1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. داستان بی سرانجام واردات خودرو

داستان بی سرانجام واردات خودرو

26 تیر 1401
  • 4

با اینکه معاون وزارت صمت اعلام کرده بود که واردات خودرو تا شهریور ماه انجام می شود، تا این لحظه هنوز خبری از تدوین آیین نامه نهایی واردات خودرو نشده است و به جز اطلاعاتی نه چندان موثق در رابطه با آیین نامه واردات خودرو، هیچ قانون و جزئیاتی توسط وزارت صمت منتشر نشده است.

کابینه دولت در ۲۱ اردیبهشت ماه امسال بود که مصوبه واردات خودرو را تصویب و اعلام کرد که این مصوبه تا پایان همان ماه نهایی می شود و بر عدم محدودیت هرگونه محدودیت در واردات خودرو تأکید کرد. در این راستا وزیر صمت گفت که واردات خودرو قرار است به همراه تولید قطعات داخلی، پاسخگوی نیاز بازار باشد. وی در همین رابطه اعلام کرده بود که واردات در اسرع وقت انجام می شود و دولت به جای واردات مستقیم خودرو، تسهیل کننده واردات خواهد بود. 

همزمان با اعلام این خبر، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز نهایی شدن قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید کرد و تآکید کرد که به زودی در این زمینه تصمیم گیری و فرآیند ابلاغ این مصوبه انجام می‌شود.‌

علی رغم تمام شروط و پیشنهادها در این رابطه، همچنان انجمن واردکنندگان خودرو، کارشناسان و فعالان حوزه خودرو به این موضوع اشاره کردند که تا آیین نامه به طور کامل نهایی نشده است، نمی توان با قطعیت در این رابطه نظر داد و باید منتظر ماند.

با این حال، روز ۲۱ تیرماه، منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت با اشاره به اینکه  آئین‌نامه واردات خودرو تدوین شده و در حال بررسی توسط هیئت دولت است تا ابلاغ آن انجام شود، گفت: قبل از اجرا، جلسه توجیهی با صنعت‌ گران و وارد کنندگان برگزار می کنیم. به گفته وی در آئین نامه تدوین شده، علاوه براینکه واردات خودروهای دست دوم امکان پذیر نیست، برای خودروهای اقتصادی مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است تا با قیمت نهایی پایین‌تری به دست مصرف کننده برسد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.

منطقی در حالی این موضوع را مطرح کرده است که همانطور که اشاره شد، هنوز آیین‌نامه واردات خودرو از سوی هیات دولت نهایی و ابلاغ نشده است.

احتمال واردات خودرو تا شهریور بسیار کم است

علاوه بر بلاتکلیفی آیین‌نامه واردات، این نکته نیز حائز اهمیت است که هنوز هیچ ثبت سفارشی شکل نگرفته است و حداقل چهار ماه پس از نهایی شدن مصوبه، امکان واردات خودرو وجود خواهد داشت.

آخرین روزهای اردیبهشت اعضای انجمن واردکنندگان خودرو به صراحت اعلام کردند که واردات در شهریور ماه در صورتی ممکن خواهد بود که همین امروز مصوبه واردات نهایی و ابلاغ شده باشد و ثبت سفارش صورت گیرد تا مراحل طی وخودروها وارد شود. حداقل و خوشبینانه، چهار ماه از زمانی که مصوبه صادر و دستورالعمل‌ها مشخص شود، زمان نیازاست تا خودرو وارد شود و با توجه به مقررات، هیچ کسی هم نمی‌تواند این زمان را کاهش دهد.

در این رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ابتدا باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیین‌نامه واردات خودرو کی و با چه شیوه‌ای اعلام و ابلاغ خواهد شد تا بعد بتوان در مورد زمان واردات صحبت کرد

وی در ادامه گفت: ابتدا این نکته را باید در نظر داشت که بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو را عامل افزایش نرخ ارز در ماه گذشته دانسته و لذا انجام این کار را منجر به افزایش نرخ ارز می‌دانند و از اساس مخالف این موضوع هستند؛ ضمن اینکه چنانچه واردات خودرو در شهریور ماه را قطعی می‌دانند، می‌تواند بدین معنا باشد که شخص یا اشخاصی را برای مذاکره با طرف خارجی به منظور واردات اعزام کرده‌اند و این اشخاص هم مذاکرات را انجام داده و نوع خودرو را مشخص کرده‌اند و کارهای مربوط به استاندارد را هم انجام داده‌اند.

دادفر همچنین اضافه کرد: اگر اینگونه باشد که کار غلطی است، اما اگر این اتفاق نیفتاده باشد، پس اظهارات مطرح شده وعده‌ای بیش به نظر نمی‌رسد.

 
منبع ایسنا


نظرات

  • فرشاد فرشاد (26 تیر 1401 ساعت 12:45)

    ما که به این دروغها عادت کردیم متاسفانه

  • مرتضی مرتضی (26 تیر 1401 ساعت 10:14)

    خدا نگذره ازتون که بدجور مردم و تو مخمصه انداختید

  • مژگان مژگان (26 تیر 1401 ساعت 10:03)

    کدام تصمیم و کار در دولت به سرانجام خیر رسید که این دومیش باشه تمام. کدام مافیا اجازه حرکت روبه جلو کشور به نفع مردم را میدهد باید در این چاله ها بمانید تا به ریسمان پوسیدشان متوسل شویم و انها در رفاه و ثروت مقام کیف کنند

  • شهنام شهنام (26 تیر 1401 ساعت 10:00)

    با توجه به عمق مافیای خودرو و ... که عمر کوتاه گرانبهای ما را هرز داده ، خیلی خیلی برای خودم متاسفم