1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. نکات نگهداری از رنگ خودرو که باید رعایت کنید

نکات نگهداری از رنگ خودرو که باید رعایت کنید

30 مرداد 1401
  • 0

همه ما زمانی که قصد خرید یک خودرو را داریم، در وهله اول به ظاهر و سلامت رنگ بدنه آن دقت می‌کنیم. معمولاً خودروهای رنگ و رو رفته و آسیب‌دیده برای خریداران جذابیتی ندارند. بنابراین، از بین رفتن سطح براق و یا پریدن رنگ ماشین باعث افت قیمت آن می‌شود و در هنگام فروش، برای مالک دردسر ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت سلامت رنگ خودرو در جلوه و قیمت آن، در ادامه مهم‌ترین عوامل آسیب‌زننده به رنگ اتومبیلی و بهترین روش‌های محافظت از آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عوامل آسیب‌زننده به رنگ خودرو

از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند به رنگ بدنه خودرو شما آسیب وارد کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. باران اسیدی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ، آلودگی هوا و بارش باران‌های اسیدی است. باران اسیدی یکی از دشمن‌های اصلی رنگ اتومبیلی است. درصورتی‌که خودروی شما در مقابل بارش این باران قرار بگیرد، لایه براق سطحی از بین رفته و ضخامت رنگ کاهش می‌یابد.

  1. فضولات پرندگان

در بسیاری از مواقع، فضولات پرندگان را بر روی ماشین‌ها می‌بینیم. این فضولات باید سریع شسته و برطرف شوند؛ در غیر این صورت می‌توانند به رنگ ماشین آسیب بزنند؛ زیرا فضولات پرندگان اسیدی است. معمولاً توصیه می‌شود که اجازه ندهید فضله‌ها بیشتر از 24 ساعت بر روی بدنه خودرو باقی بمانند.

  1. شیره درخت‌ها

بسیاری افراد در فصل تابستان، خودروی خود را زیر سایه درخت پارک می‌کنند تا از تابش مستقیم خورشید در امان بماند؛ غافل از اینکه صمغ و شیره بسیاری از درختان می‌تواند به رنگ بدنه خودرو آسیب بزند. صمغ درخت چسبنده است و با گذر زمان سفت می‌شود؛ بنابراین، هرچه بیشتر بر روی بدنه ماشین بماند، از بین بردن آن سخت‌تر می‌شود و ممکن است رنگ بدنه را خراب کند.

  1. نور مستقیم خورشید

نور مستقیم خورشید یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل آسیب‌زا برای رنگ خودرو است. نور خورشید می‌تواند تنالیته رنگ را تغییر داده و ضخامت آن را کاهش دهد. بنابراین، رنگ بدنه خودرو را کدر کرده و درخشش و جلوه زیبای آن را از بین می‌برد.

  1. حشرات

شاید این مورد برایتان عجیب و باورنکردنی باشد؛ اما اثر حشرات که موادی اسیدی بر روی خودرو باقی می‌گذارد، به رنگ اتومبیلی آسیب می‌زند.

  1. بنزین

در هنگام پر کردن باک بنزین، ممکن است مقداری از آن روی بدنه خودرو بریزد که تأثیر مخربی بر روی رنگ ماشین دارد. تکرار این اتفاق می‌تواند به رنگ بدنه آسیب وارد کند.

راه‌های جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو

با توجه به آنچه بیان شد، برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ‌های اتومبیلی معمولاً توصیه می‌شود از راهکارهای زیر بهره بگیرید:

  1. استفاده از واکس خودرو

استفاده دو بار در هفته واکس خودرو با ایجاد لایه‌ای محافظت‌کننده بر روی بدنه، از رنگ اتومبیلی در برابر اثرات منفی نور مستقیم آفتاب، محافظت می‌کند. واکس خودرو همچنین می‌تواند ظاهری براق و جلوه‌ای زیباتر به رنگ بدنه خودرو شما ببخشد.

  1. استفاده از چادر خودرو

چادر خودرو، سایه‌ای کامل برای خودرو شما فراهم می‌کند و مانع از تابش نور مستقیم خورشید به رنگ می‌شود. با وجود چادر، رنگ ماشین شما حتی از باران‌های اسیدی، صمغ درخت و فضولات پرندگان نیز در امان می‌ماند.

 

رنگ ماشین.jpg

 

  1. استفاده از دستمال‌های نرم و خیس برای تمیز کردن خودرو

دستمال‌های خشک و زبر می‌توانند مانند سمباده، لایه بالایی رنگ را خراش بدهند و علاوه بر از بین بردن براقی آن، ضخامت رنگ را نیز کم کنند. بنابراین، استفاده از دستمال‌های نرمی که خیس یا نم‌دار شده‌اند، بهترین گزینه برای پاک کردن گرد و غبار روی بدنه خودرو است.

  1. شستشوی مرتب بدنه خودرو

باقی ماندن فضولات پرنده، اثر حشرات و شیره درختان بر روی بدنه خودرو می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به رنگ آن وارد کند. برای جلوگیری از این امر بهتر است به‌طور مرتب خودرو خود را بشویید.

  1. استفاده از مواد ضدزنگ بر روی بدنه خودرو

استفاده از آستر و مواد ضدزنگ یکی از روش‌های مؤثر برای محافظت از رنگ ماشین در زمستان است. عبور از خیابان‌ها و جاده‌های نمک‌پاشی شده و رطوبت هوا در زمستان، می‌توانند به رنگ بدنه آسیب وارد کنند. بنابراین، استفاده از آستر و ضدزنگ می‌تواند عمر و جلوه رنگ را افزایش دهد.

6.تصادفات

در تصادفات، بدنه خودرو تا حدی آسیب می‌بیند و در نتیجه آن خودرو دچار رنگ رفتگی می‌شود. این آسیب نسبت به نمونه‌هایی که تا اینجا گفتیم شدیدتر است. و برای رفع این رنگ پریدگی ابتدا با بتونه سنگی خودرو تو رفتگی را پوشانده و سپس با رنگ خودرو این رنگ رفتگی را برطرف می‌کنیم.

روش صحیح شستشوی خودرو

بسیاری از کارواش‌ها از مواد شیمیایی قوی برای شستشوی ماشین استفاده می‌کنند. این مواد می‌توانند رنگ بدنه را از بین ببرند و سطح براق آن را مات کنند. اگر خودتان در خانه ماشین را می‌شویید، بهتر است از مایع ظرف‌شویی استفاده نکنید. این شوینده می‌تواند رنگ، قطعات پلاستیکی و لاستیکی را خراب کند. شوینده‌ای که استفاده می‌کنید، باید روان کنندگی خوبی داشته باشد و مانع از بروز خط و خش بر روی بدنه خودرو شود.

توجه داشته باشید که شوینده مورد استفاده شما باید به‌قدر کافی خاصیت قلیایی داشته باشد و مواد اسیدی که روی بدنه خودرو باقی‌مانده‌اند را از بین ببرد. برس و دستمالی که برای تمیز کردن خودرو استفاده می‌کنید، باید نرم و تمیز باشد تا به رنگ اتومبیلی آسیب نزند. در آخر، استفاده از پد و اسفنج بسیار بهتر از فشار آب بالا و برس است و مانع از خط و خش خوردن رنگ می‌شود.

 

رنگ اتومبیل.jpg

 

روش محافظت از رنگ خودرو در زمستان

در فصل زمستان بهتر است بعد از بارش باران یا شستن  خودرو، آن را خشک کنید. این امر از یخ زدن آب روی بدنه و آسیب زدن به رنگ آن جلوگیری می‌کند. برای سالم ماندن رنگ داخل گلگیر و زیر سپرها نیز بهتر است ماشین خود را سریع بشویید و سپس خشک کنید. توجه داشته باشید که باقی ماندن رطوبت بر روی بدنه می‌تواند موجب بروز خوردگی در رنگ و بدنه خودرو شود.

همان‌طور که اشاره شد، بارش باران‌های اسیدی می‌تواند برای رنگ ماشین شما دردسرساز شود. زیرا این باران‌ها حاوی اسید نیتریک و اسیدسولفوریک هستند. باقی ماندن این مواد اسیدی بر روی بدنه ماشین و تابش نور آفتاب بر روی آن، غلظت اسید را بیشتر کرده و موجب خرابی رنگ و بدنه خودرو می‌شود. بنابراین، بهتر است سریع آن را بشویید و خشک کنید. راهکار بهتر این است که خودرو را در پارکینگ یا زیر سایه‌بان‌ها پارک کنید تا از عوامل مخرب در امان بماند.

روش مراقبت از رنگ در تابستان

اصلی‌ترین عامل مخرب در روزهای گرم تابستانی، تابش مستقیم نور خورشید است. همان‌طورکه بیان شد، استفاده از چادر می‌تواند یک راهکار عالی برای محافظت از رنگ خودرو باشد. بااین‌حال مهم است که از چه جنس چادری استفاده می‌کنید. برای مثال، چادرهای پلاستیکی نه‌تنها از بدنه و رنگ ماشین شما محافظت نمی‌کنند، بلکه با تولید گازهای شیمیایی ناشی از تابش نور خورشید بر آن، می‌توانند تأثیر منفی بر روی رنگ بگذارند. بنابراین، استفاده از چادرهای دولایه با لایه میانی پنبه می‌تواند بهترین انتخاب برای محافظت از رنگ بدنه خودرو در تابستان باشد.

سخن پایانی

با توجه به تمام نکاتی که بیان شد، ایجاد یک سرپناه برای خودرو و پارک کردن آن در پارکینگ می‌تواند بهترین و مؤثرترین راهکار برای محافظت از خودرو باشد. علاوه بر عواملی که بیان شد، کیفیت رنگ استفاده‌شده برای خودرو نیز در حفظ سلامت و دوام رنگ اتومبیلی تأثیر قابل‌توجهی دارد.

خرید بهترین مارک رنگ خودرو از فروشگاه‌های معتبر مانند رنگ تهران می‌تواند در نگهداری جلوه و زیبایی خودرو به شما کمک کند. رنگ تهران به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های باسابقه در زمینه فروش انواع رنگ و تجهیزات مربوط به آن، بهترین برندها و باکیفیت‌ترین رنگ‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

 



نظرات