1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. نحوه تشخیص صرافی‌های نامعتبر

نحوه تشخیص صرافی‌های نامعتبر

26 مرداد 1401
  • 0

صرافی‌های ارزهای دیجیتال بستر مهمی را برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. اما تعدادی از این صرافی‌ها غیرقانونی و مستعد کلاهبرداری هستند. کلاهبرداران در واقع به ایجاد صرافی‌های ارزهای دیجیتال جعلی و دستکاری حجم معاملات در صرافی‌های به ظاهر معتبر روی آورده‌اند که سرمایه‌گذاران را فریب دهند و سرمایه‌شان را از بین ببرند.

این صرافی‌ها باعث اذیت و آزار کاربران می‌شوند. کاربران نمی‌توانند ارزهای دیجیتال خود را برداشت‌ کنند، کارمزد و هزینه‌های بالایی باید پرداخت کنند یا حتی با کل سرمایه سرمایه‌گذاران فرار می‌کنند. برای محافظت در برابر این مشکلات، کارشناسان توصیه می‌کنند، فقط از صرافی‌های معتبر استفاده کنید. قبل از افتتاح حساب، باید یاد بگیرید که ویژگی‌های مشخص وب سایت‌های جعلی را تشخیص دهید.

در ادامه صرافی‌های جعلی ارزهای دیجیتال را معرفی کرده و خصوصیات آن‌ها را توضیح می‌دهیم. همچنین نمونه‌هایی از صرافی‌های جعلی در سال 2017 را معرفی می‌کنیم. شما با مطالعه این مقاله در برابر خطرات احتمالی کلاهبرداری صرافی ارزهای دیجیتال جعلی آشنا می‌شوید.

صرافی های جعلی ارزهای دیجیتال

صرافی های جعلی و غیرقانونی ارزهای دیجیتال با ظاهر شدن به عنوان صرافی ارز دیجیتال قانونی از قربانیان احتمالی خود کلاهبرداری می‌کنند. صرافی‌های کلاهبرداری اغلب کاربران را با تبلیغات و تأیید افراد مشهور، تماس‌های تلفنی ناخواسته یا ایمیل‌هایی که بازدهی فوق‌العاده از سرمایه‌گذاری را وعده می‌دهند، فریب خواهند داد.

هنگامی که کاربران به یک صرافی مراجعه می‌کنند، ممکن است ایمیل‌ها یا تماس‌های تلفنی مکرری در مورد اطمینان از سرمایه‌گذاری در این صرافی‌های بیت کوین جعلی  دریافت کنند. اگر سرمایه‌گذاری انجام شود، ممکن است از کاربران خواسته شود که قبل از ارائه اطلاعات، از طریق یک پورتال معاملاتی جعلی که معاملات دستکاری شده از صرافی را نشان می‌دهد، هزینه‌های اولیه بالایی بپردازند.

مشتریان ممکن است تماس‌های زیادی دریافت کنند که آزاردهنده باشند. همچنین کاربران از طریق روش‌های دیگر تحت فشار قرار بگیرند که بیشتر سرمایه‌گذاری کنند و با بازده‌های جعلی که سودهای فوق‌العاده نشان می‌دهند، وادار به انجام این کار شوند. اگر کاربران برای برداشت وجه خود از این صرافی تلاشی کنند، ممکن است با یک سری موانع مانند هزینه‌های اعلام نشده یا مالیات‌های جعلی مواجه شوند. کاربران حتی ممکن است متوجه شوند که پول آنها به طور کلی ناپدید شده است.

نمونه هایی از صرافی های جعلی در سال 2017

مقامات کره جنوبی نام یکی از بدنام‌ترین صرافی‌های جعلی ارزهای دیجیتال را افشا کردند.  BitKRX یک صرافی بیت کوین کره جنوبی و کاملا جعلی بود. یکی از رایج‌ترین و موفق‌ترین راه‌های کلاهبرداری از مردم این است که به‌عنوان یک کسب‌وکار قانونی ظاهر شوید که ارتباط نزدیکی با کسب‌وکار قانونی دیگر دارد.

صرافی BitKRX از نام صرافی واقعی کره‌ای،KRX  استفاده کرد. این موضوع یک تکنیک رایج برای صرافی‌های جعلی است که تلاش می‌کنند به سرعت، مشروعیت و محبوبیت ایجاد کنند. بر اساس حسن نیت عمومی نسبت به KRX، صرافیBitKRX  توانست سرمایه‌گذارانی را که معتقد بودند BitKRX توسط KRX اداره می شود، جذب کند. اما زمانی که مشتریان فکر می‌کردند بیت کوین خریداری کرده‌اند و سعی کردند به وجوه خود دسترسی پیدا کنند، متوجه شدند که پول آنها ناپدید شده است.

مقامات همچنین دو مرد را در یکی دیگر از صرافی های کره جنوبی، که از ابتدا از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر کردند. طرح آنها شامل فریب دادن مشتریان برای خرید ارزهای دیجیتال و انتشار اطلاعات نادرست در مورد توکن‌ها بود. به دنبال آن، سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در کره جنوبی، کوین بیت، توسط پلیس توقیف شد، زیرا گزارش‌ها نشان می‌دادند که 99 درصد از حجم تراکنش‌های آن جعلی بوده است.

در یکی دیگر از کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال که توسط تحقیقات مشترک در هلند و بریتانیا کشف شد، شش نفر به دلیل ایجاد یک صرافی آنلاین جعلی ارز دیجیتال دستگیر شدند. این صرافی بیش از 4000 قربانی را در 12 کشور و در حدود قیمت 27 میلیون دلار ارز دیجیتال فریب دادند.

کلاهبرداران با استفاده از "typosquatting"می‌توانستند به کیف‌پول‌های بیت‌کوین دسترسی پیدا کنند که متکی بر اشتباهات تایپی تصادفی یا خطاهای دامنه وارد شده توسط کاربر است. سپس قربانی به یک وب سایت جعلی هدایت می‌شود که شبیه به یک سایت قانونی بوده که کاربر قصد دسترسی به آن را داشته است. آدرس این وب‌سایت جعلی ممکن است فقط در یک سری جزئیات از صرافی معتبر تفاوت داشته باشد، جزئیات کوچکی که به راحتی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 

2.jpg

نحوه شناسایی صرافی های جعلی ارزهای دیجیتال

رایج‌ترین توصیه برای دارندگان ارزهای دیجیتال این است که فقط به صرافی‌های شناخته شده و معتبر ارزهای دیجیتال مراجعه کنند. صرافی‌ها به عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی باید حضور گسترده در رسانه‌های اجتماعی، وب سایت و کارمندان قابل تأیید داشته باشند.

آنها همچنین باید در بین جامعه ارزهای دیجیتال سابقه ثبت شده داشته باشند. قبل از ایجاد یک حساب کاربری تحقیق کنید و بررسی کنید که آیا سایر کاربران یا محققان معتبر در زمینه ارزهای دیجیتال می‌توانند صلاحیت آن را تأیید کنند یا خیر.

برخی از هشدارهای قرمز که معمولا برای صرافی جعلی هستند عبارتند از:

اگر یک صرافی وعده نرخ بازدهی در سرمایه‌گذاری را بدهد که به نظر می‌رسد بیش از حد زیاد باشد، به احتمال زیاد چنین صرافی‌ای کلاهبردار است. هرگونه پیشنهاد بازده تضمین شده، به ویژه آنهایی که وعده بازگشت استثنایی در روزها یا هفته های اول پس از ثبت نام در صرافی را می‌دهند، نشانه‌ای از کلاهبرداری است.

برای واریز وجوه یا سرمایه‌گذاری بزرگتر از آنچه در نظر دارید، تسلیم هیچ فشاری نشوید. صرافی‌های قانونی چنین تاکتیک‌هایی مانند ارتباطات بیش از حد که مشکوک بنظر می‌رسند را برای جلب مشتری به کار نمی‌گیرند. به ویژه آن صرافی‌هایی که همچنان درخواست شارژ مداوم کیف پول‌ها را دارند، ممکن است نشانه‌ای از تلاش صرافی برای جمع آوری وجوهی باشد که مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت.

مراقب هرگونه پیشنهاد یا تماس ناخواسته با مشاوره در مورد سرمایه‌گذاری یا خرید ارزهای دیجیتال باشید. حتی اگر گفته شود که تماس‌ها از طرف مشاوران مالی یا کارگزاران باشد. اگر این تماس‌ها از یک صرافی غیرقانونی ارزهای دیجیتال منشا بگیرند، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که کاری غیرقانونی در راه است.

همچنین باید از پلتفرم‌هایی که کارمزد‌های ثبت نام یا کارمزدهای بالا برای برداشت ارز دیجیتال را درخواست می‌کنند، اجتناب کرده و این عملکرد آن‌ها را گزارش دهید. مانند وب سایت‌های کلاهبرداری یا آلوده به بدافزار، صرافی‌های مشکوک ممکن است متفاوت از یک صرافی قانونی به نظر برسند.

 

3.jpg

 

کلام آخر

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد زیادی در بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، بازدهی‌ و کسب سود زیاد است. علی‌رغم خطرات این بازار، افراد سودهای معاملات ارز دیجیتال را دیده‌ یا شنیده‌اند و می‌خواهند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

این موضوع همان چیزی است که کمک می‌کند، بازار ارزهای دیجیتال به فضایی عالی برای کلاهبرداران تبدیل شود. برای اینکه دارایی‌های خود را از کلاهبرداران در امان نگه دارید، حتما قبل از ورود به این بازار اطلاعات کامل جمع‌آوری کرده و خوب تحقیق کنید.



نظرات