در خصوص درخواست اخیر خودروسازان کشور برای افزایش قیمت محصولات خود، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد که در صورتی صنعت خودروسازی کشور می تواند قیمت مورد نظر خودروسازان را داشته باشد که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی کیا در درخصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات تولیدی خود گفت: خودروسازان مدعی زیانده بودن هستند و به گفته آنها که هر چه میزان تولید آنها افزایش می یابد، زیان انباشته آنها نیز بیشتر می شود. دیدگاه آنها هم اینگونه است به علت دستوری بودن قیمت، زیان انباشته آنها در طول سالیان افزایش یافته است. خودروسازی ما تنها در یک حالت می تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می کنند برای محصولاتش داشته باشد که تعرفه واردات به صفر برسد.
حسینی کیا افزود: در صورتی که تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شود و از طرف دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت پذیری بتواند با واردات رقابت کند منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می گویند بفروشند، اما الان چون بازار خودروسازان انحصاری است این حرف از خودروساز پذیرفته نخواهد شد که در یک بازار انحصاری هرگونه که دلش می خواهد قیمت گذاری کند.
وی با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت ها قیمت را دستوری تعیین می کنند، بیان کرد: یک علت تعیین دستوری قیمت، به علت بازار انحصاری خودروسازی است که برای خودروساز به وجود آمده است. به عنوان مثال ایران تنها کشوری است که خودروساز درحالی که هنوز محصول را را تولید نکرده است، پول آن را دریافت می کند.
حسینی کیا در ادامه گفت: پس درصورتی که تعرفه واردات خودرو صفر شود، خودروساز اجازه دارد که قیمت مورد نظر خود را تعیین کند، خودرو را قیمت گذاری کند و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند که یا به فروش می رود و یا اینکه باید محصولات خود را ارتقا ببخشد.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان اعتقاد دارند خودروسازان پس از افزایش قیمت، به کیفیت خواهند پرداخت، تاکید کرد که سه مزیت ارزان قیمت بودن، رقابت پذیر بودن و صادرات محور بودن، سه خصوصیتی است که خودروسازان با همدیگر باید مد نظر قرار دهند یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه کلیدواژه را داشته باشد و وقتی این سه کلیدواژه را داشت می توان گفت خودرویی در تراز مردم و تراز جهانی تولید شده است.
نماینده مردم سنقر در مجلس در پایان اشاره کرد: نمی توان از یک سو خودروی بی کیفیت تولید کرد و بازار را انحصاری کرد و از سوی دیگر هرچه خودروسازان با خواست خود، قیمت را افزایش دهند. این موضوع قاعدتاً نارضایتی جامعه را به دنبال خواهد آورد.