1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. ابهامات درخصوص خروج 27 پورشه از فرآیند مزایده

ابهامات درخصوص خروج 27 پورشه از فرآیند مزایده

20 مهر 1401
  • 1

دور اول برگزاری مزایده خودروهای خارجی به پایان رسید، اما ابهامات در خصوص فرآیند مزایده همچنان پا برجاست. پس از اختلاف قیمت در مزایده خودروهای خوزستان و تهران که موجب شد تا هیئت کارشناسی دستوری برای تغییر هیئت کارشناسی صادر کند،؛ حالا بررسی ها نشان می دهد که حداقل ۲۷ دستگاه از ۳۱ دستگاه خودروی پورشه موجود در گمرک نوشهر که قرار بوده  به شرکت کنندگان در مزایده واگذار شود، به علت آنچه که مغایرت خوانده شده، از گردونه مزایده خارج شده است.

بررسی ها نشان می دهد که به شکل عجیبی، از تعداد ۳۱ دستگاه خودرو که از استان مازندران و گمرک نوشهر وارد این مزایده شده‌ بودند، تعداد قابل توجهی از فرایند مزایده خارج شده اند. اطلاعات موجود در وب سایت سازمان اموال تملیکی نیز تایید می کند که در حدود ۲۷ دستگاه خودرو پورشه در گمرک نوشهر از پروسه مزایده خارج شده‌اند. 

پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که خارج شدن بیش از ۵۰ دستگاه خودرو از فرایند مزایده به علت مغایرت بوده است، ولی بررسی های جدید نشان می دهد که بیش از نیمی از خودروهای لوکس خارج شده از مزایده فقط متعلق به یک گمرک بوده اند. 

در رابطه با ابهامات قیمت گذاری حتی سازمان اموال تملیکی ابهاماتی را درباره قیمت پایه خودروهای لوکس یک گمرک در جنوب غرب کشور مطرح کرده است. این موضوع تا حدی اهمیت پیدا کرد که درخواست تغییر هیئت کارشناسی نیز به مقامات مربوطه در این حوزه ارسال شده است.

همچنین به طور کلی ۴۳ دستگاه خودروی پورشه در مزایده عرضه شده که در نهایت شاهد آن بودیم که ۶۰ درصد آنها از فرآیند مزایده خارج شده اند. این در حالی است که قیمت گذاری و حتی مدل این خودروها بسیار به یکدیگر نزدیک بوده است. 

سوال آنجاست که کارشناسی خودروهای گمرکی به چه شکل انجام شده که منجر شده که ۸۵ درصد از خودروهای یک گمرک که همه متعلق به یک برند هستند، با چنین مغایرتی مواجه شوند تا جایی که راهی به غیر از توقف مزایده این پارتی ها و خروج از فرایند فروش وجود ناشته باشد؛ علاوه براینکه این خودروها از سازمان استاندارد و محیط زیست نیز تأییدیه دریافت کرده‌اند.

طبق جدول و بر اساس داده‌های رسمی، ۲۸ دستگاه پورشه از یک مدل و ۳ دستگاه پورشه نیز از مدل ثانویه بوده‌اند و از هر دو مدل در حذفیات پروسه مزایده قرار داشته‌اند.

گفتنی است، چندی قبل ناظر گمرکات استان مازندران در خصوص آخرین وضعیت پورشه‌های توقیف شده در بندر نوشهر گفت: ۳۱ دستگاه خودروی پورشه که ثبت سفارش آن‌ها قانونی نبوده وارد بندر شده بود که طبق دستور مقام قضائی توقیف شدند. ناظر گمرکات مازندران با بیان اینکه پرونده قاچاق کالا برای این خودروها تنظیم شده است، گفته بود، پرونده واردات این پورشه‌ها در محاکم قضائی است و هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.



نظرات

  • Ali Ali (21 مهر 1401 ساعت 14:16)

    دزدی شاخ و دم نداره
    اکثر بی ام و موجود پرشیا موتور ورداشته (الان پیش فروش میکنه)
    در ایران همیشه رانت هست