1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. افزایش قیمت خودرو به شرط صفر شدن تعرفه واردات

افزایش قیمت خودرو به شرط صفر شدن تعرفه واردات

20 تیر 1401
  • 19

در خصوص درخواست اخیر خودروسازان کشور برای افزایش قیمت محصولات خود، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد که در صورتی صنعت خودروسازی کشور می تواند قیمت مورد نظر خودروسازان را داشته باشد که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی کیا در درخصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات تولیدی خود گفت: خودروسازان مدعی زیانده بودن هستند و به گفته آنها که هر چه میزان تولید آنها افزایش می یابد، زیان انباشته آنها نیز بیشتر می شود. دیدگاه آنها هم اینگونه است به علت دستوری بودن قیمت، زیان انباشته آنها در طول سالیان افزایش یافته است. خودروسازی ما تنها در یک حالت می تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می کنند برای محصولاتش داشته باشد که تعرفه واردات به صفر برسد.

حسینی کیا افزود: در صورتی که تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شود و از طرف دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت پذیری بتواند با واردات رقابت کند منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می گویند بفروشند، اما الان چون بازار خودروسازان انحصاری است این حرف از خودروساز پذیرفته نخواهد شد که در یک بازار انحصاری هرگونه که دلش می خواهد قیمت گذاری کند.

وی با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت ها قیمت را دستوری تعیین می کنند، بیان کرد: یک علت تعیین دستوری قیمت، به علت بازار انحصاری خودروسازی است که برای خودروساز به وجود آمده است. به عنوان مثال ایران تنها کشوری است که خودروساز درحالی که هنوز محصول را را تولید نکرده است، پول آن را دریافت می کند.

حسینی کیا در ادامه گفت: پس درصورتی که تعرفه واردات خودرو صفر شود، خودروساز اجازه دارد که قیمت مورد نظر خود را تعیین کند، خودرو را قیمت گذاری کند و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند که یا به فروش می رود و یا اینکه باید محصولات خود را ارتقا ببخشد.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان اعتقاد دارند خودروسازان پس از افزایش قیمت، به کیفیت خواهند پرداخت، تاکید کرد که سه مزیت ارزان قیمت بودن، رقابت پذیر بودن و صادرات محور بودن، سه خصوصیتی است که خودروسازان با همدیگر باید مد نظر قرار دهند یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه کلیدواژه را داشته باشد و وقتی این سه کلیدواژه را داشت می توان گفت خودرویی در تراز مردم و تراز جهانی تولید شده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس در پایان اشاره کرد: نمی توان از یک سو خودروی بی کیفیت تولید کرد و بازار را انحصاری کرد و از سوی دیگر هرچه خودروسازان با خواست خود، قیمت را افزایش دهند. این موضوع قاعدتاً نارضایتی جامعه را به دنبال خواهد آورد.

 
منبع ایسنا


نظرات

  • محسن محسن (28 تیر 1401 ساعت 08:39)

    کلا خودروسازان از پول خوششون میاد دوست دارن پول بگیرن از مردم ولی در عوضش مردم تقاضای خودرو نکنن.مردم هم باید کمی خودروسازها رو درک کنن.خب پولتونو بدید به این شرکتها ولی انتظار ماشین نداشته باشید پول خوب نیست مردم .پول کلا چیز خوبی نیست بدید به این شرکتها و دل صاحباشونو شاد کنید هیچی بهتر از شاد کردن دل یه مومن نیست.

  • عجب عجب (27 تیر 1401 ساعت 01:41)

    دارو هم قرار بود گرون نشه

  • آرمین آرمین (23 تیر 1401 ساعت 11:30)

    خداروشکر پس از سالها یک شخصی مثل جناب حسینی کیا پیدا شدند و با منطق و قانون دارد جلوی خودروسازان چپاولگر رو میگیرن.

    البته ناگفته نماند که قبل از ایشان جناب کوچی نماینده مرودشت هم تلنگری به خودروسازان زده بودند و امروزه همه شرکت های خودروساز داخلی زیر مجموعه دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هستند پس اگر ضرر میکنن چگونه این همه شرکت خودروسازی را تاسیس کردند تا مردم را تحریک به خرید خودروی چینی کنن!

  • رضا رضا (23 تیر 1401 ساعت 09:12)

    .
    مشکل زیان انباشته و زیان کاذب از سو مدیریت و رانت و فساد مافیای خودروسازها با کاهش عرضه به بازار که خودروسازها باعث گرونی ماشین ها در این چند سال شدن و حالا با این قیمتها که نجومی شده با پررویی دوباره بجای کاهش قیمت میخوان قیمت ماشین های بسیار بی کیفیتشون رو بالا ببرن در صورتی که با قیمتی خیلی کمتر از این ماشینها در خارج کشور میشه بهترین و با کیفیت ترین ماشین ها رو سوار شد. به خدا حق مردم شریف ایران سوار شدن تو این حلبی های بی کیفیت سایپا و ایران خودرو نیست. بنا به ایه قران لعنت خداوند بر کم فروشان و محتکران

  • مهدی مهدی (23 تیر 1401 ساعت 00:57)

    با این حجم عظیم فساد، اگه پراید را هم قیمت پورشه هم بفروشن بازم کم میارن

  • پویا پویا (22 تیر 1401 ساعت 15:09)

    آقا توروخدا تعرفه صفر نه تعرفه خالص ۱۰درصدی واقعی بزارین و بزارین خودروساز داخلی هر قیمتی میخواد بزاره اونوقت ببینم چه احمقی میره دنا پلاس بخره ۶۰۰م یا ۲۰۷ بخره ۷۰۰م ...

  • مثلح مثلح (22 تیر 1401 ساعت 12:46)

    متاسفانه هر کسی برای خودشیرینی حرفی می زنه که به مذاق مردم خوش بیاد. اما دریغ از یه جو عمل...این بنده خدا جزو جایی نیست و در این مورد کاری نمی تونه بکنه .

  • مردم مردم (22 تیر 1401 ساعت 12:32)

    الان سرمایه دارها خوب بلد شدن چطور مردم و دولت رو تیغ بزنند.
    ایران دیگه درست بشو نیست.
    شرکت های .فولاد ، سیمان ،پترو شیمی ،و هزاران شرکت دیگه،دارن به مردم ظلم میکنن.
    باشد که آیندگان از شما به.... یاد کنند.

  • بهزاد بهزاد (22 تیر 1401 ساعت 09:16)

    چه اصراری دارید یک صنعت زیان ده را نگهدارید ما که راضی نیستیم خدا ازتون راضی نباشه

  • حمید حمید (22 تیر 1401 ساعت 09:14)

    خاک توی سر شرکتی که در چنین بازاری پیت حلبی های خود را جای ماشین لوکس بفروشد و ضرر کند.‌بله با فساد، حساب سازی یا حاتم بخشی ، دلال بازی، و تعداد کارمند زیادی و بی کفایتی مدیریت از عوامل زیانده بودن هستند که اگر به هر ادم لایقی بدهید نه ۴۰ سال توی ۱ سال درست می شود.

  • علی علی (22 تیر 1401 ساعت 01:29)

    یعنی همین یه مورد رو اوکی کتید و تعرفه صفر بشه و اصلا پراید بشه ۱ میلیارد حله! من خودم امضا میدم تو هر جنگی نفر اول برم از نظام دفاع کنم!

  • وحید وحید (21 تیر 1401 ساعت 20:11)

    معلومه که زیان ده است وقتی بلد نیستن سرمایه رو مدیریت کنند و هزاران نفر کارمند و صد هزارتا دلال رو باید بی دلیل جیبشون رو پر کنه تا بالاخره این ماشین به دست مصرف کننده برسه.
    وگرنه سی سال پیش همین پژو رو خود فرانسوی ها تولید میکردن هیچوقتم زیان ده نبود!!!

  • Hossein Hossein (21 تیر 1401 ساعت 11:43)

    اگر زیانده هست (که نیست وخوب پولی به جیب میزنند)
    کلا تعطیلش کنند و واردات رو آزاد کنن

  • مجید مجید (21 تیر 1401 ساعت 09:10)

    حرف های قشنگ ولی بدون عمل و هدر رفتن سال‌های عمر مردم

  • محمد محمد (21 تیر 1401 ساعت 05:06)

    دولت به خاطر منافع خودش زیر با نمیره

  • ‌mohammad ‌mohammad (20 تیر 1401 ساعت 23:43)

    حرف حساب

  • milad milad (20 تیر 1401 ساعت 21:52)

    بازم نمایش بازی کردن شروع شد.خود نماینده ها ذیع نفع هستن بس دیگه جمع کنید مسخره بازیها رو.خودروسازها هم سیربونی ندارن لامصعبا

  • حسین حسین (20 تیر 1401 ساعت 18:45)

    بیخال بابا شمانماینده قشرسرمایه دار هستی مگه میتونی تعرفه رو بردارین صدرحمت به نظام سرمایه داری

  • ... ... (20 تیر 1401 ساعت 18:24)

    اگر این عقیده تحقق یابد بسیار عالی هست البته اگر عده ای مدیر فاسد باز به مردم خیانت نکنند