عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تأکید بر اینکه در بحث مافیای خودرو، به جای اشخاص، از جریانات حرف میزنیم، اعلام کرد: مافیای خودرو سیستم پیچیدهای دارد که به صنعت خودروسازی اجازه نمی دهد که به سمت ایجاد رفاه برای مردم حرکت کند.
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: مخالفان سرسختی در وارادات خودرو به کشور داشته ایم اما توانستیم که واردات را به قانون تبدیل کنیم. وی همچنین افزود که ما اصرار داشتیم تا واردات خودرو عملی شود. از این رو آئین نامه آن توسط دولت تنظیم شد اما رویه وزارت صمت به گونهای بود که در واقع واردات خودرو از دور خارج شود.
وی اضافه کرد: در آیین نامه واردات خودرو، محدودیتهایی همچون سقف یک میلیارد دلاری برای خودروها تدوین شده است و از طرف دیگر، بانک مرکزی هم ازعدم تواناییاش در پرداخت این هزینه صحبت می کند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: در اصل قرار نبود که سقف دلاری در نظر گرفته شود بلکه قرار بود که واردات با تعرفه کنترل شود یعنی برای خودرو با قیمت پایین تعرفه پایین و قیمت بالا تعرفه بالا در نظر گرفته شود.
او تأکید کرد: در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردهاند بسیاری از خودروها از لیست حذف میشوند و با تعرفه در نظر گرفته شده، خودروهای حداقلی هم قیمتشان افزایش مییابد.
رشیدی اظهارداشت: با مبلغی که برای سقف واردات خودرو تعیین شده است تنها حدود ۵۰ هزار خودرو میتوان وارد کشور کرد که عملا این تعداد خود باعث رانت جدیدی در بازار خودرو میشود.
وی با بیان اینکه وزیر صمت در جریان عدد و ارقام وارادات خودرو نیست و کارشناسان تعیین شده از سوی وزارت این اعداد را به او میدهند، گفت: به وزیر صمت هم گفتهام که باید ارتباط کارشناسان وزارت صمت را با بدنه خودروسازان که بیست سال است در حال فعالیت هستند، مشخص شود.
او ادامه داد: کارشناسان به وزیر صمت گزارش میدهند که مثلا این تعداد کارگر در بازار خودرو داخلی مشغول به کار هستند که اگر وارادات شکل بگیرد این کارگران به نان شب محتاج میشوند در حالی که این اعداد و ارقام خلاف واقعیت است.
رشیدی با یادآوری اینکه دولتمردان استاد پیچیده کردن مسائل ساده در کشور هستند، افزود: ارتباطات ساده و قابل فهم را بعضی چنان پیچیده میکنند و به حقوق کارگران وصل میکنند که کسی نتواند طرح موضوع کند و اگر هم صحبتی شد سریع برچسب ضد نظام به او میزنند.
وی گفت: در صحبتهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص واردات خودرو باری از روی شانههایم برداشته شد چون تا پیش از این فشارهای زیادی را در صحن مجلس تحمل میکردم.
نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس معتقد است وظیفه دولت این است که بگذارد هر خودرویی وارد کشور شود و بسته به قیمت، براساس مصرف سوخت و ... تعرفه و کمرگی دریافت کند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه بعضی نمیخواهند واردات خودرو در کشور انجام گیرد، ادامه داد: سقف وارادات خودرو را یک میلیارد دلار تعیین کردند و معتقدند که این میزان ارز را نمیتوانند برای واردات پرداخت کنند و اگر این اتفاق بیافتد ارز جهش پیدا میکند.
رشیدی با بیان اینکه پیشنهاد اجازه خودرو با کیفیت هیبریدی را نیز به وزارت دادهایم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مصرف سوخت خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر است، در صورت گرانی بنزین مردم اعتراض میکنند.
وی افزود: در واقع وقتی مصرف سوخت در کشور بالا میرود این نیست که مردم سوخت بیشتری مصرف میکنند؛ بلکه خوردروهای داخلی ما هستند که مصرف سوخت بالایی دارند.