1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. رکود بازار خودرو به قدرت خرید مردم اضافه کرد؟

رکود بازار خودرو به قدرت خرید مردم اضافه کرد؟

20 مرداد 1401
  • 0

با بررسی بازار خودروی تهران می توان دریافت که همچنان رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم است. این بازار در حالی که از رکود رنج می برد، از سوی دیگر با اعلام قیمت‌های بالا از سوی فروشندگان مواجه است.

طبق گزارش های به دست رسیده، قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان به خصوص در بخش خودروهای خارجی به شدت بالاست. به نحوی که در عمل هیچ خریداری به بازار مراجعه نمی‌کند و در اصل قدرت خریدی وجود ندارد.

اسد کرمی، نائب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران اعلام می کند: این انتظار وجود داشت که ادامه ثبت‌نام‌ها بتواند کمی از شدت این رکود کاهش بدهد، اما بی کیفیت بودن خودروهای داخلی سبب شده تا تاثیری در بازار شاهد نباشیم و افزایش قیمت‌ها همچنان بر روال سابق باشد.

وی اعلام کرد: هرچند اعلام برداشته شدن محدودیت‌های وارداتی در ابتدا تحرکاتی در بازار ایجاد و مردم را به تعدیل قیمت‌ها امیدوار کرد، اما تا امروز در عمل خبری از واردات نیست و فعالان بازار دل به آن نبسته‌اند.

این مقام صنفی اظهار کرد: ‌هر از گاهی اعلام مطالبی از سوی مسوولان یا برخی اخبار، بر کاهشی شدن قیمت‌ها تاثیرگذار شده، اما دوباره شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بودیم.

امروز در دسته خودروهای پرطرفدار و نسبتاً ارزان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ صفرکیلومتر در بازار بین ۱۹۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۳۰۷ میلیون تومان و کوئیک معمولی بین ۲۱۵ تا ۲۲۰ میلیون تومان بود.

با این حال خودرویی نظیر پژو ۲۰۷ اتوماتیک در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی تا ۶۳۰ میلیون تومان هم قیمت خورده است.

«کورش طواحن» نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: بازار همچون ماه‌های گذشته در رکود کامل است و اتفاق خاصی را شاهد نبوده است.

وی اظهار داشت: این روزها همه به نوعی منتظر به ثمر نشستن برجام هستند تا شاید شوکی به بازار وارد شود، اما معتقدم برجام به‌تنهایی نمی‌تواند کارگشا باشد.

این فعال خودرویی تصریح کرد:‌ این روزها به‌جز افرادی که نیازمند پول هستند، فروشنده‌ای در بازار وجود ندارد و به دلیل رکود بازار، خریداران قدرت چانه‌زنی خوبی دارند؛ هرچند قیمت‌ها به‌شدت غیرواقعی و بالا است.

طواحن با اشاره به طرح وزارت صمت برای واردات خودروهای اقتصادی و کمتر از ۱۰ هزار دلاری، تاکید کرد: خودروهای اندکی در جهان وجود دارد که در این بازه قیمتی تولید شوند و شاید تنها بتوان چنین خودروهایی را در هند یافت.

وی ادامه داد: با این حال اگر سیاست وزارتخانه بر این باشد، واردکنندگان جست‌وجو و تلاش خود برای یافتن و واردات چنین خودروهایی را انجام خواهند داد.

منبع ایرنا


نظرات