برای حل این دست از مشکلات، چارهای جز بازگشت به سازوکار بازار وجود ندارد. با توجه به موانعی که در این راه وجود دارد میتوان دو راهکار عمده را مطرح کرد. راهکار ابتدایی میتواند این باشد که با حذف قیمتگذاری دستوری و تعیین قیمت بر مبنای حاشیه بازار، قیمت خودرو تکنرخی شود. در صورتی که این کار عملی شود خودروسازان علاوه بر آنکه از زیاندهی خارج میشوند، میتوانند سود نیز کسب کنند که منجر به افزایش تولید و کیفیت خودرو نیز خواهد شد.
افزایش تولید و عرضه خودرو نیز در نهایت به نفع بازار و مصرفکننده تمام و موجب میشود قیمت خودرو در بازار آزاد روند کاهشی نیز به خود بگیرد. از طرف دیگر از آنجا که تخصیص ۵۰درصد از فروش خودروسازان به مادران دارای دو فرزند و ۱۰ درصد از آن به صاحبان خودروهای فرسوده مصوب مجلس شورای اسلامی بوده و اجرای آن الزامآور است، دولت میتواند این سهمیه را حفظ کند، اما برای این دو دسته برای خرید خودرو تسهیلاتی با سود کم یا حتی بدون سود در نظر بگیرد. در این صورت با حذف قرعهکشی خودرو نیز میتواند به حالت تکنرخی درآمده و مسیر دلالی و واسطهگری در آن به عنوان یکی از علل اصلی التهاب بازار نیز بسته شود.
مسلم است که ادامه وضعیت فروش و عرضه خودرو به حالت فعلی به نفع هیچیک از گروههای ذینفع نبوده و تنها سوداگران از آن سود میبرند. در بسیاری از موارد حتی مادران دارای دو فرزند نیز خریداران واقعی این خودروها نیستند و سوداگران با استفاده از کد ملی و نام این مادران از خرید ارزانقیمت خودرو با شانس بالا استفاده میکنند.
سناریوی دیگری که با اولویت دوم میتواند مطرح باشد، این است که اگر دولت نمیتواند قیمت خودرو در کارخانه را به قیمت حاشیه بازار برساند، میتواند ۵۰درصد از خودروهای خود را که به مادران دارای دو فرزند عرضه میکند به قیمت کشفشده در بورس کالا بفروشد. در این صورت گرچه هنوز عرضه خودرو تسلیم سازوکار بازار نشده است اما خودروی سهنرخی به حالت دونرخی بازمیگردد و از سوی دیگر خودروسازان نیز با زیان مواجه نمیشوند و دست کم یک طرف از این معادله باخت-باخت میتواند سروسامانی به خود بگیرد. همانطور که اشاره شد، در این مورد نیز حذف زیان خودروسازان یا دستکم کاهش آن میتواند منجر به افزایش تولید و عرضه شود.
سلام
اخه قیمت تولید واقعی با اون چیزی که خودروسازان و مونتاژکاران اعلام میکنند خیلی فاصله داره
به طور مثال ماشین های چینی که در ایران مونتاژ میشوند الان چند برابر قیمت هزینه تولید قیمت گذاری شده ( و همین موضوع باعث شده تا مونتاژکاران چینی عوامل و دلالان خود را از سطح بازار جمع کنند)
حالا کارخانجات ایرانی هم همین برنامه رو دارن قیمت خودرو را تا چند برابر قیمت واقعی به مردم نفروشند دلالان خود را از بازار جمع نکرده و باعث گرانی های پی در پیخودرو ، حتی در خودروهای مونتاژی خواهد شد
همه چیز دست دلالان کشوری هس
اصلا فکر نباید کرد میدونید چرا؟چه دلار بالا بره چه بیاد پایین،چه تولید زیاد شه چه کم،چه تورم داشته باشیم چه صفر باشه،چه تحریم باشیم چه نباشیم،چه قیمت حاشیه باشه چه نباشه.فقط فقط قیمت میره بالا چون اساسا مافیای خودرو خود خودرو سازها هستن نه مردم عادی
کاملا مشخصه این دست مقالات سفارشی و با پول کثیف خودرو سازها نوشته و چاپ میشه تا جیب مردم رو خالی کنن با فرغون های درب و داغونشان.
اقایی که این مقاله رو نوشتی چطوری این پول کثیفو میبری سر سفره زن و بچت.
تویی که دم از آزاد سازی قیمت میزنی آیا حاضری مقاله بنویسی که حقوق یک کارگر یا کارمند حداقل روزی ۱۰۰ دلار نه ۵۰ دلار بشه؟آیا حاضری فاش کنی که خودرو ساز همه مواد اولیه و انرژی و هزینه های دیگشو داره با یارانه مفتکی پرداخت میکنه؟آیا حاضری افشا کنی کارگری که ماهی کمتر ۲۵۰ دلار حقوق میگیره چرا باید خودروی تولید شده در اون کارخانه به قیمت بازار جهانی که کارگرش حداقل ماهی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار حقوق میگیره فروخته بشه و سودش به جیب دولت و مدیران خودرو سازی بره و مردم هر روز بدبخت تر باشن؟
پس اقای مقاله نویس لطفا شرف داشته باش و انسانیتت رو اگه وجود داره به چندرقاز پول خودروسازها نفروش
آخه این چه تحلیلیه؟!
شما واقعا هنوز این گاریسازان رو نشناختین؟!
فکر میکنید با تک نرخی شدن خودرو به قیمت حاشیه بازار قیمت بازار ثابت میمونه؟
مسلما خیر...چون گاریساز میدونه بسیاری از مردم توان خرید خودرو رو ندارن و با از بین رفتن این رانت حتی با دادن تسهیلات هم مشتری گیر نمیاد پس میخواد با ایجاد اختلاف بین قیمت بازار و کارخانه و طمع استفاده از رانت، مردم رو تهییج کنه و به هیچ وجه حاضر نیست صفهای میلیونی رو از دست بده!
پس با عدم عرضه مناسب همچنان قیمتهای بازار بالا و بالاتر میره.
مثال سیتروئن سی۳ تو بازار جهانی زیر ۴۰۰ میلیونه ولی تو ایران بیش از یک میلیارد!
چرا؟
چون عرضه نیست!
در مورد گاریسازها هم همینه!
الان که قیمت تارا و شاهین و دنا پلاس توربو دستوری نیست کجاش بازارشون به سر و سامون رسیده؟
همچنان با عرضه پایین میخوان اختلاف قیمت بازار و کارخونه رو حفظ کنند تا در این بازار انحصاری همچنان مشتری داشته باشند.
ایران بهشت مافیای خودرو
لجنزار مصرف کننده خودرو
اگه قیمت کارخونه برسه به حاشیه بازار، چه تضمینی هست که کارخونه و عواملش قیمت بازار رو بالاتر نبرن که قیمت حاشیه هم بیشتر بشه؟
چه تضمینی هست که دیگه تورم نداشته باشیم و قیمت بازار و بالتبع قیمت حاشیه بازم بالاتر نره؟
چه تضمینی هست مافیای خودرو که لونه کرده درون سیستم خودروسازی ما اجازه افزایش تولید رو بده؟؟؟
و هزارتا سوال و اما و اگر دیگه
یا ابوالفضل ، بوی افزایش قیمت خودرو میاد ، همین الانشم فرغونهاشون را دارند دوبله سوبله میفروشند،
مدام افزایش قیمت ، کاهش کیفیت
تازه میگن داریم ضرر میکنیم ، عجب !