1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. نگاهی به نوسانات بازار بلبرینگ ها در سال های اخیر

نگاهی به نوسانات بازار بلبرینگ ها در سال های اخیر

4 مهر 1401
  • 0

بلبرینگ یک عنصر ماشینی است که حرکت نسبی را به حرکت دلخواه محدود کرده و اصطکاک بین قطعات متحرک را کاهش می دهد. بلبرینگ های خودرو یک جزء حیاتی در خودروها هستند و وظیفه کارآمد و عملکرد اصلی آنها فعال کردن حرکت خطی یا چرخشی همراه با مدیریت استرس زیاد است. انواع مختلفی از یاتاقان های مورد استفاده در بخش خودرو شامل یاتاقان های موتور، یاتاقان های سیستم انتقال، یاتاقان های سیستم فرمان، یاتاقان های تهویه مطبوع و غیره هستند. یاتاقان ها در دو چرخ، خودروهای شخصی، سه چرخ و وسایل نقلیه تجاری حمل بار سنگین استفاده می شود. با این حال، افزایش برقی شدن وسایل نقلیه، نوسانات قیمت مواد خام و هزینه نگهداری بالا از عوامل بازدارنده اصلی بازار جهانی بلبرینگ ها هستند. علاوه بر این، ظهور واحدهای یاتاقان سنسور و توسعه فناوری‌های ساخت افزودنی و مواد برای تولید بلبرینگ‌ها پیش‌بینی می‌شود که فرصت‌های رشد سودآوری را برای بازیگران فعال در بازار صنعت بلبرینگ‌های خودرو فراهم کند.

بازار جهانی بلبرینگ های خودرو به عوامل متعددی از جمله نوع خودرو و کانال توزیع و منطقه وابسته است. خودروهای سواری، خودروهای تجاری و دو چرخ در منظر نوع خودرو در بررسی بازار بلبرینگ مورد مطالعه قرار می گیرند. OEM و aftermarket تحت بخش کانال توزیع در بررسی بازار بلبرینگ مورد مطالعه هستند. از نظر منطقه ای نیز، بازار این صنعت در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه و LAMEA تجزیه و تحلیل می شود.

افزایش تولید و فروش خودرو

تمام قطعات متحرک خودروها برای عملکرد به بلبرینگ نیاز دارند. بلبرینگ ها عملکرد وسایل نقلیه را افزایش می دهند، بارهای سنگین را تحمل می کنند و اصطکاک را کاهش می دهند. برخی از زیرسیستم‌های اصلی که در آنها از یاتاقان‌ها استفاده می‌شود، موتورها، گیربکس‌ها، گیربکس‌ها، چرخ‌ها، فرمان، موتورهای الکتریکی و پمپ‌ها هستند. علاوه بر این، حتی برف پاک کن ها، آینه های دید عقب، لولاهای درب و کاپوت نیز برای عملکرد روان نیاز به بلبرینگ دارند. با افزایش تعداد مدل‌ها و ورود انواع خودروهای جدید به بازار، هم چنین تقاضا برای یاتاقان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، با گسترش جمعیت طبقه متوسط ​​و افزایش درآمد قابل تصرف، انتظار می‌رود فروش خودرو در سال‌های آینده هم چنان رشد کند.

بررسی بازار بلبرینگ خودرو از چند منظر مهم

بر اساس نوع خودرو: بخش خودروهای دو چرخ به عنوان پردرآمدترین بخش پیش بینی می شود؛ تحقیقات و فعالیت های شرکت های مختلفی نظیر بلبرینگ skf نیز این ادعا را به خوبی می تواند اثبات کند. در ادامه دلایلی را با یکدیگر بررسی می کنیم که از منظر نوع خودرو، در رشد یا افت بازار بلبرینگ تاثیرگذار هستند.

افزایش روند برقی شدن وسایل نقلیه

وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با وسایل نقلیه مبتنی بر سوخت معمولی به تعداد کمتری یاتاقان نیاز دارند. علاوه بر این، از آنجایی که تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری از سیستم‌های محرک هیبریدی-الکتریکی و تمام الکتریکی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت استقبال می‌کنند، سازندگان تجهیزات اصلی سیستم‌های محرک، چرخ را بالقوه معرفی می‌کنند. خودروهای الکتریکی مجهز به سیستم موتور درون چرخ یا توپی چرخ هستند. سیستم‌های موتور درون چرخ خودروهای الکتریکی جایگزین گیربکس، محور محرک، محورها و دیفرانسیل‌ها می‌شوند که معمولاً در خودروهای معمولی که به مجموعه یاتاقان‌ها مجهز هستند، استفاده می‌شوند. این موتور گشتاور را مستقیماً به چرخ‌ها می‌رساند، بنابراین شفت‌های محرک و دنده‌های دیفرانسیل در این وسایل منسوخ می‌شوند. بنابراین، افزایش برق در وسایل نقلیه به عنوان یک مانع اصلی در بازار بلبرینگ خودرو عمل می کند.

 

تولید خودرو و رشد بلبرینگ.jpg

 

نوسان قیمت مواد اولیه و هزینه نگهداری بالا

هزینه مواد خام همچنان مهمترین نگرانی تولیدکنندگان است. مواد خام حدود 60 تا 62 درصد از درآمد تولید کننده بلبرینگ را تشکیل می دهد. قیمت مواد اولیه بلبرینگ خودرو بر اساس شرایط اقتصادی بازار به طور مداوم در نوسان است. لذا نوسانات شدید قیمت مواد خام یک چالش واقعی برای شرکت ها برای ماندن در رقابت و تضمین حاشیه های پایدار است. از آنجایی که فولاد درجه بالا و فولاد آلیاژی از مهم ترین مواد اولیه مورد استفاده برای تولید بلبرینگ هستند، قیمت بلبرینگ با حرکت قیمت جهانی فولاد همبستگی زیادی دارد. بنابراین، نوسان قیمت مواد اولیه چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان بلبرینگ ایجاد می‌کند تا یاتاقان‌های خودرو را با قیمت نسبی و کیفیت بالا تولید کنند. علاوه بر این، خودِ یاتاقان ها برای جلوگیری از خرابی و افزایش عمر مفید، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند که این امر باعث افزایش بیشتر هزینه های تعمیر و نگهداری می شود. بنابراین عواملی مانند نوسان قیمت مواد اولیه و هزینه تعمیر و نگهداری منظم مانع از رشد بازار بلبرینگ خودرو در سطح جهان می شود.

ظهور واحدهای یاتاقان سنسور (ABS)

با هدف بهبود عملکرد، آخرین روند در میان فروشندگان در صنعت خودروسازی، ادغام واحدهای حسگر در یاتاقان ها است. محبوب ترین یاتاقان های سنسور در کاربردهای چرخ خودرو یافت می شوند. بیشتر یاتاقان‌های واحد توپی خودرو معمولاً شامل سنسورهای سرعت هستند که داده‌های سرعت چرخ را به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، واحدهای کنترل کشش خودروهای دو چرخ و سبک ارسال می‌کنند. علاوه بر این، واحدهای یاتاقان سنسور به نظارت دیجیتالی سرعت چرخش، حرکت محوری، کاهش سرعت، شتاب و ظرفیت حمل بار در وسایل نقلیه مسافربری و تجاری کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، NTN Bearing Corp  در حال توسعه هاب یاتاقان سنجش سرعت برای استفاده در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و همچنین برای استفاده در خودروهای بزرگ ساخت و ساز خارج از بزرگراه و خودروهای کشاورزی است. علاوه بر این، بلبرینگ های سنسور در سایر کاربردهای خودرو مانند غلتک های جاده، لیفتراک ها و موتورهای وسایل نقلیه الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، افزایش استفاده از قطعات در کاربردهای مختلف و فناوری مبتنی بر حسگر با ویژگی‌های فشرده، قوی، آسان برای نصب و صرفه‌جویی در هزینه پیش‌بینی می‌شود تا فرصت‌های سودآوری را برای گسترش بازار بلبرینگ خودرو در آینده نزدیک ارائه دهد.

 

خرید بلبرینگ.jpg

 

افزایش توسعه فناوری های ساخت افزودنی و مواد برای ساخت بلبرینگ

تولید افزودنی به شرکت کنندگان در صنعت، روشی سبک وزن و مقرون به صرفه را برای تولید اجزای بلبرینگ پیچیده ارائه می دهد. علاوه بر این، چاپ سه بعدی افزودنی اجازه می دهد تا پیچیدگی بیشتری را در طراحی بلبرینگ گنجانده و در نتیجه عملکرد آن را بهبود بخشد. به عنوان مثال، بومن اینترنشنال، یک تولید کننده بلبرینگ مستقر در بریتانیا، یک قفس را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی افزودنی برای اضافه کردن عناصر نورد بیشتر به یاتاقان طراحی مجدد کرد که باعث افزایش طول عمر بلبرینگ شد. علاوه بر این، با پرینت سه بعدی، طراحی بلبرینگ های سبک وزن نیز امکان پذیر است که انجام آن با فناوری ساخت معمولی دشوار و وقت گیر است.

نمایندگی های معتبری در سراسر جهان در حال عرضه انواع بلبرینگ های خودرو و صنایع مختلف هستند؛ دیجی برینگ یک نمایندگی معتبر در ایران است که فعالان در صنایع مختلف می توانند بلبرینگ های مرغوب خود را از این فروشگاه اینترنتی به نشانی https://digibearings.com تهیه نمایند.

 

 

 



نظرات