1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. تایر دانش‎بنیان چیست؟

تایر دانش‎بنیان چیست؟

9 آبان 1401
  • 0

در سال 1389 قانونی به تصویب رسید که بر طبق آن شرکت‎های دانش‎بنیان مورد حمایت برخی از نهادهای مهم کشور از جمله وزارت علوم، وزارت تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی قرار می‎گرفتند.

با تصویب این قانون تولید محصولات دانش‌بنیان در کشور افزایش پیدا کرد و رقابت میان شرکت‎های مشابه افزایش یافت. فضای رقابتی در صنایع مختلف باعث شد تا امروزه علاوه بر تنوع محصولات، کیفیت آن‎ها نیز افزایش پیدا کند. برای مثال در ایران شرکتی اقدام به تولید تایر دانش‎بنیان کرده‎ که در ادامه به معرفی آن می‎پردازیم.

 

معرفی تایر دانش‎بنیان

پیش از معرفی تایر دانش‎بنیان بهتر است به معرفی اهداف و رویکردهای شرکت‎های دانش‎بنیان بپردازیم.

تحریم ایران توسط کشورهای بزرگ جهان باعث شد تا موسسات و شرکت‎های مختلف در جهت رشد اقتصادی کشور اقدام کرده و با اختراع و نوآوری در تولید، موجب تجاری‎سازی و رونق بازار کشور گردند. رویکرد این موسسات، تجاری سازی بر مبنای علم و دانش است به همین علت در کشور با نام شرکت‎های دانش‎بنیان شناخته می‏شوند.

بر طبق این توضیح منظور از تایر دانش‎بنیان، محصولی است که با نوآوری در شیوه تولید و استفاده از تکنولوژی بومی تولید شده اما از استانداردهای روز اروپا برخوردار است. در حال حاضر تنها چند شرکت معدود در کشور به تولید تایر دانش‏بنیان می‎پردازند که در میان آن‎ها تایر بارز رتبه نخست را به دست آورده است. در واقع با بررسی شاخص و عملکرد تایرهای دانش‎بنیان و رونق اقتصادی ایجاد شده، می‎توان گروه صنعتی بارز را به‌عنوان برترین تولیدکننده تایرهای دانش‌بنیان معرفی کرد.

جمال میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز، برنامه‏ریزی استراتژیک و تاسیس مرکز تحقیقات و توسعه را جزء مهم‎ترین دلایل نایل شدن به این مقام می‌داند. وی همچنین از مهم‎ترین شاخص‎های تایر دانش‎بنیان بارز به دوام، نرمی، ایمنی و کاهش مصرف سوخت با استفاده از این تایرها اشاره کرد.

 

تایر دانش‎بنیان.jpg

 

مراحل تولید تایر دانش‎بنیان

شدت گرفتن تحریم‎ها که به نوعی باعث قطع ارتباط ایران و غرب شده، صنایع کشور را با مشکلات جدی برای تامین مواد اولیه و قطعات مکانیکی مورد نیاز روبه‎رو کرده است. همچنین صنایع کشور به تکنولوژی روز دنیا دسترسی ندارند که این مسئله مستقیماً در کیفیت محصولات تولیدی تاثیرگذار است.

در این شرایط می‌توان از مواد اولیه و قطعات بی‎کیفیت چینی استفاده کرد یا با تکیه بر علم و دانش، به تولید محصولات دانش‎بنیان روی آورد. البته تولید کالای دانش‎بنیان نیاز به زمان و سرمایه کافی دارد اما خوشبختانه در سال‎های اخیر شاهد پیشرفت چشم‎گیری در صنایع کشور بوده‎ایم که دلیل عمده‎اش ایجاد نوآوری در تولید است.

در ادامه به بررسی امکانات مورد نیاز برای تولید تایر دانش‎بنیان می‎پردازیم:

مرکز تحقیقات و توسعه

بدون تشکیل یک مرکز تحقیق و توسعه یا R&D امکان تولید کالای دانش‎بنیان وجود ندارد. در بخش تحقیقات و توسعه، فعالیت‎های خلاقانه‎ای به کار گرفته می‏شود که بر پایه اصول سیستماتیک طرح‏ریزی شده‎اند و در نهایت منجر به ابداع روش‎های نو برای تولید کالاهای مختلف می‏شوند. این روش‎ها تماماً برپایه دانش و با تحقیق و دستیابی به رویکردهای نو ابداع می‏شوند؛ بنابراین می‎توان تحقیق را اولین و مهم‏ترین مرحله در تولید تایر دانش‏بنیان در نظر گرفت.

پس از تحقیق نوبت به طراحی ایده‎های جدید و بهبود تولیدات قدیمی فرا‎ می‎رسد تا در نهایت طرح نهایی، مورد تایید قرار گیرد.

این بخش نیازمند سرمایه‎‎ای قابل توجه است اما ممکن است در سال‎های متمادی نتیجه‎ای حاصل نشود. اما اگر شرکت‎های مختلف چشم‎انداز خود را گسترش دهند و تمامی توجه خود را معطوف به سودآوری بلندمدت نمایند، امکان پیشرفت صنایع ایران و رونق اقتصاد کشور دوچندان خواهد شد.

گروه صنعتی بارز در سال 1379 برای اخذ مجوز و تاسیس مرکز تحقیقات و توسعه اقدام کرد و با سال‎ها تحقیق و بررسی، علاوه بر افزایش کیفیت محصولات مختلف، توانست به تولید تایر دانش‎بنیان با طراحی و تولید تماماً بومی نایل شود.

مرکز آزمون

پس از طراحی و تولید تایر دانش‏بنیان زمان تست و بررسی مهم‎ترین فاکتورهای لازم از جمله کیفیت و ایمنی فرا می‎رسد. در مرکز آزمون بارز که پیشرفته‎ترین مرکز آزمون ایران است، می‎توان تایر دانش‎بنیان را از نظر استانداردهای بین‎المللی بررسی کرده که برای اینکار نیاز به اجرای چند آزمون زیر وجود دارد:

  • آزمون کارایی در سرعت زیاد
  • آزمون ضریب فنریت
  • آزمون رد پای تایر
  • آزمون دوام تایر
  • آرمون پلانچر یا مقاومت در برابر پنچرگیری

در صورتی که در هریک از این آزمون‎ها خطایی رویت شود تمامی مراحل طراحی و تولید تایر مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و گاهاً نیاز است به نقطه آغاز یعنی تحقیقات بازگشت!

میدان تست

در مرکز آزمون می‎توان تایر دانش‏بنیان را از نظر کیفیت و ایمنی مورد بررسی قرار داد. اما اگر تایر تولیدی از تمامی آزمون‎ها با موفقیت خارج شود، نمی‎توان برای تولید انبوه آن اقدام کرد چراکه ممکن است در هنگام تست محصول برخی از ایرادات آن مشخص شوند. بنابراین برای دستیابی به بالاترین کیفیت و ایمنی، لازم است عملکرد تایر در میدان تست مورد بررسی قرار گیرد.

گروه صنعتی تایر، زمینی با مساحت 200 هکتار را برای این‎کار اختصاص داده و با الگوبرداری از میدان تست شرکت کنتیننتال آلمان، مرکز تست بارز را تاسیس کرده است. در این مرکز از تجهیزات مختلفی برای تست تایرها استفاده می‎شود که از آن‎ها می‎توان به تجهیزات جمع‌آوری و انتقال داده، تجهیزات آزمون صدا، تجهیزات اندازه‏گیری سرعت و... اشاره کرد.

 

صادرات تایر دانش بنیان.jpg

 

صادرات تایر دانش‎بنیان

مهم‎ترین هدف از تولید کالای دانش‎بنیان، صادرات آن به کشورهای خارجی و تاثیر مثبت در اقتصاد کشور است. برای دست‎یابی به این مهم راه بسیار دشواری پیش روی صنایع مختلف قرار گرفته که خوشبختانه برخی از شرکت‌های فعال کشور توانسته‌اند با تکیه بر دانش و اتخاذ رویکردهای جدید، این مسیر را طی کرده و باعث افزایش میزان صادرات کالای ایرانی به خارج از کشور شوند.

گروه صنعتی بارز به‌عنوان یک شرکت پیش‎رو در امر صادرات شناخته می‏شود. در واقع این شرکت توانسته تایرهای دانش‎بنیان تولیدی را به 9 حلقه افزایش دهد و علاوه بر بازار داخلی، چشم‎انداز خود را به بازارهای جهانی گسترش دهد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم توضیح کاملی در رابطه با نحوه تولید تایرهای دانش‏بنیان خدمت شما عزیزان ارائه دهیم و تاثیر تولید کالای دانش‎بنیان را بر اقتصاد کشور بررسی کنیم. در انتها پیشنهاد می‎کنیم تا برای کسب اطلاعات کامل‎تر به وب‎سایت گروه صنعتی بارز مراجعه کرده و جدیدترین محصولات این برند معتبر را مورد بررسی قرار دهید.

 



نظرات