1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. نخرید! ارزان می شود؟

نخرید! ارزان می شود؟

18 تیر 1401
  • 4

در روزهای گذشته، روزنامه دولتی ایران طی مصاحبه با یک کارشناس اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود در کشور بسیار بعید به نظر می رسد که امسال، قیمت خودرو دچار تغییر شود و با اتکا به تصمیماتی که برای واردات خودرو به کشور وجود دارد، گران شدن خودرو را دور از انتظار اعلام کرد. با توجه به تجربه سال های گذشته، نخریدن خودرو توسط مردم تأثیری در کاهش قیمت خودرو و تأثیرگذاری بر سیر صعودی افزایش قیمت نداشته است.

سال گذشته، رئیس شورای رقابت در واکنش به شکایت‌های مردم از قیمت بالایی که توسط خودروسازان برای محصولات پیش ‎فروش شده، مطرح می شود، گفت: اگر خودرویی نسبت به قیمت اعلام شده آن نمی‌ارزد مردم آن را نخرند. همان زمان بود که در حالی که مردم انتظار داشتند که مسئولین دولتی قیمت ها را در بازار مدیریت کنند، آنان انگشت اشاره خود را به سمت مردم گرفتند و آنان را مقصر گرانی کالاها اعلام کردند. آنها اعلام کردند که اگر مردم، خرید خود را مدیریت کنند، قیمت ها افزایش نخواهد یافت. برخی دیگر هم اعلام کردند که اگر کالایی گران است، آن را خریداری نکنید تا ارزان شود. 

زمانی که متقاضیان خرید خودرو نسبت به افزایش غیرمنطقی قیمت خودروهایی مانند کوئیک، شاهین و پژو 207 پاناروما، حدود 300 شکایت داشتند، جلسه‌ای با حضور مدیران خودروسازی ها و رئیس سازمان گسترش برگزار شد تا به این شکایات رسیدگی شود. در آن جلسه توافقی انجام شد مبنی بر آنکه کمیته‌ای برای رسیدگی به شکایت به خصوص برای این 3 خودرو تشکیل شود. رئیس شورای رقابت طی این جلسات اعلام کرده بود که قیمت خودرو دست ما نیست و بر اساس ضوابط تعیین می‌شود. 

در روزهای گذشته نیز، روزنامه دولتی ایران طی مصاحبه با یک کارشناس اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود در کشور بسیار بعید به نظر می رسد که امسال، قیمت خودرو دچار تغییر شود و با اتکا به تصمیماتی که برای واردات خودرو به کشور وجود دارد، گران شدن خودرو را دور از انتظار اعلام کرد. این روزنامه به نقل از رجبی، فعال بازار خودرو گفته است که دلالان تا حد زیادی از بازار عقب نشینی کرده اند و مردم هم بهتر است با عدم انجام خریدهای هیجانی، باعث تشویق ورود این افراد به بازار خودرو نشوند. وی اعلام کرده است که کسانی که عجله ای برای خرید خودرو ندارند، دوماه صبر کنند تا بازار به صورت کامل به آرامش برسند و اگر هم می توانند از طریق فرآیند قرعه کشی با قیمت مناسب، اقدام به خرید خودرو کنند. 

این کارشناس طی مصاحبه با روزنامه دولت عنوان کرده است که کسانی که به هر دلیل در خرید خودرو عجله دارند، سعی کنند که در دام واسطه‌ها و دلالان قرار نگیرند، زیرا دلالان با بهانه‌های مختلف قیمت خودرو را افزایش می‌دهند. در صورتی که تولید خودرو افزایش یابد، احتمال بسیار کم و حتی محالی برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد. 

این توصیه ها در حالی مطرح می شود که آیین نامه واردات خودرو که قرار بود طبق گفته وزیر صمت، فاطمی امین در 11 تیرماه ( هفته گذشته ) تعیین تکلیف شود، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و هنوز مشخص نیست که ایا آیین نامه در دستورکار هیئت دولت قرار گرفته است و یا به دلیل مشکلات تأمین ارز همچنان در کما به سر می برد.

ازسوی دیگر با توجه به اینکه همچنان ستاد تنظیم بازار، قیمت کارخانه ای خودرو را تعیین می کند، امکان افزایش قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی وجود دارد که خود منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار می شود. 

در نهایت باید دید با توجه به توصیه هایی که در سال های گذشته در رابطه با نخریدن خودرو جهت ایجاد شرایط منطقی بازار خودرو مطرح شده بود؛ توصیه هایی که به جز وقفه های کوتاه مدت و آرامش مقطعی در بازار، نتیجه ای به دنبال نداشته و در نهایت به شکل طوفانی پس از آرامش، ادامه روند سیر صعودی قیمت ها را در پی داشته آینده بازار خودرو کشور به کدام سمت خواهد رفت.

 
منبع car.ir


نظرات

  • سیدجعفرکاظمی سیدجعفرکاظمی (19 تیر 1401 ساعت 17:18)

    این شعارنخ نما ازکیست ؟ همین پیش بینی های کذب مردم رابیچاره کرده است!

  • مردم مردم (18 تیر 1401 ساعت 18:29)

    ایا در یک کشور ثروتمند مثل ایران بایدشرایط به این نحو باشد.که خودرو چند برابر قیمت جهانی به فروش رود.
    آن هم مردمی. که از نظر حقوق. و دستمزد. یک دهم جهانی دریافت حقوق و دستمزد دارند. دستهای خود دولت در کار است.
    بهعنوان مثال مدیران خودرو و کرمان موتور و پارس خودرو هر ۳ ماه یکبار قیمتها را بالا میبرد و هیچ مسئولی مخالفت نمیکند.
    و انها هم کار خودشان را میکنند. خودروهای چینی که در هیچ جای دنیا خریدار. ندارند در ایران با قیمت گذاف به مردم فروخته میشوند. و با نخریدن هم هیچ تاثیری در روند قیمتی ندارد.

  • حسین حسین (18 تیر 1401 ساعت 15:08)

    توو این چهار سال که هر سال گفتیم دریغ از پارسال،با خودرو نخریدنِ منِ نوعی نه تنها قیمت ماشین ثابت نمونده بلکه هِی روزانه و ساعتی داره میره بالا، پس یا باید همه نخرند(همه که نه ولی حداقل بالای ۸۰٪) یا اینطور کارشناسانی راهکار ارائه ندهند.
    ضمناً عزیزانی که برنامه دارند تا ماشین ارزون نشده خرید نکنند که هیچی اما عزیزانی که ۲ دل موندن و فکر میکنند با واردات پژو پارس میشه ۳۰میلیون! بدونند که کسی شده مسئول واردات و آیین نامه نویسی برای اون که خودش ذینفع تولید خودرو داخلیه و به قول معروف کارد دسته خودش را نمیبره!

  • emad@gmail.com emad@gmail.com (18 تیر 1401 ساعت 12:34)

    با اينجور راهنمايي و مشاوره و راه حل دادنشون !!!
    از رو هم نميرن با اين تزهاشون هر روز زندگي مردم رو جهنم كردن و طلبكار هم هستن !!!