رفاهی ذکر شده، امکانات رفاهی دیگری مثل تنظیم برقی آینههای جانبی، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم، شارژر بی سیم تلفن همراه، حالتهای رانندگی مختلف، حافظه صندلی راننده و گرمکن آینههای جانبی نیز در BMW 225L وجود دارند.
لیست امکانات ایمنی ب ام و 225L نیز کامل نیست اما قابل قبول است، از جمله امکانات ایمنی این خودرو می توان به سیستم کنترل پایداری و کشش، کروز کنترل، رادار نقطه کور، ترمز EBD، ترمز ABS، ، چهار کیسه هوا، هشدار خروج از خط، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، سنسور نور، سنسور باران و سیستم کنترل فشار باد تایرها اشاره کرد؛. لازم به ذکر است که نبود امکانات ایمنی مثل سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط در BMW 225L وارداتی حس میشود.
در حال حاضر روند واردات خودرو سرعت گرفته و پرشیا خودرو نیز خودروهای ب ام و را در سبد محصولات خود قرار داده است. یکی از خودروهای جدید این شرکت، BMW 225L است که با میتواند با ارائه خدمات پس از فروش مناسب از انتخابهای محبوب بسیاری از افراد باشد.
این خودرو با توجه به افزایش فاصله محوری و ارائه فضای جادار و همچنین طراحی اسپرت خود با سلیقه بسیاری از افراد همخوانی خواهد داشت. BMW 225L احتمالا بتواند رقابت خوبی را با سایر سدانهای موجود در ایران از جمله سدان آئودی A3L یا مرسدس بنز C200L و حتی A180 داشته باشد. با توجه به اصالت برند BMW، این خودرو با قیمت بالایی در ایران عرضه خواهد شد و احتمالا امکانات رفاهی آن با قیمت ارائه شده همخوانی نخواهد داشت. حال باید صبر کنیم تا ببینیم BMW 225L پس از ورود به بازار چه آیندهای پیش رو خواهد داشت می تواند از پس رقبای سنتی خود بر آید یا خیر.