1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. آغاز سال 1402 با تولید خودروی اقتصادی

آغاز سال 1402 با تولید خودروی اقتصادی

26 آبان 1401
  • 4

تولید خودرو های اقتصادی، خودرو هایی که برای خانواده های ایرانی و دهک های پایین جامعه قابل تهیه و نگهداری باشد یکی از موضوعاتی است که در ماه های اخیر مورد تاکید قرار گرفته و بر همین اساس مدیر کل صنایع خودرو سازی وزارت صمت روز گذشته اذعان داشته که ساز و کار تولید خودرویی مدرن و اقتصادی در حال اجرا است و می توان امیدوار بود که در سال های آتی خودروسازان بتوانند تولید خودروی مدرن و اقتصادی را آغاز کنند. منابعی مطلع نیز ادعا دارند که تولید خودروی اقتصادی از نیمه اول سال 1402 آغاز شده و خانواده هایی که اکنون توانایی خرید خودرو ندارند می توانند از سال آینده خریدار خودرو های جدید، اققتصادی و مدرن خودروسازان داخلی باشند.

عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به سازکار اجرایی خودرو مدرن اقتصادی، افزود: برای اقتصادی‌ کردن محصول علاوه بر استفاده از روش‌های مهندسی در محصول، باید به فرایند تولید نیز توجه جدی شود، همچنین ضروری است، تیم مهندسی فرایندهای ساخت بهینه شوند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشتریان در صنعت خودروی کشور دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازکار اجرایی به‌روز لحاظ شده است  و هم اکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجرا است.

او اظهار کرد: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در 100 کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول خودروی برقی ارزان نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی دیگر است.

او با تأکید بر اینکه اقتصادی‌شدن باید در ساختار و معماری پروژه و فرایندهای ساخت اتفاق بیفتد، خاطرنشان‌کرد: پس از سال 97 به واسطه تحریم‌ها، جلوی تأمین خارجی بسیاری از محصولات گرفته شد، از همین رو بخشی از خودروهای تولیدی در پارکینگ‌ها ماند و وارد بازار نشد.

توکلی لاهیجانی گفت: مهندسی مقتصدانه بر راه‌حل‌هایی تمرکز دارد و سازنده را به گزینه‌هایی می‌رساند که نیازهای کارکردی را برآورده می‌کند. در واقع، نوآوری‌های ساده‌ای که کارکرد اصلی کالا را تضمین می‌کند و با حذف زوائد، کالا یا خدمت را با پایین‌ترین قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران در وزارت صمت، در سه گام طراحی شده است، گفت: مرحله نخست، آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال‌کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح‌های سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است.

توکلی بیان ‌داشت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.

او با اشاره به مرحله سوم، ادامه ‌داد: در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمرکز بر ارتباطات خارجی است و از طریق بهره‌برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجاد شده در صنعت خودرو داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راه‌حل دائم برای رفع مشکل حوزه خودرو، تکیه بر پلتفرم‌های بومی و تثبیت و پایداری جریان تولید است.




نظرات

  • زرشک پلو با کتلت زرشک پلو با کتلت (29 آبان 1401 ساعت 14:55)

    زور نزنین کسی نمیخره چون با آغاز سال ۱۴۰۲ بعیده اصلا شماها سرکار باشید...در سال ۱۴۰۲ یه شرکت جدید خواهیم داشت که فرغون به قیمت پورشه نخواهد بود. خخخ

    مهدی مهدی (1 آذر 1401 ساعت 09:11)

    زیاد زر زر نکن کتلت کپک زده، هیچی نیستی سیب زمینی

    رضا رضا (1 آذر 1401 ساعت 14:43)

    تو چی میگی ساندیسی!!! برو همون آبمیوه ت رو بخور پسرک بی ادب.

  • Ali Ali (26 آبان 1401 ساعت 13:44)

    چی میگیییین...
    مردمی که الان نمیتونن خودرویی مثل تیبا رو با ۲۰۰ تومن از بازار آزاد بخرن اوایل سال آینده میتونن خودروی اقتصادی شما رو که خود منطقی میگه بین ۶ تا ۸ هزار دلاره که اگه‌میانگین ۷ هزار دلار هم بگیریم میشه حدود ۲۵۰ میلیون و به نظر با رشد ارز و تورم زیر نزدیک به ۳۰۰ میلیون خواهد بود رو میتونن بخرن؟

    ایران بهشت مافیای خودرو
    لجنزار مصرف کننده خودرو