1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. وعده های حذف قرعه کشی خودرو و وجود ابهام های زیاد در عملی شدن این وعده ها

وعده های حذف قرعه کشی خودرو و وجود ابهام های زیاد در عملی شدن این وعده ها

25 مرداد 1401
  • 0

بر اساس اظهارات کارشناسان اقتصادی در وضعیت فعلی تنها واردات خودرو میتواند پاسخگوی نیاز بازار خودرو باشد و به دنبال آن حذف قرعه کشی را به همراه خواهد داشت.

حدود سه سال پیش بود که به سبب افزایش تحریم ها و خروج شرکت های خودروسازی از کشور بازار خودرو به دلیل کاهش تولید و عرضه خودرو دچار آشفتگی شد و دولت تصمیم گرفت برای کنترل این آشفتگی با آسان ترین گزینه یعنی فروش خودرو از طریق قرعه کشی بازار را کنترل کند.

بر خلاف آنچه دولت پیش بینی میکرد تخصیص خودرو از طریق قرعه کشی نه تنها موجب بهبود آشفتگی بازار نشد بلکه باعث بوجود آمدن اختلاف زیاد قیمت خودرو بین نمایندگی و بازار آزاد خودرو شد. از طرفی فرصت مناسبی برای سودجویان بوجود آمد تا با فروش حواله خودروهایی که در فرآیند قرعه کشی نصیب آنها شده بود سود چند ده میلیون تومانی به جیب بزنند.

متاسفانه با بکارگیری این روش ها امروز فاصبه قیمت بین کارخانه و بازار آزاد بسیاری از خودروهای مصرفی و پرطرفدار زیاد شده و مصرف کنندگان واقعی عملا از این چرخه خارج شده و خودرو به جای کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است.

آن طور که فاطمی امین تاکیدکرده بود حذف فرآیند قرعه کشی از طریق افزایش تولید خودروسازان ممکن خواهد شد و با توجه به دستور دولت و برنامه های خودروسازان به نظر میرسید فرآیند قرعه کشی از ابتدای امسال خذف خواهد شد و مصرف کنندگان برای بدست آوردن خودروی خود نیاز نخواهد بود تا از هفت خان رستم عبور کنند.

آقای بیگی معتقد است : در خصوص حذف قرعه کشی خودرو ادعاهایی وجود دارد به طوری که حذف دستوری قیمت گذاری خودرو منجر به از بین رفتن فاصله قیمت خودرو بین نمایندگی و بازار آزاد خواهد شد و در نتیجه تقاضای کاذب برای خرید خودرو از بین خواهد رفت.  این کار باعث رشد نقدینگی خودروسازان و در نتیجه افزایش تولید خودرو هواهد شد.

حذف قرعه کشی محصولات ایران خودرو و سایپا از شهریور ماه امسال

این درحالی است که شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام کرده اند که از شهریور امسال قرعه کشی محصولات خود را متوقف خواهند کرد. رحمانی سخنگوی ایران خودرو قبلا گفته بود: بازار خودروی کشور سالانه به 1 میلیون و 200 تا 1.5 میلیون خودروی جدید نیازمند است که ایران خودرو برای تولید 750 هزار خودروی جدید در سال جاری برنامه ریزی کرده است.

مدیرعامل سایپا نیز گفته بود گروه خودروسازای سایپا در پی افزایش تولید و فروش محصولات خود خارج از برنامه قرعه کشی می باشد. وی افزود : اگر آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود با توجه به اینکه ما با 16 برند اصلی مذاکره کرده ایم، سایپا حتما خودرویی را ب اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد که خللی برای تولید خودرو برای قشر متوسط رو به پایین ایجاد نکند.

ایمان خانی کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که هنوز مشکل تولید کارخانجات خودروسازی حل نشده است که آنها بخواهند با افزایش تولید محصولات خود را خارج از فرآیند قرعه کشی به بازار عرضه نمایند. 

با توجه به خبرهایی که مبنب بر حذف قرعه کشی در ماه های آینده به گوش میرسد چه راه کارهایی برای افزایش تولید و جلوگیری از عرضه قطره چکانی خودرو به بازار انجام شده است؟ در حالی که روز به روز تقاضای بازار از عرضه پیشی میگیرد! آیا حذف قرعه کشی خودروهای پرتقاضایی مثل پژو پارس و پزو 206 را نیز شامل میشود یا این وعده مخصوص خودروهاییست که بدون قرعه کشی هم به فروش نمیروند؟

بهتر است خودروسازان و دولت در مورد فرآیند حذف قرعه کشی خودرو شفاف سازی کنند و اعلام کنند چگونه میخواهند تیراژ تولید محصولات خود را افزایش دهند؟
بر اساس مشاهدات میدانی همین افزایش اندک تولید خودروهای ایران خودرو و سایپا باعث شده است تا موارد مربوط به کیفیت در این خودروها نادیده گرفته شده و از 10 خودروی صفر 9 تا برای تعمیرات و رفع ایراد به نمایندگی ها مراجعه کنند!

منبع car.ir


نظرات