1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. سقف و کف قیمت ها در مزایده خودروهای خارجی

سقف و کف قیمت ها در مزایده خودروهای خارجی

9 مهر 1401
  • 0

از روز پنجشنبه، هفتم مهرماه مزایده 1062 دستگاه خودرو خارجی که از سال 96 در انبارهای 9 استان کشور باقی مانده بود، به صورت الکتریکی آغاز شد. 

از میان این هزار و 62 خودرو که در سایت ستاد دولت بارگذاری شده است، پایین ترین قیمت پایه ۶۷۰ میلیون تومان و متعلق به خودروهای سراتو است و بیشترین قیمت مربوط به خودروهای پورشه ماکان با قیمت  ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

سازمان تملیکی امیدوار است عرضه این خودروها، تغییر مثبتی را در شرایط بازار خودرو کشور ایجاد کند. خودروهای رسوبی شامل 62 خودرو لکسوس، 40 خودرو پورشه ماکان، 182 خودرو برند کیا (سوراتو، سورنتو، اپتیما و ...)، 152 خودرو از خانواده بی‌ام‌و (830، 530، x4 و ...)، 8 دستگاه خودروی بنز (e200)، 459 دستگاه خودرو هیوندای (توسان، سانتافه، سوناتا، هیبریدی‌ها و ...)، 154 دستگاه از برند تویوتا (راوفور، کمری، کمری هیبریدی و ...)، یک دستگاه ولوو و 3 دستگاه پورشه باکستر که جمعا 1062 دستگاه خودرو می‌شوند.

این مزایده از دو روز گذشته، ۷ مهرماه آغاز شده و تا ۱۲ مهر ادامه خواهد داشت و متقاضیان می توانند با داشتن امضای الکترونیکی در سامانه ستاد دولت برای مزایده خودروهای خارجی پیشنهاد قیمت دهند. طی این چند روز، متقاضیان می توانند علاوه بر بازدید از خودروها به صورت الکترونیکی، با استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه ستاد پیشنهاد قیمت دهند. سرانجام، برندگان در روز 16 مهرماه مشخص خواهند شد. 

با وجود اینکه در روزهای گذشته، خبرهایی درخصوص سرقت بعضی از وسایل خودروهای انبار گمرک منتشر شددر رابطه با اینکه آینه بغل، زاپاس، ضبط صوت و کامپیوتر خودروها به سرقت رفته بود، اما عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی می گوید که خودروهایی که برخی از قطعات آنها به سرقت رفته است، مشمول این ۱۰۶۲ خودرو نشده اند. همه این خودروها صفر کیلومتر و از نظر ظاهری سالم و بدون مشکل هستند.

باتوجه‌ به اینکه این خودروها حدود ۵ سال در بنادر و در محیط سر باز و زیر آفتاب و هوای شرجی نگهداری شده بودند، کیفیت لازم را برای عرضه از طریق بورس کالا نداشته اند. چون در روش عرضه از طریق بورس فروشنده باید به مشتری تعهداتی بدهد و خدمات پس از فروش باید وجود داشته باشد. اما در مزایده خودرو چنین شرایطی وجود ندارد. در مزایده متقاضی خودرو را از نزدیک می‌بیند و با توجه به قیمتی که ارائه می‌دهد آن را خریداری می‌کند و بعد از خرید تضمینی از سوی فروشنده وجود ندارد.

این هزار و 40 خودرو در 9 استان کشور یعنی بوشهر، خوزستان، مازندران، هرمزگان، تهران، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و فارس در معرض بازدید قرار گرفته اند. ارزش قیمت پایه این خودروها در مزایده 2 هزار و 37 میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود با این ارزش تعیین شده پایه، متقاضیان با قیمت‌های بالاتری این خودروها را خریداری کنند. بازدیدها از روز هفتم مهرماه آغاز شده و افراد با مراجعه به انبارها در استان های مختلف، از جمله بوشهر، مازندران، تهران و خوزستان، از خودروها بازدید کرده اند. 

این مزایده که از ساعت 8 روز پنجشنبه هفتم مهر ماه آغاز و تا ساعت 24:00 روز دوازدهم مهرماه ادامه می یابد و متفاضیان می‌توانند فهرست خودروها و شرایطی را که برای رویت خودروها برای مزایده الکترونیک عنوان شده است، در وبگاه مزایده الکترونیک به نشانی https://eauc.setadiran.ir/eauc/welcome.action?gateway=setad مشاهده کنند و از شرایط و خودروها مطلع شوند. همچنین امکان مشاهده خودروها حتی بدون ثبت نام در سامانه تدارکات دولت وجود داشته است.برندگان در روز 16 مهرماه مشخص خواهند شد.

با این حال، بازار منتظر خودروهای خارجی است و نیاز به خودروهای با کیفیت به شدت احساس می شود. بسیاری منتظر تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و خودروهای رسوب‌شده در گمرک هستند. تکلیف خودروهای وارداتی که هنوز مشخص نیست ولی تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده کم است و به سختی می تواند تغییر ملموسی را در بازار ایجاد کند؛ به خصوص آن که نوسانات ارزی بازار خودرو نیز در این زمینه بی تأثیر نخواهد بود.

منبع تسنیم


نظرات