1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. سخنگوی صمت: خودروی اقتصادی، پلتفرم مشترکی بین ایران خودرو و سایپا است

سخنگوی صمت: خودروی اقتصادی، پلتفرم مشترکی بین ایران خودرو و سایپا است

28 تیر 1401
  • 1

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رونمایی خودروی اقتصادی تا بهمن ماه خبر داد و اعلام کرد: تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه از این خودرو برنامه ریزی شده است. خودروی اقتصادی نیز تقریباً یک سال و نیم است که کلید خورده، اما شتاب بیشتری در این چند ماهه گرفته و یک پلتفرم مشترک است بین ایران خودرو و سایپا

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین رویداد خودرویی ما در هفته پیش‌ رو برگزاری نمایشگاه خودرویی با ارائه آخرین دستاورد‌های شرکت‌های خصوصی، ایران خودرو و سایپا و همچنین برپایی نشست‌های هم اندیشی با خودروسازان و متخصصان این صنعت است. همچنین رونمایی از چند خودرو از دیگر برنامه‌های ماست که با حذف سه خودروی تیبا، سمند و ساینا با کیفیت‌های بهتر تولید و به منظور تنظیم بازار عرضه می‌شوند. 
  
وی افزود: خودروی اقتصادی تقریباً یک سال و نیم است که کلید خورده، اما شتاب بیشتری در این چند ماهه گرفته و یک پلتفرم مشترک است بین ایران خودرو و سایپا. در حدود ۳۰۰ هزاردستگاه در سال طراحی شده و برای اینکه این خودرو بتواند از نظر هزینه و قیمت  مناسب باشد، با استفاده از امکانات سایپا و ایران خودرو تامین می‌شود. در نظر داریم که تا بهمن ماه ما از طراحی مفهومی این خودرو رونمایی کنیم که البته مرحله تجاری و تولید تجاری آن باقی می‌ماند که احتمالاً تا یک سال و نیم آینده وارد بازار می شود و از آنجا که در دنیا خودروی اقتصادی تقریباً ۵۰ درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد در کشور‌های مختلف کیفیتش پایین نیست.
  
قالیباف گفت: کیفیت خودرو در حال حاضر اصلاً قابل دفاع نیست و وزارت صمت هم به هیچ وجه دفاع نمی‌کند، ما شاید در چهره رسانه‌ای به هر حال، چون این صنعت در بورس است از آن دفاع کنیم البته دفاع منطقی، چون به هر حال تولید اینجا صورت می‌گیرد، اما واقعا ً بار‌ها گفته شده که این کیفیت و این خدمات پس از فروش قابل دفاع نیست حالا صحبت شما دو بحث دارد یکی وضع موجود است که این وضع موجود را از نظر ارتقای کیفیت سال آینده به طور خاص جزء اولویت نخست صنعت خودرو است.

وی اضافه کرد: در خصوص همین موارد، ۳ روز پیش آقای فاطمی‌ امین وزیر صمت، جلسه‌ای با آقای اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد داشت یعنی ما حدود ۳۵ هزار دستگاه تیبا  بر روی خط تولید و تعهد دو تا ۵ هزار تا سمند و ساینا که قرار شده پلاک و شماره گذاری شوند و بعد از اینکه تعهدات به پایان رسید دیگه تولید متوقف شود، البته تولید از ابتدای مرداد تمام می‌شود، ولی تعهدات به قوت خودش باقی است.

وی در خصوص کیفیت پلتفرم ها گفت : داریم پلتفرم را عوض می‌کنیم. اکنون در مرحله‌ای هستیم که داریم از پلتفرم‌های سنتی مانند پراید که به ساینا و تیبا تبدیل شده عبور می‌کنیم تا به پلتفرم‌های مدرن‌تر برسیم، اما یک بحث هم راجع به کیفیت قطعات است، اداره استاندارد تولید این خودرو‌ها را به خاطر ایراد‌های پر تکرار متوقف کرده، در بحث خودرو کیفیت خودرو بحث قطعات است که همزمان کیفی سازی قطعات خودرو هم انجام می‌گیرد پس دو مقصد داریم یکی بهبود کیفیت قطعات و دیگری تغییر پلتفرم است، بنابراین از این دو راهکار انتظار می‌رود خودرویی که جایگزین می‌شود دیگر ایراد‌های سازمان استاندارد رو نداشته باشد.

 


نظرات

  • علی علی (29 تیر 1401 ساعت 14:39)

    اینکه میخواید خودرویی اقتصادی و با کیفیت تولید کنید روی کاغذ خوبه، اما وقتی در عمل انجام این کار رو به دو تا از بدسابقه‌ترین خودروسازان دنیا در تولید ارابه‌های مرگ می‌دین خیلی بده...خیییلییی!