1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. عرضه خودرو در بورس به قیمت گذاری دستوری پایان می دهد؟

عرضه خودرو در بورس به قیمت گذاری دستوری پایان می دهد؟

11 مرداد 1401
  • 0

آغازعرضه خودروهای بخش خصوصی در بورس کالا را می توان مقدمه ای برای توزیع تمام خودروهای تولید داخلی در بستر بورس دانست. برخی فعالان صنعت خودرو می گویند حالا که دولت قیمت خودرو را آزاد نمی‌کند، عرضه این محصول در بورس کالا می‌تواند به عنوان راهکار جایگزین استفاده شود.

سه ماه از توقف عرضه خودرو در بورس می گذرد، زمانی که وزارت صمت طی دو نامه عرضه خودرو در بورس را ملغی اعلام کرد. اکنون بر اساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۶ مرداد امسال از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه، چهارشنبه دو هفته دیگر۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی گروه بهمن موتور در بورس کالا عرضه خواهند شد. طبق اطلاعیه موردنظر، قیمت فیدلیتی‌ها بین ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۷۷۲ میلیون تومان است و دیگنیتی نیز ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

عرضه خودرو در بورس کالا پس از آن از سر گرفته می‌شود که اردیبهشت امسال قرار بود فیدلیتی و دیگنیتی از این طریق عرضه شوند، اما وزارت صمت در نامه‌ای به مسئولان بورس کالا خواستار لغو آن شد. بورس کالا نیز در راستای اعمال شفافیت، درخواست وزارت صمت را پذیرفت و عرضه خودروهای موردنظر را در بورس کالا متوقف کرد. این موضوع انتقادهای زیادی را به دنبال داشت تا اینکه درنهایت شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا را مصوب کرد و نظر مساعد وزارت صمت نیز در این مورد جلب شد. البته اخیرا مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد بر سر عرضه خودرو در بورس کالا اختلافاتی بین این سازمان و وزارت صمت وجود دارد که محور آن به میزان عرضه مربوط می‌شود.

به گفته وی، سازمان بورس با میزانی که وزارت صمت برای عرضه در نظر گرفته، موافق نیست و معتقد است باید خودروهای بیشتری در بستر بورس کالا فروخته شود. حالا با توجه به ازسرگیری عرضه خودرو در بورس کالا، به نظر می‌رسد طرفین به توافقات لازم دست یافته یا نظراتشان به یکدیگر نزدیک شده است. عرضه خودروهای بخش خصوصی در بورس کالا می‌تواند مقدمه‌ای برای توزیع تمام خودروهای داخلی در این بستر باشد. به اعتقاد کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، حالا که دولت قیمت خودرو را آزاد نمی‌کند، عرضه در بورس کالا می‌تواند به عنوان راهکار جایگزین لحاظ شود.

قرار بود دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا عرضه شوند، اما وزارت صمت دقیقا در روز عرضه این خودرو، طی دو نامه این عرضه را ملغی و پس از آن اعلام کرد که از یک ماه و نیم قبل با بورس کالا مذاکراتی در این باره صورت گرفته بود، اما روال را جلو بردند. نامه یک روز قبل به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز در واقع یک اتمام حجت بود. بورس کالا برای عرضه کالاهای بی نام و نشان (برند) مثل فولاد است من با عرضه خودرو در بورس مخالف نیستم، اگر چه این کار حرفه ای نیست. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آنها از بین رفت فضای رسانه ای را معکوس کردند.



نظرات