1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. اختراعی که پارک دوبل را آسان می کند

اختراعی که پارک دوبل را آسان می کند

3 مرداد 1401
  • 0

این اختراع مناسب پارکینگ‌های U شکل و موازی ایده‌آل است. مفهوم گردش آسان توسط شرکتی آمریکایی-آلمانی مطرح شده است. مفهومی که ببه واسطه آن، چرخش چرخ‌های جلوی خودرو تا زاویه ۸۰ درجه امکانپذیر می شود تا مشکلات پارک کردن و خارج شدن شدن از یک محل پارک بسیار کوچک را حل کند. 

این فناوری توسط شرکت تولید قطعات خودروی آمریکایی/آلمانی با عنوان  « ZF » طراحی شده است، طرحی مفهومی که برای محور جلوی سیستم تعلیق عرضه شده است که به چرخ‌های جلو اجازه می‌دهد تا ۸۰ درجه بچرخند و چرخش‌های فوق‌العاده پایدار و چابکی برای پارک موازی یا به اصطلاح پارک دوبل و دور زدن ارائه دهند.

این مفهوم « گردش آسان » نام دارد. EasyTurn سیستمی است که باید به دقت طراحی شود، زیرا برای به دست آوردن چنین زاویه‌ای به فضای غیرعادی و زیادی در کاسه چرخ‌ها نیاز است.

بنابر طراحی که تاکنون صورت گرفته، این سیستم تنها برای وسایل نقلیه محور جلو که نیروی رانش به چرخ‌های جلوی آن وارد می‌شود، مناسب هستند، زیرا اعمال نیرو از چرخ‌های عقب همراه با وجود چرخ‌های جلویی که ۸۰ درجه می‌چرخند، عواقب آشکاری خواهد داشت.

این شرکت در یک ویدیوی تبلیغاتی، سیستم ZF را بر روی یک خودروی BMW i۳ نصب کرده است و فرمان‌پذیری دیوانه‌واری را به نمایش می‌گذارد. این خودرو با سیستم ZF در پارک دوبل در فضایی بسیار تنگ که فقط کمی بیشتر از طول خودرو است، به خوبی جا می‌گیرد.
یک بخش از این فیلم نشان می‌دهد که این خودرو در حال دور زدن است و به آسانی و تنها اصلاحا با یک فرمان دور می‌زند.

در بخش دیگری از این ویدیو، داستان کمی جالب‌تر می‌شود و ما این خودروی بی‌ام‌و را در حالی که در فضایی تنگ و با فاصله بسیار کمی از خودروهای عقبی و جلویی پارک شده است، می‌بینیم که تنها با یک چرخش فرمان، همزمان از پارک درمی‌آید و درجا دور می‌زند.

البته باید توجه داشت که به نظر می‌رسد چرخ‌های عقب این خودروی مفهومی نیز در هنگام پیچیدن و دور زدن کمی به دو طرف زوایه می‌گیرند تا گردش آسان‌تر شود.

واضح است که چنین سیستمی برای خودروهای شهری شگفت‌انگیز خواهد بود و می‌تواند برای خودروهای بزرگتر که حتی بیشتر از خودروهای سواری با مانور در فضاهای تنگ دست و پنجه نرم می‌کنند، مفیدتر باشد.

هنوز مشخص نیست که این یک نوآوری آماده برای تولید تجاری است یا فقط یک مفهوم است. اما شرکت ZF یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات در صنعت خودروسازی جهانی است و در سال گذشته نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار درآمد داشته است، بنابراین این شرکت در موقعیت خوبی برای عرضه تجاری این سیستم است.

 



نظرات