1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی با تیارا، شاسی بلند جدید ماموت + تست شتاب و ترمز

تجربه رانندگی با تیارا، شاسی بلند جدید ماموت + تست شتاب و ترمز

14 آبان 1401
  • 3

مکث تیارا کراس اور خانوادگی و 7 نفره مکث موتور است؛ در بازار چین با نام بایک رویژیانگ X5 یا BAIC X5 شناخته می شود و محصول سال 2021 کشور چین است. مکث موتور که نخستین بار این خودرو را در نمایشگاه خودروی تهران 1401 معرفی کرده بود، اکنون در آبان ماه 1401 همزمان با به نمایش درآمدن بیلبوردهای تبلیغاتی آن در سطح شهرها، فرصت آشنایی بیشتر خبرنگاران با تیارا را در برنامه تست درایو این خودرو فراهم کرده است.
نهایتا در روزهای گذشته فرصتی دست داد تا ما نیز در هوای جذاب و بارانی شهرک صنعتی ماموت، به پیست جمع و جور مکث موتور برویم تا تجربه رانندگی کوتاهی با تیارا بدست آوریم.

7.webp
در این مقاله به بیان مشاهدات مستقیم خود و گفتن ناگفته ها و تجربه رانندگی مکث تیارا پرداختیم...، برای اطلاع از جزئیات ویژگی ها، اماکانات رفاهی، قیمت و مشخصات فنی تیارا نیز می توانید به صفحه تیارا مکث موتور مراجعه نمایید.

همچنین با مشاهده ویدیو بررسی تیارا، کراس اور جدید ماموت + تست شتاب و ترمز، می توانید دید بهتری نسبت به فضای کابین خودرو، ویژگی های سواری و امکانات تیارا بدست آورید و همچینن نتیجه تست شتاب و ترمز این خودرو را نیز مشاهده نمایید.


برخورد اول

در اولین برخورد با تیارا، طول نسبتا زیاد خودرو که تناسب چندانی با ارتفاع سقف آن از سطح زمین ندارد و همچنین سبک طراحی نسبتا پخته و خانوادگی، یا حتی کمی قدیمی تیارا (با وجود اینکه این خودرو (Ruixiang X5) محصول سال 2021 شرکت بایک است) توجهمان را به خود جلب کرد. البته این موضوع به نظر نگارنده یکی از نکات مثبت تیارا است، چرا که این روزها گویی تمام چینی ها را یک عاشق دل خسته چراغ های جلو دو تکه و جلو پنجره های کهشکانی طراحی کرده!

خوشبختانه این اتفاق در نمای عقب هم تکرار شده و به لطف طراحان بایک خبری از چراغ های به هم پیوسته تکراری این روزها در این خودرو نیست! گرافیک داخلی چراغ های جلو و عقب تیارا نیز با روشن شدن خودرو، توجه طراحان بایک به جزئیات را به بیننده یاداوری می کنند.

3.webp

 

تیارا از نگاه سرنشینان

اولین موردی که با ورود به کابین تیارا جلب توجه می کند فضای بسیار زیاد پاها و در وهله بعد سر و شانه برای سرنشینان است. طراحی کابین تیارا نیز مانند بدنه آن، پخته و سنگین طراحی شده تا بار دیگر بهمان یاداوری کند با یک خودروی خانوادگی طرف هستیم. روی داشبورد و درب ها نیز از پلاستیک های نرم، خشک و یا چرم دوزی استفاده شده که در مجموع کیفیت متوسطی دارند. (بعضی قسمت ها خوب، بعضی متوسط و بعضی قسمت ها ضعیف)

9.webp

هنگام سوار شدن به ردیف دوم نیز میزان فضای خالی برای پاها تقریبا شگفت انگیز است به طوری که حتی فردی با قد نزدیک به 2 متر نیز می تواند به راحتی در ردیف عقب نشسته و فضای پای راحتی در اختیار داشته باشد. این مسئله علاوه بر طول بلند خودرو، ناشی از قابل تنظیم بودن صندلی های عقب در 4 جهت است که آزادی عمل زیادی به سرنشینان می دهد. همچنین دو چراغ مطالعه سقفی، دو خروجی USB و یک دریچه تهویه مطبوع نیز برای این ردیف در نظر گرفته شده اند. در کمال تعجب؛ ردیف سوم تیارا با صندلی های تاشو نیز برخلاف اکثر کراس اور های 7 نفره موجود، فضایی نسبتا کاربردی و قابل استفاده را در اختیار دو سرنشین نوجوان یا حتی بزرگسال قرار می دهد. (هرچند به طور ذاتی ردیف سوم جای راحتی برای نشستن نیست) دو جا لیوانی و فضای قرار دادن وسایل نیز برای ردیف سوم در نظر گرفته شده اند.

4.webp

 

پشت فرمان مکث تیارا در پیست ماموت!

با نشستن پشت فرمان تیارا، در همان ابتدا متوجه راحتی صندلی ها، فضای مناسب کابین و دید مناسب راننده و سرنشینان به اطراف شدیم، این موارد در کنار سقف پانورامای نسبتا بزرگ خودرو فضایی دلباز برای تیارا به ارمغان آورده اند، پس از تنظیم صندلی راننده (صندلی راننده و سرنشین هردو برقی هستند)، و فشردن کلید استارت، موتور 1.5 لیتری توربوشارژ تیارا را روشن و تست کوتاه خود را آغاز کردیم.

از ابتدای شروع حرکت، مسیر پوشیده از سنگ فرش ماموت، به ما ثابت کرد تیارا کراس اوری با سواری کاملا نرم و راحت است و سیستم تعلیق این خودرو به خوبی می تواند پستی و بلندی های ریز مسیر را هضم کند، البته برای فهم واکنش های تعلیق تیارا نسبت به خندق های عظیم خیابان های کشور، قطعا به فضا و زمان بیشتری نیاز خواهیم داشت، مورد جالب توجه در مورد تعلیق تیارا، استفاده سازنده از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی (Torsion Beam) در محور عقب این خودرو است که می تواند در سرعت های بالا و موج های اتوبان، آرامش راننده و سرنشینان را مختل کند، در طول مدت تست اما سیستم تعلیق تیارا به کمک ESP یا همان کنترل پایداری الکترونیکی تا حد زیادی ایمنی خودرو در هنگام مانورها را تضمین می کرد و با وجود بادی رول زیاد خودرو در هنگام پیچیدن، احساس خطر واژگونی به راننده دست نمی‌داد.

11.webp

گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT تیارا به دو مد رانندگی نرمال و اسپرت تجهیز شده و در هر دو حالت، تعویض دنده هایی نرم و بدون تقه دارد و واکنش های آن به فرامین راننده و پدال گاز نیز نسبتا مناسب است، این گیربکس با وجود اینکه انتظار می رفت در حالت تیپ ترونیک گوش به فرمان تر عمل کند، در کل عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد.

تیارا در تست شتابی که با دستگاه درگی انجام دادیم توانست در مدت 13.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد (مسیر اندکی سراشیبی) که نشان می دهد با کراس اور چندان تند و تیزی روبرو نیستیم، البته موتور توربوشارژ تیارا در زمان این تست به دلیل استفاده از بنزین معمولی کاملا بی کیفیت، دچار افت توان و ناک زدن شده بود، این موضوع نشان داد که باعث شد به این نتیجه برسیم که در صورت خرید این خودرو قطعا نیاز به بنزین سوپر و یا اکتان بوستر خواهید داشت!

نتیجه تست ترمز تیارا اما با وجود لغزندگی نسبی مسیر سنگ فرش شده ای که شیب موافق هم داشت، نشان داد این کراس اور از ترمز های بسیار قدرتمندی برخوردار است!
در این تست، تیارای 1.6 تنی در مسافت 45 متر از سرعت 100 کیلومتر برساعت به توقف کامل رسید!

به طور کلی در این تست کوتاه دریافتیم رانندگی با تیارا تلفیقی از نکات مثبت و منفی در کنار یکدیگر است که می تواند بسته به سلایق، شما را به این خودرو جذب یا از آن دلزده کند. تیارا شروع حرکت نرمی داشته و گیربکس دنده ها را به نرمی هرچه تمام تر تعویض می کند. سواری خودرو مخصوصا به نسبت کراس اور بودن نرم و راحت ارزیابی می شود اما از سوی دیگر نرمی تعلیق و داشتن اکسل یک تکه باعث شده این خودرو مناسب رانندگی اسپرت و تهاجمی نباشد.

12.webp

 

عرضه تیارا به زودی آغار خواهد شد، هرچند در زمان نوشتن این مقاله هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نشده، اما طبق صحبت های مسئولین مکث موتور قیمت تیارا رقمی پایین تر از 1 میلیارد تومان خواهد بود. در صورتی که تیارا با همین قیمت به بازار عرضه شود با توجه به ویژگی های خاصی که دارد می تواند شانس تبدیل شدن به یکی از کراس اور های موفق بازار را داشته باشد. اما اگر مکث موتور تصمیم به بالا بردن قیمت محصول جدید خود بگیرد، با توجه به حضور گسترده رقبای مدرن تر و قدرتمند تر، شانس موفقیت تیارا پایین تر خواهد بود.

 

منبع car.ir


نظرات

  • احسان احسان (15 آبان 1401 ساعت 22:22)

    سلام ببخشید من توی یک تحلیل ازین سایت دیدم که می گفتن ماه دیگه ریلیز میشه، درسته؟

  • رمضانی رمضانی (15 آبان 1401 ساعت 08:29)

    اینارو از کجا میارن....! با این موتور اگر 7 سرنشین داشته باشه میمیره که!

  • mehrad mehrad (15 آبان 1401 ساعت 08:29)

    چطوری جا شدین مگه اتاق 200 اه :)))) چقدر گنده است توش