1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تحریم خودروسازی فرانسه توسط ایران

تحریم خودروسازی فرانسه توسط ایران

28 آبان 1401
  • 1

با اعلام سخنگوی وزارت صمت، واردات خودرو های فرانسوی به ایران ممنوع شد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد این وزارت خانه خودروسازان فرانسوی را تحریم کرده و دیگر نمی گذارد تا آن ها صنعت خودرو سازی و بازار ایران را با تحریم تحت فشار بگذارند.

به گفته قالیباف، این تحریم به علت رفتار های غیر حرفه ای های فرانسوی ها در گذشته اتفاق افتاده و پژو، سیتروئن و رنو دیگر اجازه صادرات محصول به ایران را نخواهند داشت و مجوز ثبت سفارش برای محصولات فرانسوی صادر نمی شود.

او همچنین گفت: در این چند وقت هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفاً بر روی خودروهای ژاپنی، کره ای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.

قالیباف در حالی صحبت از تحریم خودروسازی فرانسه کرده که هم اکنون نیز، تیراژ بالایی از محصولات ایران خودرو با نام تجاری پژو به تولید می رسند و این شرکت، بابت هر خودرو حق برند قابل توجهی به طرف فرانسوی می پردازد!

اما دلیل اصلی تحریم خودروسازی فرانسه؟

وزارت صمت دلیل تحریم فرانسوی ها را "بد عهدی آن ها در گذشته" اعلام کرد؛ هرچند این مسئله واقعا وجود دارد و فرانسوی ها که در 30 سال گذشته یکی از اصلی ترین بازیگران صنعت خودروسازی ایران بودند، چندین بار به بهانه های مختلف به ایران پشت کردند و دست خودروسازان داخلی را در حنا گذاشتند، اما احتمالا دلیل اصلی این موضوع به رفتار های سیاسی دولت فرانسه در هفته های گذشته باز می گردد. 

به طور دقیق تر؛ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در روز های اخیر موضع گیری هایی بر ضد ایران داشت و دیدار او با برخی چهره های شناخته شده که بر علیه دولت ایران فعالیت می کنند، حاشیه های زیادی به وجود آورده، وی همچنین اظهاراتی  مداخله جویانه در مورد برنامه هسته ای ایران داشته و به همراه چند کشور اروپایی دیگر، در تلاش برای اعمال تحریم های جدیدتر علیه ایران است. این مسئله در ترکیب با بد رفتاری های فرانسوی ها در گذشته باعث شد تا وزارت صمت عطای حضور کمپانی های فرانسوی را به لقایش ببخشد.

0203.webp

اما بدعهدی فرانسوی ها در گذشته شامل چه مواردی بوده؟

دور نخست تحریم ها و ترک ایران توسط پژو

در سال 2003 یک قرارداد میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود که مطابق آن قرارداد، شرکت پژو همکاری خود را با ایران به مدت 10 سال از سال 2004 آغاز و سال تا 2014 ادامه می داد و همچنین این شرکت فرانسوی حق شرکت در هیچ تحریمی علیه ایران را نداشت. اما با این وجود، در سال 1391 پژو به بهانه تحریم ها همکاری خود را با ایران قطع کرد و باعث زیان هنگفت ایران خودرو شد. در آن زمان ایران دومین بازار بزرگ پژو (پس از فرانسه) بود و پژو با توقف ارسال محموله های خود به ایران، 68% کاهش فروش در ایران را تجربه کرد.

دور دوم تحریم ها و باز هم ترک ایران توسط پژو-سیتروئن

با اجرای برجام، حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران در بهمن ماه 1394 سفری به فرانسه داشت و قراردادی با گروه پژو-سیتروئن منعقد کرد که باعث شد این گروه اولین خودروساز اروپایی باشد که پس از رفع تحریم های هسته ای به ایران باز می گردد.
در بهمن ماه 1394، وزیر صمت در مراسمی با اشاره به این موضوع که خسارت وارد شده به ایران از سوی پژو و میزان رقم پرداخت غرامت به ایران در توافق با این کمپانی دیده شده و جزو مفاد قرارداد است گفت: قرارداد های خارجی از جمله پژو محرمانه هستند.
کارلوس تاوارس رئیس PSA نیز در مهرماه 1395 در دیدار خود با وزیر صمت گفت برای ایران سنگ تمام خواهد گذاشت.
در کمال تعجب، با بازگشت تحریم ها و از بین رفتن برجام، پژو-سیتروئن به همان سرعتی که به ایران برگشته بودند پا به فرار گذاشتند!

منبع Car.ir


نظرات

  • علی علی (28 آبان 1401 ساعت 18:58)

    تو میگی حالا فرانسوی‌ها چه خاکی سرشون بریزن؟