1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تاثیر اخبار واردات خودرو بربازار خودرو تا این لحظه؛ هیچ!

تاثیر اخبار واردات خودرو بربازار خودرو تا این لحظه؛ هیچ!

15 آبان 1401
  • 1

شنبه 14 آبان ماه 1401: سرعت افزایش قیمت خودرو به حدی عجیب شده که تقریبا هیچ معامله ای انجام نمی شود! این جمله ای ایست که یکی از فعالین بازار خودرو در زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد به 36 هزار و 800 تومان رسیده می گوید! این موضوع نشان می دهد بازار خودرو نیز مثل سایر بازار ها، به نوسانات نرخ ارز بیشتر از سیاست ها و دستورات دولت واکنش نشان می دهد! همین موضوع باعث شده امروز قیمت پژو 207 دنده ای پانوراما به 445 میلیون برسد، در صورتی که با توجه به اخبار مثبت منتشر شده در مورد واردات خودرو، انتظار می رفت بازار با رکود و یا حتی کاهش قیمت مواجه شود.

«سرعت بالا رفتن قیمت در بازار خودرو به حدی عجیب است که تقریبا هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود.» این جمله‌ یکی از فروشندگان بازار خودرو در روز شنبه ۱۴ آبان ماه است که قیمت دلار در بازار آزاد تا لحظه نگارش این گزارش به ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. روند حرکتی بازار خودرو از مرداد ماه سال جاری تا اواسط مهر ماه تقریبا بدون تحول ویژه‌ای بود، به طوری‌که حتی در بازار برخی خودروها، کاهش قیمت هم دیده شد، از نیمه مهر ماه این بازار مجدد افزایش قیمت را با شیب کم تجربه کرد و اوضاع خرید و فروش کمی بهتر از گذشته شد. ابتدای آبان ماه سال جاری، دولت بالاخره هفت ماه پس از دستور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و چهار ماه پس از ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی، تن به آزادسازی واردات خودرو داد و اسامی هفت شرکت واردکننده را اعلام کرد - که البته نقدهای بسیاری به نحوه اجرای این تصمیم و انتخاب شرکت‌ها وجود دارد که در این گزارش مجال بررسی آن نیست - انتظار بر این بود که مانند سایر سیاست‌های اخباری دولت، اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو هم تاثیری بر بازار خودرو بگذارد، اما آیا چنین اتفاقی رخ داد؟

در همین زمینه محمد موسایی، فعال بازار خودرو می گوید: «تقریبا اعلام خبر واردات خودرو، هیچ تاثیری بر بازار خودرو نداشت چرا که امرروز بازار هوشمندتر از گذشته عمل می‌کند و به خوبی می‌داند که سناریویی که هنوز جزئیات انجام آن، نظیر تعداد و چگونگی تامین مالی مشخص نیست با اجرا فاصله دارد.» او ادامه می‌دهد: «وقت آن رسیده تا بپذیریم که مهمترین عامل موثر بر هر نوع بازاری، سیاست‌های کلان اقتصادی و شرایط تحریمی کشور است.»

 

بی‌تفاوتی بازار خودرو به سیاست‌های اعلامی دولت


براساس پیگیری‌ها، قیمت‌ها در بازار خودرو به شکل چشمگیری در حال افزایش است. مثلا قیمت ۲۰۷ پانوراما که سه هفته پیش با قیمت 415 میلیون تومان معامله می‌شد، امروز 445 تومان رسیده است و قیمت سانتافه ۲۰۱۷ که دو هفته پیش در محدوده قیمت ‌دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معاله می‌شد، امروز در محدوده دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. رشد قیمت در بازار خودرو به حدی زیاد است که فروشندگان از معامله پرهیز می‌کنند زیرا قیمت‌ها را منطقی نمی‌دانند. براساس آنچه امروز در بازار خودرو به سرعت در حال رخ دادن است، باید بپذیریم که اساسا مقوله‌ای به نام «بازار» مدت‌هاست از واکنش موثر به سیاست‌های اعلامی دولت عبور کرده اما همچنان مستقیما تحت تاثیر المان‌هایی نظیر قیمت دلار به حرکت می‌کند، بنابراین اگر خواهان تحولی چشم‌گیر و موثر هستیم، باید در سیاست‌های کلان‌تری تجدی نظر کنیم و به وعده‌های کوتاه مدت و سطحی بسنده نکنیم چرا که هوش بازار، پیشروتر از آن هاست.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا ترکیب افزایش ناگهانی قیمت دلار و تصمیم به واردات خودرو چگونه تاثیر خود را بر بازار این کالا نشان خواهد داد. کالایی که به نظر می رسد حالا برای بخش بزرگی از جامعه رسیدن به آن به آرزو بدل گشته است.



نظرات

  • علی علی (15 آبان 1401 ساعت 23:46)

    خبر واردات که هیچ، خود واردات هم تاثیری در بازار ندارد و فقط هم از چین میتونن خودرو وارد کنن.