1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. طرح پلاک سوم به زودی اجرا می شود

طرح پلاک سوم به زودی اجرا می شود

23 مهر 1401
  • 0

قانون نصب پلاک سوم، از بهمن ماه امسال اجرایی خواهد شد. 

در فروردین ماه سال جاری، خبر از اجرایی شدن قانونی رسید که از سال 84 تصویب شد. اجرایی شدن این طرح تاکنون به تعویق افتاده بود، حال پس از 17 سال گفته می شود که قانون پلاک سوم از بهمن ماه اجرا می شود. این پلاک به مأموران راهور کمک می کند تا با خواندن اطلاعات، به هویت اصلی مالک پی ببرند.

عملکرد پلاک سوم به گونه ای است که با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت، تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم قبلی می شود. پلاک سوم به شکل دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) ذخیره می کند.

بنابراین، اطلاعات به شکل RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که در اختیار دارند، اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند. این کار در شناسایی خودروهای سرقتی کارایی بسیاری دارد؛ زیرا اصالت خودرو باید در سرقت‌ها ثابت شود؛ این در صورتی است که در شرایط حال حاضر، ملاک اصالت خودروها پلاک خودرو است. با اجرایی شدن قانون پلاک سوم، سایر مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده می‌شود و پلیس می‌تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.

سردار کمال هادیانفر در رابطه با این موضوع گفت: پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که مانند یک چیپ عمل می کند و می توان آن را با برچسب بر روی بدنه خودرو، روی شیشه خودرو نصب کرد. تخلفاتی مانند خودروهای سرقتی، خودروهای تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت مشخص می‌شوند و همچنین می‌توان به راحتی اصالت خودرو را بررسی کرد.



نظرات